دانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556349120160320Buddha in the works of contemporary French researchersبودا در آثار محققان معاصر فرانسه1196053410.22059/jrm.2016.60534FAمحب علیآبسالاناستادیار، گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانJournal Article20160210In the 19<sup>th</sup> century, the first monograph on the legend of the Buddha is published by Senart. In this context, Biography of Shakyamony became a symbol and myth. Many French Indiologists studied and analyzed the spiritual and legendary life of Buddha by referring to Buddhist scriptures of Pali Canon and Sanskrit. But, they faced with ambiguous character of Buddha, because of his historical and mysterious character. Who is Buddha? Why his complex character has occupied the mind of many scholars? French researchers have expressed four different views about Buddha. First group knew him materialist, according to his notice to perceptible phenomena. The second group emphasized on his legendary life. Third group has denied his legendary character and affirmed rationalist approach to his life, and the fourth group has pragmatic looking to his figure.از تاریخ اولین چاپ رساله دربارۀ افسانۀ بودا که در قرن 19 به دست <em>ایمیل سنارت</em> فرانسوی انجام شد و در آن حیات ساکیامونی به نماد و اسطوره تبدیل گردید، بسیاری از هندشناسان فرانسوی با شخصیت معماگونۀ بودا مواجه شدند. آنها با رجوع به متون بودایی زبان سانسکریت و پالی، به تحلیل حیات مبهم وی پرداختند. بودا کیست؟ چرا شخصیت پیچیدۀ او ذهن بسیاری از محققان را به خود مشغول نمودهاست؟ فرانسویان با بررسی محققانه به نظریات متفاوتی رسیدهاند که میتوان آنها را به چهار دیدگاه تقسیمبندی نمود: گروهی با تحلیل نظام طبقاتی، نقد سنت دینی و با رویکردی تجربی، او را ماتریالیستی موفق و خودآگاه شناختند. برخی بر ویژگیهای افسانهای او و گروهی با خردگرایی و زدودن جنبههای اساطیری، بر جریان بشری او تأکید نمودند و گروه چهارم جنبۀ پرگماتیستی را نسبت به این افسانه که روشی معتدل، منطقی و قابل قبول به نظر میرسد، دنبال نمودند.دانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556349120160320The components of positive psychology in the stories of Mathnawi and their usage in adolescence period trainingتحلیل و بررسی مولفه های روانشناسی مثبت در داستان های مثنوی معنوی و کاربرد آن در تربیت دوره نوجوانی21466053710.22059/jrm.2016.60537FAاعظمآصف نیادانشجوی دکترای فلسفۀ تعلیم و تربیت دانشگاه تهرانافضل الساداتحسینیدانشیار گروه فلسفۀ تعلیم و تربیت دانشگاه تهران.مجتبیزروانیدانشیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه تهران0000-0001-7454-7306Journal Article20160919Positive psychology has been established not only to expand and improve the abilities of individuals, but to promote endurance, to improve life quality, and to create a shield against psychiatric symptoms. An enhancement in abilities and positive attributes should be the permanent factors in all treatments, because these Interventions decrease disease symptoms, prevent their reversion, and improve skills of individual and social life. This study aims to analyze and evaluate the factors of positive psychology in Mawlana's stories, and its use in the training of adolescents. The results of the study indicate that the components of positive psychology (such as: hope, optimism, happiness, satisfaction, moral virtues, forgiveness, appreciation, meditation, and seeking meaning) in the stories of <em>Mathnawi</em> cause prosperity, development of internal and mental capabilities, and obtaining moral virtues. The mentioned factors would help teenagers to resolve difficulties, crises and other undesirable events. They cause the physical and mental health and improve the individual, familial, and social relations.