دانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556355220221122Religion in the Shang periodدین در دورۀ شانگ2922699009510.22059/jrm.2022.346901.630374FAقربانعلمیدانشیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه تهران0000-0003-4422-4375Journal Article20220815This article studies the nature, components and function of religion in ancient China, especially the Shang period. Therefore, the study and analysis of works left from that period, including iconography on ritual bronze vessels, writings on oracle bones, royal tombs, and some late works (such as poetry book), show information about their religious beliefs and rituals. The religion of Shang included the belief in Shang Di, the Supreme God, the spirits of ancestors, the spirits and gods of nature, and the belief in life after death. The Supreme God was at the top and the rest of the spirits and gods were at a lower level and were his agents and subordinates. Communicating with spirits, gods and God in order to obtain favorable living conditions, or at least to be safe from evils, in a mutual relationship, has been associated with the implementation of rituals; the most important of which is very detailed burial, worshiping God and spirits, and ritual of sacrifice, in which shamans and the royal family, especially the king, played a role and supervised the performance of religious rituals. This shows that the Shang religion has the necessary components of being a religion; and the belief in Shang-di also puts it in the category of monotheism. There was a strong link between religion and power, in such a way that religion strengthened the king's power politically and at the same time controlled it, and the king's political power strengthened the religious influence.این مقاله به بررسی ماهیت، مؤلفهها و کارکرد دین در چین باستان، بهویژه دورۀ شانگ پرداخته است. بنابر آنچه از مطالعه و تحلیل آثار باقیمانده از دورۀ شانگ ـ از جمله شمایلنگارهای روی ظرفهای برنزی آیینی، نوشتۀ استخوانهای پیشگویی، آرامگاههای سلطنتی و برخی از آثار متأخر (مانند کتاب شعر) ـ اطلاعاتی دربارۀ برخی عقاید و شعائر دینی آنها به دست میآید. آیین دینی مردم شانگ دربردارندۀ باور به شانگتی، خدای متعالی، ارواح نیاکان، ارواح و خدایان طبیعت و اعتقاد به زندگی پس از مرگ بود. خدای متعالی در راس و بقیۀ ارواح و خدایان در مرتبۀ پایینتر بوده و کارگزار و تابع او بودند. ارتباط با ارواح، ایزدان و خدا جهت بهدستآوردن شرایط زندگی مساعد، یا دستکم در امان ماندن از بلاها، در یک رابطۀ متقابل، با بهجایآوردن مناسک همراه بوده است که مهمترین آنها خاکسپاری بسیار دقیق، پرستش خدا و ارواح و آئین قربانی بوده که شمنها و خاندان سلطنتی، مخصوصاً شاه، در آن ایفای نقش نموده و بر انجام شعائر دینی نظارت داشتند. این نشان میدهد دین شانگ مؤلفههای لازم برای دینبودن را داراست، و باور به شانگدی هم آن را در زمرۀ یکتاپرستی قرار میدهد. پیوند محکمی میان دین و قدرت برقرار بود، به گونهای که مذهب قدرت پادشاه را از نظر سیاسی محکمتر و در عین حال کنترل میکرد و قدرت سیاسی پادشاه نیز نفوذ مذهبی را تقویت مینمود.https://jrm.ut.ac.ir/article_90095_71b0efeb71899c049499a5911ffb56f0.pdfدانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556355220221122The Consequences of American missionary activities in the Assyrian society of Azerbaijan (1250-1342 A. H./1834-1925 AD)پیامدهای فعالیتهای میسیونرهای آمریکایی در جامعه آسوری آذربایجان (1250-1344 ق./1834-1925 م.)3142939009610.22059/jrm.2022.345963.630362FAاعظمفولادی پناهدانشجوی دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران؛0000-0003-4341-5479محمدعلیکاظم بیگیدانشیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-2771-1035جمالموسویدانشیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران؛0000-0002-8648-0724Journal Article20220719During 1250-1344 A.H./1834-1925 AD, i.e., for more than half a century, American missionaries were active in the Qajar Iran. Within this relatively long period, they initiated various activities in those fields of religion, education, culture and public health in Iran. Although different regions in the west and north of Iran, especially the provinces of Azerbaijan, Kurdistan, Hamedan, Kermanshah and Gilan, were the scene of their measures, the former was considered as the first and most important region of their