per
دانشگاه تهران
مجله ادیان و عرفان
2228-5563
2588-4816
2014-03-21
47
1
1
9
10.22059/jrm.2014.53618
53618
Research Paper
صفحات آغازین
Initial Pages
https://jrm.ut.ac.ir/article_53618_88859450d406654691ba1841f6e37428.pdf
per
دانشگاه تهران
مجله ادیان و عرفان
2228-5563
2588-4816
2014-03-21
47
1
1
22
10.22059/jrm.2014.53310
53310
Research Paper
بررسی تحلیلی شریعت، طریقت و مقام محمدی در فیهمافیه
Analyzing Mohammad's path, religion, and position in Fih-e-Ma-Fih
آرزو ابراهیمی دینانی
e.d_arezoo@yahoo.com
1
محمدعلی خزانه دارلو
khazaneh37@gmail.com
2
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی ، دانشگاه گیلان
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان
فیهمافیه از آثار پراهمیتی است که مولانا در آن به مباحث عمیق و قابل توجهی دربارۀ پیامبر اکرم و جایگاه وی پرداخته است. این مقاله به دنبال آن است تا با تحلیل نگاه متمایز مولانا به حضرت محمد (ص) در مقایسه با دیگر انبیا و اولیا، موجبات دستیابی به تحلیل دقیق و کامل دیدگاه مولانا در دو بخش مستقل: شریعت و طریقت محمدی و مقام محمد (ص) فراهم سازد. در بخش نخست، با تبیین جایگاه شریعت محمدی از یکسو و طریقت محمدی از سوی دیگر و بررسی ارتباط نظر مولانا در این باب با مسئلۀ وحدت ادیان در عرفان، وجوه تمایز شریعت اسلام و طریقت محمدی بررسی میشود. در بخش دوم، مقام حضرت محمد (ص) در نظرگاه مولانا در پنج اصل مهم و برجستۀ ولایت، مقام دیدار، اصالت وجودی پیامبر به عنوان اولین مخلوق و عقل کل، عشق الهی، تجلیگاه اسماء و صفات الهی مورد تأمل و تحلیل قرار میگیرد.
Fih-e-ma-Fih is one of the most important works of Molavi in which there are deep issues about holly Mohammad and his position. We plan to analyze the Molavi's distinct attitude toward Mohammad by comparing him to other prophets in Fih-e-Ma-Fih at this paper, a fact which can analyze Molavi's point of view thoroughly about this subject at two chapters: first, Mohammad's path and Mohammad's religion at which aspects of distinction between Islam and Mohammad's path will been explain by describing the both of them, and second chapter is Mohammad's position which will been study and analyze in five important principles: guardianship (velayat), visitation state, gentility of Mohammad's existence as a first creature and logos, divine love and influence station of God's names.