<em>روانشناسی مثبتنگر</em> نه تنها برای بهبود و ایجاد توانمندیهای افراد، بلکه بهمنظور پرورش تابآوری، بهبود کیفیت زندگی و ایجاد سپری در برابر عود نشانهها، ایجاد گردید. افزایش توانمندیها و صفات مثبت بایست مؤلفههای اصلی هر روند درمانی باشد؛ چرا که این مداخلات نشانههای بیماری را کاهش داده، از عود آنها جلوگیری میکنند و باعث اصلاح کیفیت زندگی میشوند. پژوهش حاضر با هدف تحلیل و بررسی مؤلفههای روانشناسی مثبت در داستانهای <em>مثنوی معنوی</em> و کاربرد آن در تربیت دورة نوجوانی صورت گرفتهاست. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مؤلفههای روانشناسی مثبت، از جمله امید، خوشبینی، شادی، رضایت، فضایل اخلاقی، بخشش، انعطافپذیری، شکرگزاری و تشکر، مراقبه و معناجویی در داستانهای <em>مثنوی معنوی</em> سبب شکوفایی و توسعۀ توانمندیهای درونی و کسب فضیلتهای اخلاقی میشود. این مؤلفهها نوجوانان را قادر میسازد تا با ناملایمات، بحرانها و سایر رویدادهای نامطلوب زندگی کنار بیایند، به سلامت جسمی و روانی دست یابند و به بهبود روابط فردی، خانوادگی و اجتماعی نایل گردند.دانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556349120160320Postmodern Religiosity and National Alienationدینداری پست مدرن و از خودبیگانگی ملی47656054610.22059/jrm.2016.60546FAبهزادحمیدیهاستادیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه تهران۰۰۰۰۰۰۰۰۳۱۸۹۵۴۶۲۲Journal Article20160123Religion is no doubt an effective and determinative part of national identity. Therefore, we may conclude that the postmodernization of religion, has a huge impression on the identity. In this article we try to examine analytically the relation between postmodern religiosity and national alienation. Postmodern religiosity is very superficial, consumer, denominationalist and secular. Besides, it is so that we can call it "self-religion". It means that postmodern religiosity is concentrated on self-realization and self-centralization. These characteristics result in national alienation, because they destroy social, cultural and religious patterns. They also obscure the common goals and deprive the society from solidarity which is infused by religion. Pluralism is another result of postmodernization of religion that amplifies the razzle-dazzle of identity and supports the national alienation. <br /><strong> </strong>دین از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر شکلگیری و بقای «هویت ملی» است. هرگونه تحولی بر بروز اجتماعی دین میتواند هویت را دستخوش تغییراتی کند. مسئلة این نوشتار آن است که «پستمدرنیزاسیون دینداری» چه رابطهای با «از خود بیگانگی ملی» دارد. نوشتار حاضر، به روش تحلیلی و نه پژوهش پیمایشی تلاش میکند که رابطة معنادار میان این دو را به اثبات رساند. در تحلیل دینداری پستمدرن، به ویژگیهایی میرسیم که برای احساس تعلق به هویت ملی، مضر و مخرباند؛ از آن جمله میتوان به سطحی و روبنایی شدن دین، فرقهگرایی شدید، مصرفی شدن دین، تبدیل دین به حالتی که از آن به «دین خویشتن» یاد میتوان کرد و عرفیسازی جهان اشاره نمود. این ویژگیها موجب محو الگوها و مرجعیتهای اصیل، اهداف مشترک ملی، محرومیت جامعه از کارکرد انسجامبخشی دین، پلورالیسم و تضعیف جایگاه شعائر و مناسک دینی میگردند. این پیامدهای منفی که دامنگیر هویت ملی میگردند، بر دامنه و شدت از خودبیگانگی میافزایند.دانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556349120160320Worship houses of people of the book in Imami jurisprudence viewpoint.