@article { author = {Sheikh, Mahmoud and Zare'dar, Mirtaza}, title = {Typology of mystical interpretations of Horuf-e-Moqatta’e in Quran}, journal = {Religions and Mysticism}, volume = {49}, number = {1}, pages = {89-106}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2228-5563}, eissn = {2588-4816}, doi = {10.22059/jrm.2016.60555}, abstract = {The purpose of this article is to identify the various mystical interpretations of Horuf-e-Moqatta’e (separated letters) in Qur’an. Ten mystical interpreters-the Qur’an-al-Azim, Haghayegh-al-Tafsir, lata’ef- al-Esharat, Kashf-al-asrar, Ara’es-al-Bayan, Ta’vilat, Rouh-al-Bayan, Manzum e Safi, Bayan-al-Sa’adah- have been selected from several centuries and their explanations, after entries about Horuf-e-Moqatta’e in twenty nine Sura's of Qur’an, are classified in two levels. The first level is all about mystics' findings on the nature of the Horuf-e-Moqata’e and the second concerns the semantic aspects of their contents. The former includes seven views: Similarities among the Horuf-e-Moqatta’e; Secrecy of these letters; Concerning eloquence aspects; Assuming them as God’s oaths; Assuming them as titles of Quranic Sura’s; Assuming them as prophets' names; Assuming them as names of God encompassing His High Name. In the latter, however, semantic aspects based upon similarities and forms of these letters and their mystical concepts are explained.}, keywords = {Holy Quran,Mystical Interpretation,Horuf-e-Moqatta’e,mystics' findings,semantic aspect}, title_fa = {گونه‏ شناسی تفاسیر عرفانی در موضوع حروف مقطعه قرآن}, abstract_fa = {موضوع این مقاله طبقه‏بندی نظرات مندرج در تفاسیر عرفانی درباره ماهیت حروف مقطعه و انواع معنایابی از این حروف است. در این مقاله آرای ده مفسر عارف و صوفی [سهل تستری، سلمی، قشیری، میبدی، روزبهان بقلی، عبدالرزاق کاشانی، ملاصدرا، اسماعیل حقی، صفی‌علی‌شاه، و گنابادی] از قرون مختلف، درباره حروف مقطعه قرآن بررسی و یافته‌ها در دو سطح طبقه‌بندی شده است. در سطح نخست انواع یافته‌های آنان درباره ماهیت حروف مقطعه و در سطح دوم درباره روش و انواع این معنایابی از نظر محتوایی بحث شده است. در سطح نخست هفت نظر طبقه‌بندی شد: تشابه حروف مقطعه؛ از اسرار بودن این حروف؛ داشتن جنبه‌ بلاغی؛ سوگند خداوند بودن همه یا برخی از این حروف؛ اسامی سوره‌های قرآن کریم بودن برخی از این حروف؛ اسامی پیامبر بودن برخی از حروف، و اسامی خداوند بودن حروف و نهاده شدن اسم اعظم الهی در آنها. هریک از این نظرات با تفاسیر جامعی مانند جامع البیان طبری، روض الجنان رازی و مجمع البیان طبرسی مقایسه و نشان داده شد که سخنان عرفا درباره ماهیت حروف مقطعه عموماً در تفاسیر رسمی انعکاس داشته است.  در سطح دوم معنایابی بر اساس مشابهت و مشاکلت حروف با مفاهیم عرفانی توضیح داده شده است. در این نوع از معنایابی، چهار نوع محتوا مد نظر مفسران عارف بوده است که عبارتند از: معنایابی ناظر به حق و اسماء و صفات او؛ معنایابی ناظر به پیامبر و جامعیت حقیقت و مراتب او؛ معنایابی ناظر به سلوک سالکانه و مواجید عارفانه؛ و معنایابی ناظر به مراتب عالم و مراتب تنزلات وجود.}, keywords_fa = {قرآن کریم,تفسیر عرفانی,حروف مقطعه}, url = {https://jrm.ut.ac.ir/article_60555.html}, eprint = {https://jrm.ut.ac.ir/article_60555_0f9621f4f54545a65c64a911ca5aecf8.pdf} }