https://jrm.ut.ac.ir/article_53310_85b8f01e8fc58b512248e988f08e6600.pdf
شریعت
طریقت
محمد
مقام دیدار
مولوی
Mohammad
Molavi
Religion
the path
visitation state
per
دانشگاه تهران
مجله ادیان و عرفان
2228-5563
2588-4816
2014-03-21
47
1
23
48
10.22059/jrm.2014.53311
53311
Research Paper
تأثیر پیتر برگر در رویکردهای جامعهشناسیدین در زمان معاصر
Peter Berger's Influence on Approaches in the Sociology of Religion in Recent Times
فائزه ایزدی
izadi.fa@gmail.com
1
حسین حیدری
heydari@kashanu.ac.ir
2
جواد روحانی رصاف
j.rassaf@imps.ac.ir
3
کارشناس ارشد ادیان و عرفان تطبیقی دانشگاه کاشان
استادیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه کاشان
پژوهشگر مؤسسۀ عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
پیتر برگر (1929) جامعهشناسی است که سالیان بسیار از چشمانداز جامعهشناختی و الهیاتی به بررسی دین پرداخته و منشأ تأثیرات بسیاری در جامعهشناسی دین بوده است. برگر از پیشگامان گسترش نظریۀ عرفیشدن و موثرترین آنهاست و اندیشههایش در این باب همچنان مورد استفادۀ بسیار طرفداران این ایده است؛ گرچه تعدیل و تغییر موضعش دربارۀ عرفیشدن نیز - به دلیل اهمیت جایگاهش- تأثیر بسزایی در افول این جریان گذاشته است. از طرفی، وی با گسترش دیدگاهش دربارۀ تکثر در جهان مدرن، بر دیدگاههای نوین در جامعهشناسی دین، تأثیرگذار بوده است. اندیشههای برگر دربارۀ جهان نمادین نیز امروزه بهطور گستردهای توسط مفسران متون مقدس و جامعهشناسان دین مورد استفاده قرار میگیرد. در این مقاله سعی شده است با استناد به منابع اصلی و تطبیق دادهها، جایگاه اندیشهها و نقش پیتر برگر در قالب چهار مبحث، جریان عرفیشدن، افول جریان عرفیشدن، مبحث کثرتگرایی و رهیافت نمادین به دین، بررسی شود.
Peter Berger (1929 - ), is among sociologists who has examined religion from sociological and theological perspectives, and has been the source of many impacts on the sociology of religion. Berger is the pioneer of the theory of secularization and perhaps the most effective one in this regard; and his ideas is still used by many proponents of secularization. However, the change in his position on secularization has also - because of the importance of his stands – influenced greatly on the decline of secularization process. The elaboration of his views on diversity in the modern world has influenced new perspectives in the sociology of religion. Berger’s ideas about the symbolic world have been widely used by interpreters of Holy Scriptures and sociologists of religion. This article is trying, citing original sources, to investigate Berger's position and ideas in four categories: secularization, the decline of secularization, pluralism and the symbolic approach to religion.
https://jrm.ut.ac.ir/article_53311_5aa0f9a5cecfb8b1cef4ae0d61f22843.pdf
پیتر برگر
جامعهشناسی دین
جهان نمادین
عرفیشدن
کثرتگرایی
Peter Berger
Sociology of religion
secularization
Pluralism
symbolic world
per
دانشگاه تهران
مجله ادیان و عرفان
2228-5563
2588-4816
2014-03-21
47
1
49
70
10.22059/jrm.2014.53316
53316
Research Paper
حاکمیت سیاسی در مکتب اعتزال با تأکید بر اندیشۀ قاضی عبدالجبار
Political Sovereignty in the School of Separationism (Itizal)
Emphasizing the thought of Qazi Abd al-Jabbar
محمدتقی شاکر
14mt.shaker@gmail.com
1
عبدالهادی اعتصامی
f.gofteman@gmail.com
2
دانشجوی دکتری کلام امامیه دانشگاه قرآن و حدیث. پژوهشگر
دکتری شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب.
در این مقاله، بازیابی مؤلفههای اساسی حاکمیت سیاسی از نگاه مکتب اعتزال با محوریت دیدگاه قاضی عبدالجبار بررسی میشود. برایناساس سعی شده با رویکرد توصیفی ‑ تحلیلی از دادههای مطالعاتی به روش کتابخانهای، ریشههای اندیشۀ حاکمیت سیاسی از نگاه مکتب اعتزال با وجود تفاوت و قرائتهای شکلگرفته در این مکتب از حکومت و جایگاه حاکم را ارائه دهد. افزون بر این، بهمسئلۀ ویژگیهای لازم در حاکم و مبانی آن و همچنین موضوع عصمت در اندیشۀ اعتزال پرداخته است. طرح تفکیک امامت فراتر و فروتر و گرایش معتزلۀ بغداد به لزوم امامت فراتر، یکی از جهشهای تفکر در اندیشۀ اعتزال در میان اهل سنت بهشمار میآید. در انگاره اعتزال راه دستیابی به امام از شیوۀ انتخاب، الگو میپذیرد و از آنرو که احتمال خطا در رفتار حاکم جامعه مطرح است، شرایطی برای چگونگی امربهمعروف و نهیازمنکر بهتناسب مراتب آن، در منظومۀ فکری معتزلیان تبیین شده است. نتایج بازشناسی انگارههای معتزلیان در تبیین مؤلفهها و ویژگیهای حاکمیت در تحلیل نقادانۀ میزان پایبندی این جریان به شعار عقلانیت در سنجش مسائل حوزۀ امامت نقشنمایی میکند. اهمیت این امر با توجه به اندیشۀ غالب این تفکر در قرنهای نخست تاریخ اندیشۀ اسلامی و نوع واکنشها به روش و رویکرد اعتزال آشکار میباشد.
