@article { author = {Haydari, Hossein and Fayyazi, Farzaneh}, title = {Invisible and Magical Impact of Names and Words in Judaism}, journal = {Religions and Mysticism}, volume = {53}, number = {1}, pages = {43-62}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2228-5563}, eissn = {2588-4816}, doi = {10.22059/jrm.2020.124808.629421}, abstract = {Magical thinking, along with animism, has been a pervasive thought among all early societies, and humans have probably been acquainted with magic since the dawn of history. Early man thought letters were part of his identity and existence and always tried to hide them. Indeed, as Frazer says, the early man believed in substantial connection between himself and his name. This article, have dealt with the concrete, unseen & Divine impact of some words, not equations and concepts of them, in 39 books of the Old Testament, which reflect the traditions and beliefs of the Hebrew tribes in parentheses period of 1200 years BC. According to many verses of Bible, the “Word”, play an essential role on creation, destruction and permanence of Existence. In Judaism, the word of “Jehovah” is a distinctive being by which God had created the world. Pronouncing the name of the Jehovah is taboo & forbidden. Jehovah Himself created everything after “saying” whatever He had wanted. God commands by His Word. Man could influence God’s Will by exact pronunciation of some Hebrew word & other special circumstances.  }, keywords = {Bible,Creator Word,Jehovah,Judaism,prayer}, title_fa = {تأثیر مینوی و جادویی نام و کلام در یهودیت}, abstract_fa = {تفکر جادویی همراه با تفکر جان‌پنداری (آنیمیزم) اندیشه‌ای فراگیر در میان تمام جامعه‌های آغازین بوده است و احتمالاً بشر از سپیده‌دم تاریخ با جادو آشنایی داشته است. انسان اولیه می‌پنداشت نام‌ها بخشی از هویت و وجود اوست و همیشه سعی بر پنهان‌ساختن آن داشت. در واقع، همان طور که فریزر می‌گوید او «پیوند ذاتی و واقعی» بین نام و خودش را باور داشت. در این پژوهش به تأثیر تکوینی، مینوی و جادویی کلمه‌های خاص و نه معادل‌ها و مفهوم‌های آن در 39 کتاب عهد عتیق پرداخته می‌شود که منعکس‌کنندۀ آیین‌ها و باورهای قوم عبرانی در بازۀ زمانی 1200 سال پیش از میلاد مسیح است. بنا بر مستندات مکرر کتاب مقدس، «کلمه» وظیفۀ اساسی را در آفرینش، نابودی و تداوم هستی بر عهده دارد. کلمه در یهودیت موجودی متشخص است که یهوه به واسطۀ آن جهان را آفرید. بر زبان‌آوردن نام یهوه جنبۀ تابویی دارد. خود یهوه آنچه را می­خواست، «می‌گفت» و آن چیز آفریده می‌شد. خداوند به واسطۀ کلامش فرمان می‌دهد. کلمه از سوی انسان نیز اگر با الفاظ عبری و دیگر شرایط دقیق آن گفته شود، می‌تواند بر ارادۀ متعال مؤثر واقع شود و گویندۀ کلمات را به خواسته­اش برساند.  }, keywords_fa = {: کتاب مقدس,کلمۀ آفریننده,نیایش,یهودیت,یهوه}, url = {https://jrm.ut.ac.ir/article_78250.html}, eprint = {https://jrm.ut.ac.ir/article_78250_9163bf626101ed9fe5fd5e15ef9ce5a0.pdf} }