activities. Azerbaijan had long been the home of various Christian minorities such as Armenians, Assyrians and Chaldeans. Catholic missionaries, like the Carmelite priests, were present in this province since the Safavid period. The American missionaries, who mostly sought to revive the Nestorian Church, provided educational-cultural as well as health services for the Christians of Azerbaijan. These missionaries, through their long presence and close connections in the province, were able to influence the Assyrian society of the province. The present article, based on descriptive-analytical method, intends to study both activities of American missionaries among the Assyrians and their results as well. The findings show that the Assyrian society, as a result of the cultural measures of the American Mission Board, experienced changes. While the Assyrians became able to regain their social status, the traditional consistent of their society was disintegrated. Moreover, these changes brought about the confrontation of the Assyrians with their fellow Muslim countrymen.میسیونرهای آمریکایی در سالهای1250-1344 ق./1834-1925 م. بیش از نیمقرن در ایران عصر قاجار حضور داشتند که طی این دوره فعالیتهای گوناگونی در حوزههای مذهبی، آموزشی، فرهنگی و بهداشتی انجام دادند. با وجود اینکه مناطق مختلف بهویژه در غرب و شمال ایران، از جمله ایالات آذربایجان، کردستان، همدان، کرمانشاه و گیلان عرصه فعالیت ایشان بود؛ اما منطقۀ آذربایجان اولین و مهمترین حوزۀ فعالیت میسیونرهای آمریکایی محسوب میشد. ایالت آذربایجان از دیرباز محل سکونت اقلیتهای مختلف مسیحی همچون ارامنه، آسوریان و کلدانیان به شمار میرفت. مبلغان کاتولیک همچون کشیشان کرملیت از دورۀ صفویه در این منطقه فعالیت میکردند. میسیونرهای آمریکایی که بیشتر به دنبال احیای کلیسای نسطوری بودند، به ارائه خدمات آموزشی ـ فرهنگی و بهداشتی در میان مسیحیان آذربایجان پرداختند. این مبلغان، از طریق حضور طولانیمدت و ارتباطات نزدیک، توانستند جامعۀ آسوری آذربایجان را تحتتأثیر خود قرار دهند. مقالۀ حاضر سعی دارد با تکیه بر روش توصیفی ـ تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای، فعالیتهای میسیونرهای آمریکایی در جامعۀ آسوری آذربایجان و نیز نتایج آنها را مورد بررسی قرار دهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد جامعۀ آسوری آذربایجان در نتیجۀ اقدامات هیئت تبلیغی آمریکا دستخوش تحولاتی شد. آسوریان در حالی توانستند جایگاه اجتماعی خود را بازیابند که انسجام سنتی جامعهشان دچار ازهمگسیختگی گردید. افزون آنکه تغییرات مذکور رویارویی آسوریان با هموطنان مسلمان ایشان را در پی آورد.https://jrm.ut.ac.ir/article_90096_9dba55d408a96a7c6a00ea902e29ea68.pdfدانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556355220221122A study of the semantics of prayer in "theism" and "pantheism"بررسی معناشناسی نیایش در «خداباوری کلاسیک» و «همهخداباوری»3333159009710.22059/jrm.2022.346045.630366FAمریماحمدی کافشانیدانشجوی دکتری فلسفه دین، دانشگاه تهرانorcid 000-0001-9027-300عبدالرسولکشفیدانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران0000-0002-5702-2281محمدرضابیاتاستادیار گروه فلسفه دین دانشگاه تهران0000-0002-2900-860XJournal Article20220723For "theism" prayer is a kind of conversation with a deity. Against this, "pantheism" dismisses this definition and defines it as "meditation" due to its negation of personality. Prayer as, meaning "meditation," also faces challenges. This meaning of prayer is not only conceptually incompatible with the impersonal divinity but is also contradictory to the conventional understanding of the prayer and field reality of the believers’ behaviors. Hence, meditation not only does not place "pantheism" in superior standing as compared to “theism,” but also subjects it to challenges under the heading of the definition of religion. . If, by definition, religion fails to reveal a worthy standing for prayer, it is said to be incompatible, and this is a shortcoming that seriously threatens “pantheism”. This article reviews the semantics of prayer in two conceptions of “theism” and “pantheism” to investigate the criticism raised, finally demonstrating shortcomings of the meanings of prayer in “pantheism”, as its meaning in “theism” is more defensible.