@article { author = {Zandvanian, Ahmad and Tayebi, Razieh and Rasouli, Roya}, title = {Introduction to James Fowler’s faith development theory As a frame for Religious education}, journal = {Religions and Mysticism}, volume = {48}, number = {1}, pages = {67-79}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2228-5563}, eissn = {2588-4816}, doi = {10.22059/jrm.2015.55569}, abstract = {Although good models exist for understanding the natural progression of cognitive, behavioral, and psychosocial development, Dr. James W. Fowler a theologian noted that there lacked specific models dealing with faith development. He built on the foundations laid by the developmental theorists Jean Piaget, Erik Erikson, and Lawrence Kohlberg plus the theological discussions of faith by Tillich, Niebuhr, and Smith and called his theory as faith development theory. Fowler’s model emerged as he listened to the life stories of 357 individuals interviewed between 1972 to 1981. After several interviewing, fowler concluded that faith development, that is, growth in meaning making, is a universal, human phenomenon. It is somehow innate for us to develop in our meaning making capacities. Fowler demonstrated that faith development follows a predictable cognitive conceptual development trajectory. Although this theory has been considered by many international researchers, the complexity of this theory has led to a lot of theoretical, ethical and practical challenges. Because this theory remains very obsolete in Iran, this review article attempts to provide a better understanding of this theory. At first the definition of faith according to fowler is presented, then the stages of faith development studied in detail and ultimately the criticisms of this theory has been proposed. introducing This theory may be open a way to the use of Fowler's faith development in Iran}, keywords = {"Faith development theory","James fowler"," Undifferentiated Faith"," Intuitive- Projective Faith"," Mythic- Literal faith","Synthetic- Conventional Faith"}, title_fa = {نظریۀ رشد ایمانی فاولر به‌عنوان چارچوبی برای تربیت دینی}, abstract_fa = {روان‌شناسان مدل­های خوبی را برای درک رشد شناختی، رفتاری و روان­شناختی مطرح کرده‌اند، اما دکتر جیمز فاولر متخصص الهیات، بر این باور بود که مدلی ویژه برای رشد ایمانی تدوین نشده است. وی نظریۀ رشد ایمانی خود را براساس نظریه­های رشدی پیاژه، اریکسون و کلبرگ و مباحثه­های دینی در زمینۀ ایمان که تیلیش[1]، نی­بوهر[2] و اسمیت[3] بیان کرده بودند، بنا نهاد و آن را مراحل رشد ایمانی[4] نامید. نظریۀ فاولر از طریق گوش‌دادن به زندگی سیصدوپنجاه‌وهفت مصاحبه‌شونده بین سال­های 1972 تا 1981 پدید آمده است. فاولر پس از مصاحبه‌های متعدد با آزمودنی­ها، به این نتیجه رسید که رشد ایمان که همان رشد ایجاد معنا است، پدیده­ای جهانی و انسانی بوده و تا حدی ذاتی و غریزی است. او همچنین نشان داد که رشد ایمانی، مسیری رشدی، فکری، شناختی و پیش­بینی‌پذیر را دنبال می­کند. با اینکه دامنۀ گسترده‌ای از محققان خارجی به این نظریه توجه نشان داده‌اند، پیچیدگی­های آن سبب شده چالش­های نظری، اخلاقی و عملی زیادی به‌همراه داشته باشد. با توجه به اینکه در ایران این نظریه بسیار مهجور مانده است، در این مقاله کوشش شده درک بهتری از آن فراهم آید. ازاین‌رو ابتدا تعریف ایمان، و سپس مراحل رشد ایمانی از نگاه فاولر به‌تفصیل بررسی شده و درنهایت انتقادهای وارد بر این نظریه بیان می‌شود. به‌نظر می‌رسد این نظریه که شامل یک پیش‌مرحله و شش مرحله است، به‌عنوان ساختاری برای تدوین نظریۀ رشد دینی- ایمانی مطابق با آموزه­های اسلامی- شیعی راهگشا باشد. [1] . Tillich [2] . Neibuhr [3] . Smith [4] . stages Of Faith Development}, keywords_fa = {تربیت دینی,جیمز فاولر,نظریۀ رشد ایمانی}, url = {https://jrm.ut.ac.ir/article_55569.html}, eprint = {https://jrm.ut.ac.ir/article_55569_b6704ab4a009c2d6ec603f4ac1ac2e7c.pdf} }