عبادتگاه های اهل کتاب در آینة فقه امامیه67876054910.22059/jrm.2016.60549FAمرتضیرحیمی. استادیار بخش علوم قرآن و فقه دانشکدة الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز.مهدیحمیدیدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران.Journal Article20150814<br /> <br />In Islamic jurisprudence, the worship houses of people of the book are considered as an important issue and Jihad is allowed to maintain these temples. Because, they are the representatives of rituals as remembrance of God and aggression against them is prohibited. to pray in these houses of worship is permitted and swearing can be done in these temples. In case of loss of their residents, their belongings can be used in mosques and if converted to mosque, minimum alterations (like building the altar) are permitted. In brief, some of the provisions of the mosques are applied for these houses of worship. Severity of some of the jurists about the temples is mainly because of required charities to avoid the sin and injustice and error of the people of the book. Some other jurists allowed dedication to the people of the book due to philanthropy reasons and possibility of their conversion to Islam.از نظر اسلام معابد اهل کتاب مهم و جهاد برای حفظ آنها مفید است. معابد بهدلیل ذکر و یاد خدا از شعائر هستند و تعرض به آنها حرام است. اسلام نماز خواندن در آنها را جایز میداند و برای تغلیظ سوگند از آنها بهره گرفته و در صورت از بین رفتن اهالی آنها، استفاده از وسایلش را در مسجد مجاز میشمارد و در صورت تبدیل آنها به مسجد حداقلهای تغییر ضروری را مثل ایجاد محراب مجاز میداند و خلاصه اینکه پارهای از احکام مساجد را بر آنها بار کردهاست. سختگیری برخی از فقها دربارة معابد، بیشتر به دلایل لزوم دوری از اعانه بر معصیت و ظلم و گمراهی است، وگرنه برخی از فقها وقف بر اهل کتاب را به دلایل انساندوستی و امکان تولد مسلمان از ایشان مجاز دانستهاند.دانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556349120160320Typology of mystical interpretations of Horuf-e-Moqatta’e in Quranگونه شناسی تفاسیر عرفانی در موضوع حروف مقطعه قرآن891066055510.22059/jrm.2016.60555FAمحمودشیخاستادیار گروه ادیان و عرفان، دانشگاه تهرانمرتضی (هومن)زارع دارکارشناسی ارشد ادیان و عرفان دانشگاه سمنان.Journal Article20151107The purpose of this article is to identify the various mystical interpretations of Horuf-e-Moqatta’e (separated letters) in Qur’an. Ten mystical interpreters-the Qur’an-al-Azim, Haghayegh-al-Tafsir, lata’ef- al-Esharat, Kashf-al-asrar, Ara’es-al-Bayan, Ta’vilat, Rouh-al-Bayan, Manzum e Safi, Bayan-al-Sa’adah- have been selected from several centuries and their explanations, after entries about Horuf-e-Moqatta’e in twenty nine Sura's of Qur’an, are classified in two levels. The first level is all about mystics' findings on the nature of the Horuf-e-Moqata’e and the second concerns the semantic aspects of their contents. The former includes seven views: Similarities among the Horuf-e-Moqatta’e; Secrecy of these letters; Concerning eloquence aspects; Assuming them as God’s oaths; Assuming them as titles of Quranic Sura’s; Assuming them as prophets' names; Assuming them as names of God encompassing His High Name. In the latter, however, semantic aspects based upon similarities and forms of these letters and their mystical concepts are explained.