نیایش از منظر «خداباوری کلاسیک» نوعی «تخاطب» با امرِ الوهی/ مقدس است. در برابر، «همهخداباوری» به دلیل نفی شخصوارگی امرِ الوهی از پذیرش این تعریف امتناع و آن را به «ژرفاندیشی» تعریف میکند. نیایش به معنای «ژرفاندیشی» با چالشهایی روبهرو است. این معنا از نیایش افزون بر ناسازگاری مفهومیِ الوهیتِ ناشخصوار، با فهم متعارف از نیایش و واقعیت میدانی رفتار مؤمنان نیز ناسازگار است. ازاینرو، ژرفاندیشی نهتنها «همهخداباوری» را در موضعی برتر از «خداباوری کلاسیک» قرار نمیدهد بلکه آن را در تعریف دین نیز دستخوش چالش میکند. اگر در تعریفِ یک دین نتوان جایگاه بایستهای برای نیایش یافت، میتوان به ناسازگاری آن حکم داد و این اشکالی است که «همهخداباوری» را، به طور جدی، تهدید میکند. در این مقاله با مرور معناشناسی نیایش در دو تصور «خداباوری کلاسیک» و «همهخداباوری» به بررسی نقدهای مطرح خواهیم پرداخت و در پایان ضمن نشاندادن قوت اشکالاتِ وارد بر معنایِ نیایش در «همهخداباوری» نشان میدهیم که معنایِ این مقوله در «خداباوری کلاسیک» قابل دفاعتر است.https://jrm.ut.ac.ir/article_90097_3fb9af76519f2b191ca508eae63d5d2f.pdfدانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556355220221122Analytical-Critical Approach to Hokhma's Concept Based on Ruling 4Q185 of Bahr al-Mitt Scrollsنگرشی تحلیلی – انتقادی به مفهوم حوخما براساس قطعه حکمی 4Q185 طومارهای بحرالمیت3623359199710.22059/jrm.2023.350657.630399FAسیده سوزانانجم روز. استادیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه تهران، تهران، ایران؛0009-0008-9049-947Xقربانعلمیدانشیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-4422-4375مجتبیزروانیدانشیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه تهران، تهران، ایران؛0000-0001-7454-7306Journal Article20221122Ever since the Dead Sea Scrolls were discovered, experts have always sought to investigate the relationship between scroll literature, the Qumran Cummunity, and formal Judaism. In this regard, the present research has analyzed, analyzed and criticized the "concept of wisdom" in the 4Q185 sapiential fragment of the Dead Sea Scrolls. The importance of this Qumran text is that by providing and presenting a new example of sapiential instructions, it shows the position and importance of sapiential teachings in the Second Temple period. On the one hand, these teachings are closely related to the prescriptive teachings of the books of Proverbs and Bin Sira, and on the other hand, it gives a new concept of wisdom. This essay presents the results obtained from the concept of wisdom by examining and analyzing the various and interconnected components of the 4Q185 fragment, and then considering the historical conditions and showing the connection of this scroll with Qumran Cummunity, the components of the fragment It also criticizes and evaluates 4Q185 and opens a new perspective of Judaism in the first century AD: by analyzing and looking deeply into the components of 4Q185, we have come to the conclusion that how some traditions in Judaism develop and evolve, and when they are faced with new religious, cultural and social challenges, they are once again formed from the ancient Jewish tradition. Therefore, based on the examination and analysis of new sapiential components in the scrolls 4Q185, we have reached an understanding of one of the important historical and sociological issues of Judaism in the Second Temple period and have criticized it.از زمانیکه طومارهای بحرالمیت کشف شدهاند، متخصصان همواره در پی بررسی ارتباط میان ادبیات طومارها، انجمن قمران و یهودیت رسمی بودهاند. در این راستا، پژوهش حاضر «مفهوم حکمت» را در قطعۀ حکمی 4Q185 طومارهای بحرالمیت مورد واکاوی، تحلیل و نقادی قرار داده است. اهمیت این متن حکمی قمران در این است که با فراهمکردن و ارائۀ نمونۀ جدیدی از دستورالعملهای حکمی، نشاندهندۀ جایگاه ویژة آموزههای حکمی در دورۀ معبد دوم است. این آموزهها، از یکسو پیوند نزدیکی با آموزههای حکمی کتابهای امثال و بنسیرا دارند و از سوی دیگر مفهوم جدیدی از حکمت را بهدست میدهند. این جستار با بررسی و تحلیل مؤلفههای گوناگون و بههم پیوستۀ قطعۀ 4Q185 نتایج بهدست آمده از مفهوم حکمت را ارائه داده و سپس با در نظر داشتن شرایط تاریخی و نشاندادن ارتباط این طومار با جامعۀ قمران، مؤلفههای قطعۀ 4Q185 را مورد نقد و ارزیابی نیز قرار میدهد و چشمانداز جدیدی از یهودیت سدۀ نخست میلادی را عرضه میکند: با تحلیل و ژرفنگری در مؤلفههای قطعۀ 4Q185 بهاین نتیجه نائل شدهایم که چگونه برخی سنتهای خاص در یهودیت گسترش و تکامل مییابند و زمانیکه آنها با چالشهای جدید دینی، فرهنگی و اجتماعی مواجه میشوند، دگر باره از سنت یهودیت باستان شکل میگیرند. بنابراین براساس بررسی و تحلیل مؤلفههای حکمی جدیدی در قطعۀ 4Q185 طومارها، بهفهم یکی از مفاهیم مهم تاریخی و جامعهشناختی یهودیت در دورۀ معبد دوم نائل شدهایم و آن را مورد نقد قرار دادهایم.
