@article { author = {Mirbagherifard, Sayyed Ali Asghar and Mohammadi Fesharaki, Mohsen and Jalali, Mohammad Esmael}, title = {A semiotic and critical study of the existential-unity reading of Hafez's poetry}, journal = {Religions and Mysticism}, volume = {52}, number = {2}, pages = {349-365}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2228-5563}, eissn = {2588-4816}, doi = {10.22059/jrm.2020.295353.630020}, abstract = {The open and polyphonic nature of Hafez's poems has made them alive from ancient times to the present day. One of the most popular readings of Hafez's poetry is the mystical reading, which can be divided into various types. Among the mystical readings, one can mention a treatise by Jalal al-Din al-Dawani in the 15th century, in which he recited a verse from Hafez based on the paradigm of the unity of existence. The present study  tries to use the semiotic model based on the three contexts to critique and evaluate the religious reading of Hafez by Dawani and to refer to the history of the evolution of the Iranian-Islamic mysticism to show that such a reading of Hafez's poetry is not appropriate. To explain the evolution of the history of Sufism, the concept of the first and second mystical traditions was used and the major and common concepts of these two traditions, namely, revelation, love, and the unity of witness/the unity of existence, were compared with each other. }, keywords = {Hafez,Paradigm,Unity of existence,Unity of intiution,Love,Revelation}, title_fa = {بررسی و نقد نشانه‏ شناختی قرائت وحدت وجودی از شعر حافظ}, abstract_fa = {سرشت باز و چندصدایی شعر حافظ موجب شده است خوانندگان زیادی از دیرباز تا روزگار معاصر به قرائت شعر او بپردازند. قرائت عرفانی یکی از قرائت‎های مطرح و دامنه‏دار از شعر حافظ است که به ‏اقسام گوناگونی بخش‎پذیر است. از میان قرائت‎های عرفانی می‌توان به رساله‎ای از جلال‌الدین دوانی در قرن نهم اشاره کرد. او در رسالۀ خود، بیتی از حافظ را ‏بر مبنای ‏پارادایم وحدت وجود ‏قرائت کرده است. این مقاله می‌کوشد برای نقد و ارزیابی قرائت دوانی، الگوی نشانه‏شناسی مبتنی بر بافت‌های سه‌گانه را به کار گیرد و با رجوع به تاریخ تحول عرفان ایرانی - اسلامی‏ نشان دهد چنین قرائتی از شعر حافظ مقرون به صواب نیست. برای تبیین تحولات تاریخ تصوف، از مفهوم سنت اول و دوم عرفانی استفاده شده و مفاهیم عمده و مشترک این دو سنت، یعنی تجلی، عشق و وحدت شهود / وحدت وجود با یکدیگر مقایسه شده است.}, keywords_fa = {حافظ,پارادایم,وحدت وجود,وحدت شهود,عشق,تجلی}, url = {https://jrm.ut.ac.ir/article_76257.html}, eprint = {https://jrm.ut.ac.ir/article_76257_bd6e98b9e1ce3b82e2a7ad35621a0452.pdf} }