دانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556347220140923Initial Pagesصفحات آغازین195364910.22059/jrm.2014.53649FAJournal Article20150530https://jrm.ut.ac.ir/article_53649_4f0dfed0fa19abd1222708df6489e5f3.pdfدانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556347220140923The Perfect Man from Ibn Arabi's And Deloen's View pointانسان کامل به روایت ابنعربی و دلئون1731955345110.22059/jrm.2014.53451FAحسنبادنجاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد استان فارس و مدرس مدعو دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهرانJournal Article20130528The theory of the perfect man in Islamic mysticism And Judaism mysticism derived from the Quran and the Tradition, Torah and the Tradition. It can also be found in other religions. After monotheism and Knowledge of God this subject is the most important theme in the divine religions. Because of the perfectman and Adam Kadmon are the most complet and highest of Manisestion of ALLA and YAHVA comerhensive of the Names and Attri Buties and Sefirot، Begining ، and end of Existems and intcarnation Karan and torah. <br /> But among all religions, Islam and then Judaism have more emphasis on this subject and among Muslem thinkers Ibn Arabi and among Jewish thinkers Deleon are the hero of it. <br />In this paper we will discuss Ibn Arabi's and Deleon's viewpoints concerning the perfect man based Quranic and Torahic Verses and them Traditions.نظریۀ انسان کامل در عرفان اسلامی و یهود برگرفته از متون مقدس (قرآن و تورات) و سنتهای آن دو بوده است و تاریخی به بلندای تاریخ ادیان به صورت عام و تاریخ اسلام به صورت خاص دارد. پس از توحید و معرفۀالله، هیچ موضوعی به قدر و منزلت انسانشناسی مدنظر ادیان الهی نبوده است؛ زیرا انسان کامل و آدم قادمون مظهر اتمّ و جلوۀ اعظم الله و یهوه، جامع اسما، صفات و سفیروت، آغاز و فرجام هستی و قرآن و تورات ناطق است. در میان ادیان الهی، اسلام و یهود و در میان اندیشمندان، عارفان و حکیمان اسلامی و یهودی هردو دین، ابنعربی و دلئون بیش از دیگران به این مهم عنایت داشتهاند. مقالۀ حاضر پژوهشی در این زمینه است.https://jrm.ut.ac.ir/article_53451_689edcbb9f434136f5950e7e8711e272.pdfدانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556347220140923The Role of Madrasah in the Safavid Era in the development of Twelver Shiiteنقش مدارس عصر صفویه در گسترش تشیع دوازده امامی1972165345210.22059/jrm.2014.53452FAموسی الرضابخشی استاداستادیار گروه تاریخ دانشگاه فرهنگیان، تهران.رمضانرضاییاستادیار دانشگاه تهران.0000-0002-7083-2174Journal Article20131027 The present article examines the role of Madrasah (school) in the Shia Safavid Iran has expanded on that show how the Madrasah could affect the development of Twelver Shiite in Iran. The trend was to build Madrasah in the Safavid era was supported by the Safavid government. In endowment’s madrasahes, especially madrasahes that were more than endowments and financial institutions to hold the attention of Shiite religious rites. Madrasah as much as possible during this period was the Shiite religion and education. Survivors through their Madrasah education plays an important role in promoting the Shiite in society.Training in madrasah, specialy Madrasahes of grate cities,influenced in developing of Shiite on formal and unformal posts.