https://jrm.ut.ac.ir/article_91997_f695481daabc67c1dc0cc17b75328ff0.pdfدانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556355220221122Approach of Sufis to Modernity and Modernism in Iranرویکرد صوفیان به تجدد و مدرنیسم در ایران3833639285910.22059/jrm.2023.351419.630400FAاکرمگلیدانشجوی دکتری تاریخ ایران دوره اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-0722-3920هادیوکیلیدانشیارگروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد،0000-0002-6969-689xJournal Article20221204Between Constitutional Revolution and Pahlavi, modernity and modernism were important concerns of the administration and religious people. Sufis reacted in fields like modern education, clothing, and parties, as well as in theoretical areas and foundations of modern thinking like nationalism and humanism. Safi ‘Alishahi and Sultan ‘Alishahi, the main branches of Nematullahiyya Tariqat, each had different perspectives and practices. The question is that based on their religious foundations, what approach they assumed regarding the wave of modernism in constitutional revolution and Pahlavi period? Sufis avoided revolutionary measures of constitutional revolution but were not detached from the wave of modernization; during the Pahlavi period, conformities and oppositions with mainly cultural issues forced them to revise their religious foundations. The results show that Sufis accepted the manifestations of modernization but not the structural and fundamental changes in religious beliefs.در فاصله دوره مشروطه تا پهلوی، تجدد و مدرنیسم مهمترین دغدغه حکومت و دینمداران بوده است. صوفیان نیز در حوزه عینی ـ اجتماعی مانند آموزش نوین، موسیقی، نوع پوشش، احزاب و انجمنها؛ و در حوزه نظری و مبانی تفکر نوین، مانند ناسیونالیسم و اومانیسم واکنش نشان دادهاند. صفیعلیشاهی و سلطان علیشاهی مهمترین شاخههای طریقت نعمتاللهیه بودند که هر یک دیدگاه و عملکرد متفاوتی داشتند. پرسش این است که آنان با تکیه بر مبانی اعتقادی خود چه رویکردی در مواجهه با موج مدرنیسم در عصر مشروطه و سپس دوره پهلوی داشتند؟ فرض بر این است که صوفیان ضمن پرهیز از اقدامات انقلابی دوره مشروطه، از موج مدرنگرایی آن کاملاً منفک نشدند و در دوره پهلوی موافقتها و مخالفتها با مسائل عمدتاً فرهنگی آنان را به بازبینی مبانی اعتقادی واداشت. دستاورد این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی، نشان میدهد صوفیان ضمن پذیرش ظواهر نوگرایی، تغییرات ساختاری و بنیادینی را در اعتقادات دینی نپذیرفتند.
https://jrm.ut.ac.ir/article_92859_b8059100c7e74680a95097718986bdba.pdfدانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556355220221122The other as a standard of morals in Saadi's worksدیگری به مثابه معیار امر اخلاقی در آثار سعدی4033859286010.22059/jrm.2023.353506.630410FAلیلانوروزپوراستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گلستان0000-0003-1980-2065Journal Article20230124The golden rule is based on self-other duality. Saadi has explicitly mentioned this rule in one of his pieces with a negative expression. Assuming Saadi's attention to the golden rule, the question is, what is the reason for paying attention to the other in Saadi's thought? And how has this rule been reflected in his narratives and wisdom with regard to the five areas of human existence, namely beliefs, feelings, desires, speech and actions? The answers to these questions have been done with a descriptive-analytical method. The results of this article show that Saadi's attention to another of the three sources of attention to the divine, selfishness, and the importance of social justice. Saadi has presented the golden rule in the form of wisdom, parables and the words of the characters in the story, as a concrete thing and as a lived experience, and as a result, the possibility of identification and its emotional impact has increased; It means thinking of oneself as someone else and wanting what is desirable for someone else.