The present paper tries to review the basic components of political sovereignty from the viewpoint of the school of Separationism based on Qazi Abd al-Jabbar's point of view. Therefore, it's been tried, using an analytic-descriptive approach to the data collected by library method, to look at the roots of the thought of political sovereignty and to present the view of the school of Separationism, in spite of the different interpretations in this school, to government and the position of the ruler. Besides, the issue of the necessary features of the ruler and its principles and also the issue of inerrancy in the thought of Separationism are dealt with. The plan of separating higher and lower Imamate and the inclination of Mutazilites of Baghdad to the necessity of higher Imamate is one of the leaps of thought in the schools in Separationism among Sunnis. In the idea of Separationism, the way to access Imam takes sample from the method of selection, and since there is the possibility of error in the behavior of the ruler of the society, some conditions for enjoining the good and forbidding the evil in proportion to its levels are explained in intellectual system of Mutazilites. The results of recognizing the ideas of Mutazilites play a role in explaining the components and features of sovereignty in the critical analysis of the degree of loyalty of this movement to the slogan of rationality and the importance of this issue is clear regarding the idea of the dominance of this thought in the early centuries of the history of the Islamic thought and the different kinds of reactions to the method and approach of Separationism.
https://jrm.ut.ac.ir/article_53316_b3805b9472a8811df8d2afa7bd87427e.pdf
اعتزال
امامت
انتخاب
عزل و کلام سیاسی
Separationism
Immamate
selection
separation
political theology
per
دانشگاه تهران
مجله ادیان و عرفان
2228-5563
2588-4816
2014-03-21
47
1
71
94
10.22059/jrm.2014.53312
53312
Research Paper
«رسالة العشق» ابنسینا و تأثیر آن در ملاصدرا
The Effect of Ibn Sina’s “Risalah al Ishq” (Epistle of Love) on Mulla Sadra
جعفر شانظری
j.shanazari@ltr.ui.ac.ir
1
مجید یاریان
m.yaryan@gmail.com
2
دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشگاه اصفهان
صدرالمتألهین، براساس مبانی اصالت، وحدت و تشکیک وجود، عشق را مساوق هستی شمرده و آن را برحسب مراتب وجود، در تمامی ذرات عالم، جاری دانسته است. او عشق را از نهادههای الهی در ذات آدمی برمیشمارد و آن را سرشار از حکمتها و مصلحتها میداند. گرچه تبیین عشق، بر مبنای اصالتالوجود، از شاخصههای تفکر صدرایی بهشمار میرود، پیش از او، ابنسینا نیز در «رسالةالعشق» خویش، به تحلیل وجودی عشق، بیان احوال و اطوار آن پرداخته است که تا حد زیادی با نگرش عرفا در این باب، مناسبت و همسانی دارد. صدرالمتألهین شیرازی، در تحلیل عشق، از نظر شیخالرئیس در این رساله، بهرههای فراوان برده است. مساوقت عشق با وجود و خیر، تشکیک در عشق، اثبات عشق و شوق در هیولا، تبیین عشق در نفوس نباتی و حیوانی، اثبات عشق در وجود حضرت احدیت و تشریح محاسن و برکات عشق مجازی انسانی، از جملۀ این تأثیرپذیریها است.