مقالۀ حاضر به بررسی نقش مدارس در گسترش تشیع در ایران عصر صفوی پرداخته است و هدف آن نشان دادن تأثیر مدرسه بر روند گسترش تشیع دوازدهامامی در ایران است. احداث مدارس در عصر صفوی از رشد صعودی و از حمایت حکومت صفوی برخوردار بود. در وقفنامههای مدارس بهویژه مدارسی که از موقوفات و امکانات مالی بیشتری برخوردار بودند، به برگزاری شعائر مذهبی شیعه توجه میشد. مدارس در این دوره تا حد ممکن به مذهب رسمی کشور و معارف شیعه اختصاص داشت. مدرسه از طریق تعلیمیافتگان خود نقش مهمی را در ترویج و گسترش تشیع در جامعه ایفا کرد. آنان پس از تعلیم در مدارس بهویژه مدارس شهرهای بزرگ در سمتهای مختلف رسمی و غیررسمی در تثبیت و گسترش تشیع تأثیرگذار بودند.https://jrm.ut.ac.ir/article_53452_80531ed8b15241cd1c4c465f2882fd60.pdfدانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556347220140923Symbol of Light and Color in'Ala- al Dawla Semnani and Sayyid Muhammad Nūrbakhsh Thoughtsرمز نور و رنگ در آرای علاءالدوله سمنانی و سیدمحمد نوربخش2172365345310.22059/jrm.2014.53453FAجمشیدجلالی شیجانیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، گروه ادیان و عرفان تطبیقی.0000-0002-4903-221XJournal Article20140617In Islamic Sufism and Mysticism, especially the sufi order Kubrawiyya, descripting the waystation of traversing and aspect of heart and vision of privacy by lights and colors and the Sufi Master role in this regard has special significance. 'Ala- al dawla Semnani(659-736) and Sayyid muhammad nūrbakhsh (795-869), two renowned mystics of this order, in their works have addressed this issue. 'Ala- al dawla what say kubrawiyya, seven aspect of heart, calls it subtle things and in his exposition, each of these seven subtle things in human existence that is microcosm, as existence of the prophet and their manifestation in macrocosm and also one of these, possessing specific light with color specialty its own that wayfarer in stages and aspects, in revealing will see the light. Nūrbakhsh too by explanation stages of light and divide it into Existence, knowledge, and Brightness(diya′) and accordance of each with Fifth worlds and imagination of it with colors and expression of divine emanation and its relationship with the celestial spheres, and the symbolic relationship between erratic lights and determining manifestations has given symbolic form to this issue. Analytical and comparative study of the subject in some<em> Kubrawiyya</em> mystical texts and works of Semnani and Nūrbakhsh, can open up new territory for man to understand the mystical unveiling.توصیف منازل سلوک و اطوار قلب و مکاشفات خلوت، از طریق انوار و الوان در تصوف و عرفان اسلامی، بهخصوص در طریقۀ کبرویه، و نقش شیخ در این زمینه دارای اهمیت خاصی است. علاءالدوله سمنانی (659- 736) و سیدمحمد نوربخش (795- 869) دو تن از عارفان مشهور این طریقه بهشمار میروند که در آثار خود به این مهم پرداختهاند. سمنانی آنچه را که کبرویه، اطوار سبعۀ قلب میخواند، به لطایف تعبیر کرده و در تقریر خود هریک از این لطایف سبع را در وجود انسان که عالم صغیر محسوب میشود، حکم وجود انبیا و مظهریت آنها را در عالم کبیر دانسته و نیز هریک از اینها را، دارای نوری خاص با رنگ مخصوص بهخود میداند که سالک در مراتب و اطوار، در حال مکاشفه، مشاهِد آن نور خواهد بود. نوربخش نیز با بیان مراتب نور و تقسیم آن به وجود، علم و ضیا و تطابق هریک با عوالم خمس و تمثّل آن با رنگها و بیان فیوضات الهی و ارتباط آن با افلاک سماوی و ارتباط میان انوار متلونه و تجلیات متعیّنه به این موضوع شکلی نمادین بخشیده است. بررسی تحلیلی و مقایسهای این موضوع در برخی متون عرفانی کبرویه و آثار سمنانی و نوربخش، میتواند قلمرو جدیدی بهروی انسان در فهم مکاشفات عرفانی باز کند.https://jrm.ut.ac.ir/article_53453_3b1abec163ffd225002f92a9d39d9e2b.pdfدانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556347220140923Knowledge of Perfect man from Sey Heidar Amoli’s Point of Viewعلم انسان کامل از دیدگاه سیدحیدر آملی2372625345410.22059/jrm.2014.53454FAعین اللهخادمیدانشیارگروه معارف دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران.عبداللهصلواتیاستادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهرانلیلاپوراکبردانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهرانJournal Article20140713Subject matter of the Islamic Sufism is the Unity and unitary, i.e. Perfect man and there are many deep and valuable conversations about that as one of the main fundamentals of Islamic Sufism. One of the clear characteristics of a perfect human is the knowledge. This research aims to study the nature of knowledge from SeyyedHeidarAmoli’s Point of View. Results of the research are as follows: SeyedHeidarAmoli’s had shown the comprehensiveness, originality and superiority of perfect man’s knowledge via establish therelationbetween knowledge and the intuitive knowledgebetween with the aim of triple (Sharia, Tariqa and haqiqa), also Elm-Alyaghin, Eyn-Alyaghin, Hagh-Alyaghin. Thus, he believes that nature of the knowledge of perfect man is the same as intuition and its components are: comprehensiveness, continuity, holly assurance, instant, inherited, blessing and originality. SeyedHeidar, also has determined the knowledge of perfect man in two Accenting and descanting ways based on personal unity and with the aim of union. Moreover, as a Shiat, he believes that Prophet Mohammad and Imams are samples of perfect man.جا نمایۀ عرفان اسلامی دو مسألۀ توحید و موحد، یعنی انسان کامل است و دربار آن به عنوان یکی از اساسی ترین ارکان عرفان اسلامی، مباحث عمیق و ارزشمند مرر شده است. یکی از مشخص هها بارز انسان کامل مسألۀ علم است. مقال ۀ حاضر نیز درصدد پژوهش در این مسئله است که ماهیت و مختصا علم انسان کامل ، نزد سیدحیدر آملی چیست؟ در این پژوهش این نتای به دست آمد : سیدحیدر آملی توانسته با برقرار پیوند میان علم و معرفت شهود و با استمداد از سه گانۀ شریعت، طریقت و حقیقت و سه گانۀ علم الیقین، عین الیقین و ح قالیقین ، جامعیت، اصالت و برتر علم انسان کامل را به خوبی تبیین نماید. بنابراین، ماهیت علم انسان کامل در نظر سیدحیدر، از سنخ کشف است و جامعیت، سریان، یقین حقانی، لدنی، اریی، موهبتی و اصالی بودن از مختصا آن است. همچنین، سیدحیدر بر پایۀ طر وحد شخصی وجود و با بهره گیر از دو مؤلفۀ اتحاد و سریان، به تبیین علم انسان کامل در دو قوس صعود و نزول پرداخته است. افزون برآن، در تفکر شیعی سیدحیدر، پیامبر اکرم )ص( و امامان معصوم )ع(، از مصادیق اتم انسان کامل هستند.https://jrm.ut.ac.ir/article_53454_b0f96dc23d7bc549ee0469fe7d945da4.pdfدانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556347220140923Secret and Its Extensions in Mysticism With emphasis on Ibn 'Arabi«سرّ و مصادیق آن در عرفان با تأکید بر اندیشۀ ابن عربی»2632815345510.22059/jrm.2014.53455FAمجیدصادقی حسن آبادیدانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان.فاطمهزارعدانشجوی دکتری حکمت متعالیۀ دانشگاه اصفهان.Journal Article20140805Secret is one of the key notions in studying the content of Ibn 'Arabi's mysticism. Secret is a divine bounty which conferred upon the creatures by God and indicates a path stretching byond the reason. As an extension of secret God can be experienced by the mystic. Of course undestanding God is a matter of faith and intuition and does not fit the medium of reason. The limits of language tiles the path for the mystic to engage in paradoxes, theopathetic exclamations and symbolic expressions. However, Ibn 'Arabi believes that secrets could be expressed in symbolic language but paradox is a sign of weakness of the soul and insufficiency of initiation. Then paradox is not a viable medium for the expression of secrets. The relation of secret and mystery with such notions as wonder and the extensions of secret are among the issues dealt with in this essay.