<strong> </strong>قاعدۀ زرین بر دوگانۀ خود - دیگری استوار است. سعدی به تصریح در یکی از قطعات خود به این قاعده با بیانی سلبی اشاره کرده است. با پیش فرض گرفتن توجه سعدی به قاعدۀ زرین پرسش این است که اصولاً علت توجه به دیگری در اندیشۀ سعدی چیست؟ و این قاعده با نظر به ساحت های پنج گانه وجود انسان یعنی باورها، احساسات، خواسته ها، گفتار و کردار، در روایتها و حکمت های سعدی چگونه انعکاس یافته است؟ پاسخ به این پرسش ها با روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است. نتایج نشان میدهد توجه سعدی به دیگری از سه منشأ توجه به امر الهی، خویش کامی و اهمیت عدالت اجتماعی مایه میگیرد. سعدی در اشعارش در قالب حکمتها، تمثیل ها و سخنان شخصیت های داستان قاعدۀ زرین را به صورت امری انضمامی و همچون تجربه زیسته ارائه کرده است و درنتیجه امکان همذات پنداری و تاثیر عاطفی آن افزون شده است؛ یعنی خود را به جای دیگری انگاشتن و آنچه مطلوب است برای دیگری خواستن.
https://jrm.ut.ac.ir/article_92860_eb8ce870d0be1a237aabf8a2bb20f836.pdfدانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556355220221122Conceptual Formulation of the Golden and silver Rules in Imam Ali's Nahj al-Balaghah«صورتبندی مفهومی قاعده های زرین و سیمین در نهجالبلاغه»4224059286110.22059/jrm.2023.350115.630394FAحسینحیدریدانشیار گروه ادیان و فلسفه دانشگاه کاشان؛0009-0009-1398-5914فاطمهحاجی اکبریاستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه کوثر بجنورد0000-0002-8946-0614Journal Article20221018One of the most common ancient moral teachings of considering oneself as equal with others is called the Golden Rule, which has long been the focus of different schools in time and world. This rule, as an important moral value and norm, by "adopting another perspective" (perspective_taking) causes the mutual understanding of individuals and is the cornerstone of other moral standards. . The implementation of this rule requires accurate knowledge of the needs, good and evil of others with one's own conscience. In fact, to implement this rule, one must imagine oneself in another position, which causes a kind of epistemological-motivational empathy. The golden rule means "treat others as you would like to be treated" and the golden rule "do not like what others do not like for themselves" is explicitly or with different interpretations in Nahj al-Balaghah. This research uses a descriptive and analytical method and through the collection of library information to try to explain the different interpretations of the golden and silver rules in Nahj al-Balagheh. According to the results of this study, fairness, justice, compassion, identification of self-interests with others, forgiveness, meeting with different sections of society and self-discipline are among the conceptual forms of the golden rule in the words of Amir.یکی از عامترین آموزههای کهن اخلاقی برابر دانستن خود با دیگران، قاعدۀ زرین نام دارد که در گستره زمانی و مکانی از دیرباز مورد توجه مکاتب مختلف قرار گرفته است. این قاعده به عنوان ارزش و هنجار مهم اخلاقی با اتخاذ دیدگاه دیگری سببساز درک متقابل افراد از یکدیگر شده و خود سنگ بنای موازین دیگر اخلاقی به شمار میرود. لازمهی اجرای این قاعده شناخت دقیق نیازها، خیر و شر دیگران با وجدان خویشتن است. قاعدۀ زرین یعنی با دیگران آنگونه رفتار کن که دوست داری با تو رفتار شود و قاعدۀ سیمین، آنچه را برای خود نمیپسندی برای دیگران مپسند، بطور صریح و یا با تقریرهای مختلف در نهجالبلاغه مورد تاکید قرار گرفته است. این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی و از طریق گردآوری اطلاعات کتابخانهای سعی در تببین تقریرهای مختلف قاعدۀ زرین و سیمین در نهجالبلاغه را دارد. بر اساس نتایج این بررسی انصاف، عدالت، یکسانانگاری منافع خویشتن با دیگران، عیبپوشی، هم نشینی با اقشار مختلف جامعه و ادب آموزی خویشتن از جمله صورتهای مفهومی قاعدۀ زرین در کلام امام علی(ع) است.https://jrm.ut.ac.ir/article_92861_4195c54203fb668f4cb87218168bbcb7.pdfدانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556355220221122The bodily aspect of man in the mysticism of Ibn Arabiوجه جسمانی انسان در عرفان ابنعربی4414239286210.22059/jrm.2023.348486.630383FAهادیجعفریدانش آموخته دوره دکتری حکمت متعالیه دانشگاه اصفهان،0009-0001-9110-6104علیارشد ریاحیاستاد گروه فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان8875-6478-0002-0000Journal Article20220914Although in the mysticism of Ibn Arabi, the aspect of