Mulla Sadra Shirazi by his fundamentals like fundamentality of existence, existential gradation and the unity of being, believes that love equals being and explains how the love moves in all particles in the universe. He maintains that love is divine nature of human existence and it is full of wisdom and expediency sees. Although the description of love by the theory of Fundamentality of existence is of the features of Sadra’s philosophy, Ibn Sina before him has presented the subject of love in “Risalah al Ishq” and its particles that is similar to sages and gnostics’ point of view. He has been affected by Avecina’s view point of love.his transcendent wisdom is based on principles and fundamentals which are less known before him as a philosophical system infrastructure. Fundamentality of existence, existential gradation, equivalence of being with science and life, change in substance, unity of reason, rational and reasonable, connective being, are some of the fundamental principles of Sadra's wisdom. This paper examines the position of these fundamentals bases on Mulla Sadra's knowledge of love.
https://jrm.ut.ac.ir/article_53312_5df007f2b4c5e29833223c5f5e48c6f9.pdf
اصالت وجود
تشکیک وجود
رسالةالعشق
شوق
عشق
وحدت وجود
fundamentality of existence
existential gradation
Risalh al Ishq
Interest
Love
Unity of existence
per
دانشگاه تهران
مجله ادیان و عرفان
2228-5563
2588-4816
2014-03-21
47
1
95
120
10.22059/jrm.2014.53313
53313
Research Paper
تحول وجودی انسان در قرآن و عهد جدید
Ontological transformation of human being in the Quran and the New Testament
اسماعیل علیخانی
ialikhani@irip.ir
1
استادیار مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفة ایران
از موضوعات مهم در ادیان توحیدی، سعادت و کمال انسان است. این سعادت در اسلام و مسیحیت، تحول کمالی انسان بهسوی خدای متعال و نزدیک شدن به اوست. حقیقت این تحول از منظر قرآن کریم و عهد جدید، تحولی وجودی و حقیقی و البته تشکیکی و به بیان این دو متن مقدس «حیات و تولد جدید»، «هجرت به جانب خداوند» و «نورانی شدن» است. اما بهرغم این اشتراکات، با توجه به تفاوت بنیادین الهیات و انسانشناسی اسلام و مسیحیتِ مبتنی بر نوشتههای پولس، این موضوع در این دو سنت نقاط افتراق نیز، دارد. در اسلام، همة بحث پیرامون نزدیک شدن به خدای متعال است، اما در مسیحیت، مقصود از نزدیک شدن، همانندی با مسیح، یکی شدن با خدا، حضور در خانواده الهی و فرزند خدا شدن است. در اسلام، قرب بیشتر مبتنی بر ایمان و عمل صالح است، اما در مسیحیت، قرب، همچون ایمان، اعطایی است.
One of the important issues in the monotheistic religions is the felicity and perfection of man. This felicity in Islam and Christianity is the felicitous transformation of the person so that one becomes near to God or achieves proximity to Him. From the perspective of the Noble Qur’an and the New Testament, this is a real ontological transformation, although it is gradual. According to these two holy books it is a “new life and new birth”, “Migration to the Lord” and “illumination”. However, in spite of these common points, given the fundamental differences between Christian and Islamic theology and anthropology, especially those Christian teachings based on the writings of Paul, these two traditions also have points of difference. In Islam, the entire discussion centers on the approach to God. However, in Christianity, what is meant by proximity is union with Christ or God, presence in the family of God or becoming a child of God. In Islam, on the other hand, proximity is usually based on faith and good works, while in Christianity the emphasis is on the divine grace through which faith and proximity are given.
