%0 Journal Article %T تحلیل و بررسی راه حل الهیات پویشی در برون رفت از تعارض بین علم و دین (با تأکید بر اندیشه های گریفین) %J مجله ادیان و عرفان %I دانشگاه تهران %Z 2228-5563 %A شامحمدی, رستم %D 2017 %\ 06/22/2017 %V 50 %N 1 %P 47-74 %! تحلیل و بررسی راه حل الهیات پویشی در برون رفت از تعارض بین علم و دین (با تأکید بر اندیشه های گریفین) %K الهیات پویشی %K تعارض علم و دین %K حکمت متعالیۀ صدرایی %K طبیعت‌گرایی حداکثری %K طبیعت گرایی حداقلی %K علم و دین %K و ماوراء الطبیعه گرایی %R 10.22059/jrm.2018.244835.629725 %X مقالۀ حاضر بر آن است تا راهکار الهیات پویشی را برای رفع تعارض موجود میان علم و دین که عبارت است از طبیعت­گرایی حداقلی و بر سۀ مؤلفۀ همه در ­خدا انگاری، نظریۀ دریافت و اصالت تجربۀ فراگیر تکیه دارد، ارائه نماید؛ راهکاری که به­رغم مزایایش، با پاره­ای از اشکالات روبه­روست که از آن جمله می­توان به موارد زیر اشاره نمود: پیچیده­تر کردن رابطۀ خدا و جهان، علم و دین را در عرض هم قرار دادن، نفی هر گونه ماوراء­الطبیعه­گرایی و حداقلی شدن نقش خدا در جهان و ... . چنین اشکالاتی حاکی از این است که مقبولیت چنین راهکاری به­­ویژه از سوی پیروان ادیان توحیدی با تردید روبه­رو می­شود. حال پرسش این است که آیا می­توان مدلی یافت که به جمع بین طبیعت­گرایی حداقلی (با تأکید بر جهان طبیعت به­مثابه پویش و تحول) و ماوراء‌الطبیعه­گرایی معتدل (با تأکید بر نقش و حضور فراگیر خدا در جهان) بینجامد که هم دغدغۀ اهل علم را تأمین کند و هم دغدغۀ اهل دین؟ مقالۀ حاضر تلاش می‌کند تا نشان دهد که چنین مدلی را می­توان در چارچوب نظام جهان­شناسانه (به‌ویژه آموزۀ حرکت جوهری)، خداشناسانه (به­ویژه آموزۀ بسیطه­الحقیقه) و معرفت‌شناسانه (به­ویژه نفی اصالت حس) مبتنی بر حکمت متعالیۀ صدرایی یافت. %U https://jrm.ut.ac.ir/article_66431_d48a8e4bcf213acd2ff642dde9154aae.pdf