super-sensible world of man has of special importance, and most of the mystics explain this aspect of man, but in the works of Ibn Arabi, the importance and role of the bodily aspect of man is also significant. About the importance of the bodily aspect of man in theoretical mysticism, this question appears in the mind: Does the physical dimension of man as an important reality have an effect on the surrounding realities from Ibn Arabi's point of view? And basically, is there a relationship between this dimension and the surrounding realities? This article, which is written based on the library and content analysis method, seeks to answer these types of questions, and finally it is concluded that the bodily aspect of man, based on the important principles of Ibn Arabi's theoretical mysticism, plays an important role in the world of existence; such as, the realization of the best design, the perfection of the world, the perfection of the hereafter, giving distinction by divine light in the world, the appearance of actions and creatures, the manifestation of the face of the Allah the Exalted, the adaptation of the microcosm to the macrocosm, the goal and destination of nature, the most complete manifestation and hiding the truth of the Allah the Most High for surviving the world. This article shows that the role and function of the human bodily aspect has wide aspects that include all levels of existence.اگرچه در عرفان ابنعربی وجه ملکوتی انسان از اهمیت ویژهای برخوردار است و غالب عرفا به تبیین و تشریح این وجه انسان میپردازند، منتهی در آثار ابنعربی اهمیت و نقش وجه جسمانی انسان نیز قابل توجه است. در راستای اهمیت وجه جسمانی انسان در عرفان نظری این سؤال به ذهن میآید که آیا بعد جسمانی انسان به عنوان واقعیتی مهم، از منظر ابنعربی تأثیری در واقعیات پیرامونی خود دارد؟ و اساساً آیا نسبتی میان این بعد با واقعیات پیرامونی وجود دارد؟ این مقاله که بر اساس روش کتابخانهای و تحلیل محتوا نگارش یافته به دنبال پاسخ به این نوع سؤالات است و در نهایت این نتیجه به دست آمده است که بعد جسمانی انسان براساس مبانی مهم عرفان نظری ابنعربی، نقش مهمی در عالم هستی از جمله تحقق نظام احسن، کمال عالم، کمال آخرت، امتیاز بخشی نور الهی در عالم، ظهور افعال و مخلوقات، نمایانساختن صورت حق تعالی، انطباق عالم صغیر با عالم کبیر، غایت و مقصد طبیعت، کاملترین ظهور و پوشاندن حقیقت حق تعالی جهت بقاء عالم دارد. این نوشتار نشان میدهد نقش و کارکرد بعد جسمانی انسان دارای ابعاد گستردهای است که شامل همه مراتب هستی میشود.
https://jrm.ut.ac.ir/article_92862_cfaa96459b9d8446d4e0a5a14628e770.pdfدانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556355220221122The impact of Akbar the Great's reforms on Shah Waliullah Dehlavi's religious innovation according to Hegel's model of historical dialecticsتأثیر اصلاحات اکبرشاه گورکانی بر نواندیشی دینی شاه ولیالله دهلوی بر طبق الگوی دیالکتیک تاریخی هگل4644439286310.22059/jrm.2023.354332.630413FAایوبحسن تبار درزیدانشآموخته کارشناسی ارشد تاریخ اسلام، دانشگاه مازندران؛0000-0002-9142-9122سید حسنشجاعی دیو کلائیاستادیار گروه تاریخ، دانشگاه مازندران0000-0002-8714-0692رضاشجری قاسم خیلیاستادیار گروه تاریخ، دانشگاه مازندران؛0000-0001-9973-7034Journal Article20230212Akbar the Great's reforms at the end of the 16th century in India is an important issue. These reforms were opposed by Muslim religious scholars. During Aurangzeb's reign, these oppositions led to the dominance of conservative scholars against Akbar's religious reforms. The consequence of this situation was the emergence of signs of degeneration among the Muslim communities of India. It was in such a situation that Shah Valiullah Dehlavi, in order to discover the causes of degeneration, started a modernist approach to the Islamic tradition by looking from within the religious texts. This research aims to investigate the impact of Akbar Shah Gorkani's reforms on the religious innovation of Valiullah Dehlavi by using the historical research method and the application of Hegel's dialectic theory, relying on historical sources and the works of Wali Allah. The findings of the research show that Akbar Shah's reforms can be explained as a thesis, Muslim scholars' opposition to it as an antithesis, and finally Wali Allah's modernization can be explained as a synthesis.اصلاحات اکبرشاه در اواخر قرن دهم ه.ق در هند مسأله ای حائز اهمیت است. این اصلاحات با مخالفت علمای مذهبی مسلمان مواجه شد. برآیند این مخالفت ها در دوران سلطنت اورنگ زیب منجر به حاکم شدن جریان علمای محافظه کار بر ضد اصلاحات دینی اکبرشاه شد. پیامد این وضعیت بروز نشانههای انحطاط در میان جوامع مسلمان هند بود.