https://jrm.ut.ac.ir/article_53313_4929dc8f7475b0ccc3e6f5c8b9c91ab8.pdf
اتحاد با خدا
تحول وجودی
تشبه به مسیح
تقدس
تقرب
حیات جدید
فرزند خدا
Imitation to Christ
Nearness
New life
Ontological Transformation
Sanctification
Son of God
Union with God
per
دانشگاه تهران
مجله ادیان و عرفان
2228-5563
2588-4816
2014-03-21
47
1
121
146
10.22059/jrm.2014.53314
53314
Research Paper
تأملی بر «صراط مستقیم» از منظر ابنعربی و برخی از شارحان نظریههای عرفانی او
A Reflection on "Straight Way" in the View of Ibn Arabi and some Commentators of Theories
محمد ابراهیم مالمیر
dr_maalmir@yahoo.com
1
مریم ترکاشوند
torkashvand.ma@gmail.com
2
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه
صراط مستقیم یکی از موضوعات چالشبرانگیزی است که پیوسته در حوزههای مختلف، مورد توجه محققان، صاحبنظران و مفسران بوده است. در این میان، محییالدین عربی و عارفان پس از او عنایت ویژهای به این موضوع، نشان دادهاند. هدف این مقاله، تحلیل دیدگاه عرفانی ابنعربی و برخی از شارحان نظریههای عرفانی او دربارة صراط مستقیم است که با توجه به رویکرد عرفانی به آیۀ 56 سورۀ هود مطرح شده است. این تحقیق به صورت توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است. محورهای مورد بحث در آن، انقطاع عذاب از جهنمیان بدون خروج از جهنم و نیز تقسیم صراط مستقیم به سلوکی و وجودی، و تفاوت قایل شدن میان "الصراط المستقیم" (صراط الله) و "صراط مستقیم" (صراطهای ربها) است. یافتههای این جستار، گویای این است که براساس نظر عارفان صراط مستقیم وجودی که در قوس نزولی خلقت قرار دارد، بدون هیچگونه تمایز و تفاوتی مربوط به همۀ موجودات است، در حالیکه "صراط مستقیم سلوکی" به قوس صعودی خلقت مربوط میشود و تنها به انسانها اختصاص دارد. درواقع، نهتنها وجه تمایز انسانها از سایر موجودات است، بلکه تعیین کنندۀ مقام و مرتبۀ هر انسانی در راه رسیدن به کمال انسانی است. همچنین، بهدلیل سابق بودن رحمت خدا بر غضب او سرانجام، عذاب از اهل نار برداشته خواهد شد، و با وجود بودن در جهنم، از آلام و عذاب آن، رهایی مییابند.
Straight Way is a challenging issue which has been attended to in various fields by the researchers, experts and commentators. Mystics, especially Muhyiddin Arabi and the mystics after him, have paid special attention to this issue. The purpose of the present study was to analyze the mystical perspective of Ibn Arabi and some commentators of his mystical theories on Straight Way which have been proposed with regard to the mystical approach to verse 56 of Hud Surah. This study was a descriptive-analytical study. Interruption in the punishment of hell residents without departing from hell, the division of Straight Way to Behavioral and Existential, and the distinction between "the Straight Way" (Allah`s way) and "Straight Way" (god`s way) were among the topics discussed in this study. The findings of this inquiry indicated that, according to the opinion of mystics, the Existential Straight Way existing in the Descending Arc of creation is related to all entities with no distinction and differences; while, "the Behavioral Straight Way" is related to the Ascending Arc of creation and is restricted to humans; it is what distinguishes humans from other creatures and also determines the position of each human being in achieving human perfection. In addition, punishment is eventually removed from hell residents because the mercy of God is prior to his wrath; despite their residence in hell, the residents are released from its pains and punishments.
