@article { author = {Gorjipour, Zargham and Cheloongar, Mohammad ali and Abtahi, Alireza}, title = {The relations between shia and Mutazele In the fourth century AD}, journal = {Religions and Mysticism}, volume = {48}, number = {1}, pages = {121-138}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2228-5563}, eissn = {2588-4816}, doi = {10.22059/jrm.2015.55572}, abstract = {Since the second half of the first century AD onward, varicus verbal sects and Religions began to flourish. One of the currents, thought was Mutazelie that there was no desirable relations with shia until the middle of third century AD. Therefore, at this point of times many leaders of two groups wrote so many refutuation in the case of each other, that their purpose of this action was to defend their philosophy principles against each other, which in many cases were associated with prejudice and condone of the fact. But , since the second half of the third century AD, this currents, thought went other wise, especially with coming of ale Boyeh Shiite government intellectual relations of mutazelies and Shiites were closed to eachother. So that, many Shiites gained so much knowledge from mutazele's masters. Some of mutazelies like Ravandi and Abo Isa varagh joined Shiite.The term Shiite mutazele in this era, was the most common term that reffered to mutazeles that were tending to Shiite. many Shiite leaders established various interactions with shia thought leaders like sheikh mofied, nobakht's families and … . and these interactions were never lead to violence and both groups heard the theories of each other with tolerance. In general overview it must be said that in the foarth century AD, mutazele and shia, especially zeydieh shia had mutual effects on eachother.}, keywords = {AleBoyeh,Fourth century AD,ghazi Abdul Jabar,Mutazele,Sahebe bne Ebad,Shiite}, title_fa = {مناسبات شیعه و معتزله در قرن چهارم هجری}, abstract_fa = {از نیمۀ دوم قرن اول هجری به بعد، فرق و مذاهب مختلف کلامی شروع به رشد کردند. یکی از این جریان‌های فکری معتزله بود که تا اواسط قرن سوم هجری روابط چندان مطلوبی با شیعه نداشت؛ بنابراین تا این برهه از زمان بسیاری از رهبران دو گروه ردیه‌های فراوانی بر آثار هم‌دیگر می‌نوشتند که هدف آن‌ها از این عمل، دفاع از اصول اعتقادی مکتب خود بود که در بسیاری از موارد با تعصب و چشم‌پوشی از حقیقت نیز همراه ‌می‌شد. اما از نیمۀ دوم قرن سوم هجری خصوصاً با روی کار آمدن حکومت شیعی آل‌بویه این جریان فکری به گونه‌ای دیگر طی طریق کرد و روابط فکری معتزله با شیعه بسیار به هم نزدیک شد به‌طوری که بسیاری از شیعیان از استادان معتزلی علم فراوانی کسب کردند و بعضی از معتزلیان مثل راوندی و ابوعیسی وراق به شیعه گرویدند و اصطلاح متشیعۀ معتزله در این عصر، اصطلاحی رایج که به معتزلیانی که به شیعه گرایش پیدا کرده بودند، اطلاق می‌‌‌شد. همچنین بسیاری از بزرگان معتزله با رهبران فکری شیعه مثل شیخ مفید، خاندان نوبختی و... تعاملات‌ مختلفی برقرار کردند که این تعاملات‌ هرگز به خشونت نگرایید و هر دو گروه ، نظریات هم را با تسامح و تساهل ‌می‌شنیدند. در نگاه کلی، در قرن چهارم هجری معتزله و شیعه خصوصاً شیعۀ زیدیه تأثیر متقابلی بر یکدیگر برجا گذاشتند.}, keywords_fa = {آل‌بویه,شیعه,صاحب‌بن عباد,قاضی عبدالجبار,قرن چهارم هجری و معتزله}, url = {https://jrm.ut.ac.ir/article_55572.html}, eprint = {https://jrm.ut.ac.ir/article_55572_d8b11067dc75368af23fd88b1f273f3f.pdf} }