در چنین شرایطی بود که شاه ولی الله دهلوی در پی کشف دلایل انحطاط با نگاهی از درون متون دینی به رهیافتی نوگرایانه از سنت اسلامی دست زد. این پژوهش درصدد است با استفاده از روش تحقیق تاریخ و کاربست نظریه دیالکتیک هگل با تکیه بر منابع تاریخی و آثار ولی الله به بررسی تأثیر اصلاحات اکبرشاه گورکانی بر نواندیشی دینی ولی الله دهلوی بپردازد. یافته های پژوهش نشان میدهد که اصلاحات اکبرشاه را میتوان به عنوان برنهاد (تز)، مخالفت علمای مسلمان با آن را به عنوان برابرنهاد (آنتیتز) و درنهایت نوگرایی ولی الله به عنوان هم نهاد (سنتز) تبیین کرد.https://jrm.ut.ac.ir/article_92863_e205eb2448005cd2edfea450c976b6ee.pdfدانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556355220221122Dimensions and components of secularization and its measurement patternابعاد و مولفههای عرفیشدن و دلالتهای نظری آن4854659287310.22059/jrm.2023.348851.630387FAکاظمسام دلیریدانشیار گروه امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی0000-0001-8173-9373Journal Article20220919The secularization in Iran has been the subject of much research, explaining that most studies to measure secularization measure the degree of religiosity of society and the reverse of religiosity is considered secularization. This article claims that secularization is a phenomenon independent of religiosity, and appropriate measures must be taken to measure it. Therefore, the author attempts to show its levels, dimensions and components by limiting the meaning of secularization. The article shows that secularization occurs in three levels: macro, medium and micro, and in three dimensions: social, religious and individual. Social secularization has three components: structural, cultural and organizational, and occurs in three areas: society, politics, and economics. Religious secularization, which manifests itself in the form of "acceptance of customary values, norms and rules" and "utilitarianism", is related to both macro and medium levels. Personalization refers to the secularization of one's motives, values, beliefs, feelings, cognitions, and behaviors.<br /> موضوع عرفیشدن از دیرباز دستمایهی تحقیقات فراوان بوده است با این توضیح که اغلب تحقیقات برای سنجش عرفیشدن میزان دینداری جامعه را میسنجند و حالت معکوس دینداری را عرفیشدن قلمداد میکنند. اما مقاله ادعا دارد که عرفیشدن پدیدهای مستقل از دینداری است و برای سنجش آن نیز باید سنجههای مناسب احصا شوند. لذا نویسنده تلاش دارد با تحدید معنایی عرفیشدن، سطوح، ابعاد و مولفههای آن را نشان دهد. مقاله نشان میدهد که عرفیشدن در سه سطح کلان، میانه و خرد و در سه بعد اجتماعی (جامعوی)، دینی و فردی حادث میشود. عرفیشدن اجتماعی دارای سه مولفه ساختاری، فرهنگی و سازمانی است و در سه حوزه اجتماع، سیاست و اقتصاد اتفاق میافتد. عرفیشدن دینی نیز که در شکل «پذیرش ارزشها، معیارها و قواعد عرفی» و «منفعتطلبی» نمود پیدا میکند به دو سطح کلان و میانه مربوط میباشد. عرفیشدن فردی، به عرفیشدن انگیزهها، ارزشها، عقاید، احساسات، شناختها و رفتارهای فرد اشاره دارد.https://jrm.ut.ac.ir/article_92873_8b2e69690cfcb82ec0fe388c3f6e067b.pdfدانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556355220221122The most important features of Roozbehan's Mystical Worldview )Concerning Abhar Al-Ashiqin(مهمترین ویژگیهای مشرب عرفانی روزبهان(با تکیه بر عبهرالعاشقین)5064879287510.22059/jrm.2023.355149.630422FAسمیرابختیاری نسبمدرس مرکز حافششناسی؛0009-0003-1251-4017خیراللهمحمودیدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز0000-0002-9898-1331Journal Article20230301Roozbehan is a mystic who loves beauty, and "revelation and intuition", "love" and "hope" are the three distinctive features of his mysticism. The current research is focused on this fundamental question: how does Roozbehan think about "God", "man" and "being", when his mysticism focuses on the aforementioned three characteristics? In order to find the answer, we have analyzed Abar al-Asheqeen with a descriptive and analytical approach and focusing