https://jrm.ut.ac.ir/article_53314_95464d10b8682cd6dd76ae1dbda36b75.pdf
الله
رب
شارحان نظریههای عرفانی ابنعربی
صراط مستقیم
محییالدین عربی
Allah
god
Ibn Arabi`s Commentators of Theories
Straight Way
Muhyiddin Arabi
per
دانشگاه تهران
مجله ادیان و عرفان
2228-5563
2588-4816
2014-03-21
47
1
147
172
10.22059/jrm.2014.53315
53315
Research Paper
نظریه تعین اول در مکتب ابنعربی (تحلیل و نقد)
Theory of “The First Designation” in the school of Ibn-Arabi (Analysis and Review)
محمد نصیری
nasiri.m@ut.ac.ir
1
محمد ملکی
maleki.ghalam@gmahl.com
2
استادیار، دانشکدة معارف و اندیشة اسلامی. دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب، رشتة تصوف و عرفان اسلامی و پژوهشگر پژوهشکدة ادیان و مذاهب قم.
نظریة فلسفی- عرفانی، «تعین اول» نظریهای کلان دربارۀ لحظۀ «پدیداری و ظهور وجود» و چگونگی شکلگیری صدور کثرات از واحد بسیط است. این مسئله از مباحث بنیادی و البته از دشوارترین مسائل در «عرفان اسلامی» است. ابنعربی پدر عرفان نظری در جهان اسلام شناخته شده و در این میان اندیشة وحدت وجود او که پایة اصلی فکر و دستگاه عرفانی اوست، در پرتو نظریۀ تعین اول سامان یافته است. بررسی این مسئله که ابنعربی چگونه و در کجا آن را بررسی کرده و آیا دغدغة فکری او بوده یا تعبیر و تبیین او چگونه بوده است، اهمیت زیادی دارد. از آنجا که در بررسی عمدة آثار وی، از جمله کتاب عظیم فتوحات مکیّه بهصراحت این عنوان یافت نمیشود، در تحقیق پیشرو تلاش شده با بررسی آثار ابنعربی بهویژه کتاب یادشده معادل و اصطلاح یا اصطلاحاتی که ابنعربی در آثار خود برای «تعین اول» بهکار برده، مشخص و مقصود او تبیین، تحلیل و در پارهای از موارد با نگاه نقادانه به آنها نگریسته شود. همة این مسائل به روش توصیفی – تحلیلی و با توجه به نگاه ابنعربی و شاگردان مکتب وی، به این موضوع رسیدگی شده است.
The Philosophical-theosophical theory of “The First Designation” is macro-theory about instant of “Phenomenon Existence” and the formation of emanation of multiplicities from the Unique. This subject is one of fundamental and hardest problems in “Islamic mysticism”. Since Ibn-Arabi is the father of theoretical mysticism in Islamic world and so his view about one-ness existence is the foundation of his theoretical structure be arranged by “The First Designation” study about this subject can be very important. Since this term in review of Ibn-Arabi’s work, especially in the great book of Ibn-Arabi: Al-Futuhat al-Makkiyya, is not clear, in this research effort will be by appropriate review of Ibn-Arabi’s works determine a equivalent for this term. And so we try to explain and analyze this equivalent of that term. All these issues will be descriptive-analytical method and will be according to Ibn-Arabi’s view and his students in this subject.
https://jrm.ut.ac.ir/article_53315_2c3eda464c3d683da20d27cb8b75933d.pdf
ابنعربی
تعین اول
حقیقة الحقائق
حقیقت محمدیه
شطر وجود
غیب و شهادت
عرفان اسلامی
عماء
هباء
Ibn-Arabi
First Designation
Islamic mysticism
Reality of Realities
Chaos
Dust
per
دانشگاه تهران
مجله ادیان و عرفان
2228-5563
2588-4816
2014-03-21
47
1
1
7
10.22059/jrm.2014.53617
53617
Research Paper
چکیده های انگلیسی
English Abstracts
https://jrm.ut.ac.ir/article_53617_0a3a26f6a31222418dd597f0f2c8dcf4.pdf