در تحلیل و بررسی جوهرۀ عرفان ابنعربی، سرّ یا راز یکی از مضامین کلیدی محسوب میشود. سرّ، یکی از لطایف الهی است که خداوند آن را در ذات موجودات به ودیعه گذارده است و مربوط به طور ورای عقل میباشد. در اندیشۀ این عارف، خداوند بهعنوان یکی از انواع راز میتواند مدرَک عارف قرار گیرد. البته ادراک اسرار، متعلق شهود و ایمان است و در طور و تور عقل قرار نمیگیرد. تنگنای زبان متعارف برای بیان تجارب عرفانی عارف در این وادی، زمینۀ تناقضگویی، شطح و بیان رمزواره را برای عارف مهیا میکند. ابنعربی، روش بیان اسرار را زبان تمثیل، استعاره و رمز میداند، ولیکن شطح را رعونت نفس میداند که ناشی از نقصان سلوک است و آن را ابزار بروز اسرار بهشمار نمیآورد. رابطۀ راز و سرّ با مقولههایی از قبیل حیرت و مصادیق اسرار از دیگر مباحث قابل تأمل در این مقاله است.https://jrm.ut.ac.ir/article_53455_9a36a5e1b0a621982fb25af9d0970a54.pdfدانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556347220140923From Miracles to Superstitions: Accentuating ASRAR -AL- TOHID and MAGHAMAT -E- AHMADE JAMاز کرامات تا خرافات (با تأکید بر اسرارالتّوحید و مقامات ژندهپیل)2833145345610.22059/jrm.2014.53456FAحسینقربانپور آرانیاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کاشان.ناهیدحیدری رامشهکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کاشان.Journal Article20140809Miracles recounted in Sufi’s books during different historical periods have been traced by narrative, rhetoricaland semantic developments due to various reasons; so that in early periods they have had simple interpretations and fairly believable contents. But with the passage of time and in line with political and social changes, the simplicity of these miracles has changed to exaggeration. This issue is peaked in sixth century so that, at times, it leaves no space for any justification. This paper, accentuating two mystic texts of ASRAR -AL- TOHID as the surviving heritage of mystical tradition of fourth century and MAGHAMAT -E- AHMADE JAM as the surviving heritage of mystical tradition of sixth century, as well as highlighting the dominant aspect of each work, aims to investigate the whys and hows of this development and its ddetailed reasons regarding the developmental considerations taken into account in the narration of these miracles over these long years. Undoubtedly, political upheavals and social turmoil, several years of Seljuk Turks’ dominations, and as a corollary, the sharp decline of rational science and a downturn in rationalism in sixth century, are inextricably connected with content and rhetorical decline of miracles recounted in Mysticism.کرامات منقول در کتب صوفیه در ادوار مختلف تاریخی، به علل گوناگون با تحولات روایی، لفظی و معنایی همراه بوده است؛ چنانکه در دورههای اولیه دارای تعبیراتی ساده و محتوایی نسبتاً باورپذیر است، ولیکن با گذر زمان و به موازات تغییر شرایط سیاسی و اجتماعی، این کرامات نیز از سادگی و حقیقتمانندی به اغراق و محالگویی میگراید. این گرایش در قرن ششم به اوج خود میرسد؛ بهگونهای که گاه، جای هیچ توجیهی در آن باقی نمیماند. در این نوشتار قصد داریم تا با تأکید بر دو متن<em> اسرارالتّوحید</em> بهمنزلة میراث بازمانده از سنت عرفانی قرون چهارم و پنجم و <em>مقاماتِ ژندهپیل </em>به<em></em>منزلۀ میراث عرفانی قرن ششم و با تکیه بر وجهِ غالب[1] هر اثر، ضمن ملاحظة تحولی که در طول چندصدسال، در روایات کرامت رخ داد، چرایی و چگونگی سیر این تحول را ضمن تفصیل علل، اسباب و ریشههای آن، بررسی کنیم. بدون تردید تحولات سیاسی و آشفتگیهای اجتماعی، حاکمیت چندین سالة ترکان سلجوقی و به تبع آن انحطاط شدید علوم عقلی و رکود خِردگرایی در ایرانِ قرن ششم، با نزول محتوایی و لفظی کرامات منقول در مقامات عرفانی، ارتباطی تنگاتنگ و پیوندی ناگسستنی دارد. <br /><br clear="all" /> <br /> <br />3. The dominanthttps://jrm.ut.ac.ir/article_53456_f304a725bddbda1ac494052cd2469216.pdfدانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556347220140923Essenes and Mandaeans