on the fundamental concepts of "God", "man" and "being". In Roozbehan’s view, on the one hand, eternity is understood with beauty and light, and on the other hand, creation is the result of the manifestation of eternity in two intrinsic and current forms, which leads to the emergence of old and created concepts. "Manifestation of works" implies love and hope, and "metaphorical relationship" of accidental and eternal beauty implies discovery and intuition in the mystical view of Rozbahan. Also, all aspects of the metaphorical relationship between accidental and eternal beauty are gathered in the term "<em>Eltebas</em>". This concept is also based on the field of human "imagination" which ultimately creates the kind of discovery of Roozbehan.روزبهان بقلی عارفی جمالپرست است. موضوع اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل مهم ترین ویژگیهای مشرب عرفانی او است و به طور دقیق بر یافتن پاسخ این پرسش متمرکز است که: روزبهان دربارهی رابطهی انسان با خداوند و هستی چگونه میاندیشد که منجر به تمرکز مشرب عرفانیاش بر «کشف و شهود»، «عشق» و «رجا» میشود؟ برای رسیدن به پاسخ با رویکردی محتوامحور و با تمرکز بر مفاهیم بنیادین «خدا»، «انسان» و «هستی» به تحلیل <em>عبهرالعاشقین</em> پرداختهایم. نتیجه پژوهش نشان می دهد که مشرب عرفانی او بر محور «ازلیت» شکل گرفته است. او به دو نوع تجلی ذاتی و فعلی معتقد است که اولی منجر به پدیدآمدن مفاهیم قدیم و دیگری منجر به پدیدآمدن حادث میشود. ازلیت در نگاه روزبهان با زیبایی و نور درک میشود و زیبایی حادث و قدیم رابطهای استعاری دارند. تمام وجوه این رابطه در اصطلاح «التباس» گرد آمدهاست. اما همین مفهوم نیز مبتنی بر ساحت «خیال» انسان است که درنهایت مشرب عرفانی کشف گونه روزبهان را پدید می آورد که با دو مفهوم اساسی «عشق» و «رجا» شناخته میشود. زبان پراستعاره او نیز متاثر از همین رابطهی استعاری ازل و حادث است و شاهدی بر تأثر عمیق زبان عارف از مبانی معرفت شناختی اوست.https://jrm.ut.ac.ir/article_92875_13e763455899e496b5b5da9d182dd46f.pdfدانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556355220221122A Critical study of the Attitude of the Zhikriya sect about the End of Prophethoodبررسی انتقادی نگرش فرقه ذکریه در خاتمیت5275079287610.22059/jrm.2023.354375.630414FAعبدالواحدبامریاستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران،0000-0002-9669-5841سید زین العابدینسجادیپژوهشگر علوم دینیایرانشهر، ایران؛0009-0000-0696-1935سید اکبرحسینی قلعه بهمندانشیار گروه ادیان و عرفان موسسه امام خمینی(ره)؛ قم، ایران؛0000-0002-5823-5211Journal Article20230405The esoteric sect of "Zhikriya" which started in the 10th century of Hijri in an area called "Torbat" in Baluchistan, Pakistan, is a sect whose religious beliefs have been taken from some prominent sects in the Islamic world. The followers of the Zhikriya sect have created heresies in their acts of worship and religious rituals, whose beliefs require scientific analysis and evaluation. One of the religious beliefs of this sect is the belief in the end of prophethood, in which two approaches have been reported in their religious sources. In this article, the criticism and analysis of its point of view about the end of prophethood is discussed. One of the results of the present research is that the views of the Zhikriya regarding the end of prophethood with the teachings of the Quran and Prophetic progeny are divergent. Their claim has caused a distortion in the resuscitative teachings of Islam and is in conflict with religious teachings.فرقه باطنیگرای «ذکریه»، که در قرن دهم هجری در منطقهای به نام «تربت» در بلوچستان پاکستان پا به عرصۀ حیات نهاده است، از فرقههایی است که باورهای دینی آن اقتباس از برخی فرقههای مطرح در جهان اسلام میباشد. پیروان فرقه ذکریه در اعمال عبادی و مناسک دینی بدعتهایی را پدید آوردهاند که اعتقادات آنان نیازمند به واکاوی علمی و ارزیابی است در همین راستای از باورهای مذهبی این فرقه، اعتقاد به خاتمیت به شمار میرود که در این عرصه دو رویکرد در منابع علمی آنان گزارش شده است. در نوشتار حاضر به نقد و تحلیل دیدگاه این فرقه در مورد خاتمیت اشاره میشود. از نتایج جستار حاضر آن است که دیدگاه ذکریها پیرامون خاتمیت با معارف قرآن و عترت نبوی واگرایی دارد و ادعای آنان موجب تحریف در تعالیم حیاتبخش دین اسلام و با آموزههای دینی در تعارض است.https://jrm.ut.ac.ir/article_92876_e2d3d6a06c4bc1e1f787d58a5b0b33f4.pdf