and comparision between their doctorine and ritualsاسنیها و مندائیان: مقایسۀ باورها و آئینها3153435345710.22059/jrm.2014.53457FAمریمالساداتنوابی قمصریدکتری ادیان و عرفان، دانشگاه فرهنگیان.شهرامپازوکیدانشیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفهJournal Article20140415 <br /> Essenes are a sect of Jewish that dwelled in Palestine and Syria and have been known as ascetics in Jew history in second century (BC).This sect because of their special doctorine and rituals that is different of other Jewish sects are accounted as heralds of Christianity.All of information about this sect has been drived from Greek sources and Qumran documents that it´s possible these documents are related to Essene school.The basis of ideas of this sect are based on observance of moral doctorine and the basis of their rituals are on purge and worship.Although the theological doctorine of this group is similar to other monastic doctorine but their special theoretical and practical doctorine isolate it from the other schools.Since some of these doctorine and rituals are section of theology of Mandaean school that continue to live in regions of Iran and Iraq it has made supposition of relation between them for some scholars.Of course on one hand because of the Mandaean doctorine has been drived from different religions and also dispersal of their theological doctorine and on the other hand because of some basic different that exists between their doctorine and Essense, the possibility of relation between these two groups is a hypothesis that has been represented by a few scholars.Anyway the supposition of relation Essenes and Mandaeans caused to do comparision between their doctorine and rituals. اسنیها فرقهای از یهود هستند که در قرن دوم پیش از میلاد در فلسطین و سوریه سکونت داشته و در تاریخ یهود بهعنوان زهاد شناخته شدهاند. این گروه بهعلت تعالیم و آئینهای خاص خود که متمایز از دیگر فرقههای یهودی است، منادیان آئین مسیحیت بهحساب میآیند. آنچه در مورد تعالیم و آئینهای این فرقه در اختیار محققان است، برگرفته از منابع یونانی اسناد قمران است که احتمال داده شده مربوط به جماعت اسنی میباشد. محور تعالیم این جماعت، براساس رعایت اصول اخلاقی و محور آئینهای آنها تطهیر و عبادت است. هرچند اصول الهیاتی این فرقه به اصول رهبانی دیگر ادیان شبیه است؛ اما قواعد نظری و عملی خاصی برای این جماعت ذکر شده که آنرا از دیگر فرقههای رهبانی و زاهدانه متمایز میسازد. از آنجا که، بعضی از این باورها و آئینها بخشی از اصول الهیاتی جماعت مندائی را که در حال حاضر در مناطقی از ایران و عراق به حیات خود ادامه میدهند، تشکیل میدهد، بعضی از پژوهشگران تصور میکنند، میان این دو جماعت ارتباط وجود دارد. البته از طرفی بهدلیل اینکه اصول اعتقادی مندائی ریشه در ادیان مختلف دارد و نیز پراکندگی اصول الهیاتی آنها و تمایزات اساسی که بین بعضی از اصول اعتقادی آنها با تعالیم دینی اسنی وجود دارد، احتمال ارتباط میان این دو جماعت تنها درحد یک فرضیه است که توسط معدودی از محققان ارائه شده است. به هر حال، تصور اینکه مندائیان، بازماندگان اسنیهای قرن اول میلادی باشند، موجب شد تا مقایسهای میان باورها و آئینهای این دو فرقه انجام شود.https://jrm.ut.ac.ir/article_53457_4f3554bb2c35803f207d7a0c17a37463.pdfدانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556347220140923English Abstractsچکیده های انگلیسی1145361910.22059/jrm.2014.53619FAJournal Article20150527https://jrm.ut.ac.ir/article_53619_e6a0eb3f0b3bdf02ea2fe9a82811e527.pdf