موضوع این مقاله طبقهبندی نظرات مندرج در تفاسیر عرفانی درباره ماهیت حروف مقطعه و انواع معنایابی از این حروف است. در این مقاله آرای ده مفسر عارف و صوفی [سهل تستری، سلمی، قشیری، میبدی، روزبهان بقلی، عبدالرزاق کاشانی، ملاصدرا، اسماعیل حقی، صفیعلیشاه، و گنابادی] از قرون مختلف، درباره حروف مقطعه قرآن بررسی و یافتهها در دو سطح طبقهبندی شده است. در سطح نخست انواع یافتههای آنان درباره ماهیت حروف مقطعه و در سطح دوم درباره روش و انواع این معنایابی از نظر محتوایی بحث شده است. در سطح نخست هفت نظر طبقهبندی شد: تشابه حروف مقطعه؛ از اسرار بودن این حروف؛ داشتن جنبه بلاغی؛ سوگند خداوند بودن همه یا برخی از این حروف؛ اسامی سورههای قرآن کریم بودن برخی از این حروف؛ اسامی پیامبر بودن برخی از حروف، و اسامی خداوند بودن حروف و نهاده شدن اسم اعظم الهی در آنها. هریک از این نظرات با تفاسیر جامعی مانند جامع البیان طبری، روض الجنان رازی و مجمع البیان طبرسی مقایسه و نشان داده شد که سخنان عرفا درباره ماهیت حروف مقطعه عموماً در تفاسیر رسمی انعکاس داشته است. در سطح دوم معنایابی بر اساس مشابهت و مشاکلت حروف با مفاهیم عرفانی توضیح داده شده است. در این نوع از معنایابی، چهار نوع محتوا مد نظر مفسران عارف بوده است که عبارتند از: معنایابی ناظر به حق و اسماء و صفات او؛ معنایابی ناظر به پیامبر و جامعیت حقیقت و مراتب او؛ معنایابی ناظر به سلوک سالکانه و مواجید عارفانه؛ و معنایابی ناظر به مراتب عالم و مراتب تنزلات وجود.دانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556349120160320Mystical Explanation of Divine Hearing from the Perspective of Abdul Razzaq Kashaniتبیین عرفانی شنیدن الهیِ انسان از دیدگاه عبدالرزاق کاشانی 1071226055610.22059/jrm.2016.60556FAعبدالهصلواتیاستادیار گروه الهیات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهرانJournal Article20160508From the Perspective of Abdul Razzaq Kashani, hearing of extra-sensory has different types that include: acceptable and binding hearing, hearing of interpretative, hearing of Guidance and hearing of Divine. The purpose of Divine hearing is that in which God is heard in each of His revelation. this research’s question is: How can Divine hearing in Kashani’s mystical thought is to be explained? The results of this study are as follow: According to Kashani there is relationship between the manifestation of Allah (and Divine hearing. It has two versions. In that stage, the contrast between the forces of the soul and its instruments is removed and any of the powers and instruments, and every particle of human being do the rest. One can hear by all of them.شنیدن فراحسی از دیدگاه <em>عبدالرزاق کاشانی</em> اقسامی دارد که عبارتند از: شنیدن پذیرفتنی و انقیادی؛ شنیدن تفهمی؛ شنیدن اهتدایی؛ شنیدن الهی. مراد از شنیدن الهی انسان، شنیدنی است که در آن، خدا در هر شنیدهای شهود میشود. این جستار نیز درصدد واکاوی این مسئله است که چگونه میتوان در اندیشة عرفانی کاشانی شنیدن الهی را تبیین کرد؟ یافتههای این جستار نیز به قرار زیر است: کاشانی سخنی در باب ارتباط مظهریت احدیت جمع و شنیدن دارد که نگارنده بر پایة امکانات درونی آن، شنیدن الهی را بر پایة حد وسط مظهریت احدیت جمع و در قالب دو تقریر، قابل تبیین میداند، همچنین، بر پایة حد وسط یادشده، مغایرت میان قوای نفس و آلات آن برچیده میشود و هر یک از قوا و آلات و هر ذرة انسان، کار دیگر قوا و آلات را انجام میدهد، یعنی با همة آنها میتوان شنید.دانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556349120160320The femininity in Ibn Arabi's cosmologyزنانگی و تأنیث در هستی شناسی ابن عربی1231436055710.22059/jrm.2016.60557FAفاطمهوفائیکارشناسی ارشد ادیان و عرفان دانشگاه تهران.حسنابراهیمیدانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تهرانJournal Article20160111 <br />Many scholars and researchers have studied about the importance and status of woman in the mystical system of Ibn Arabi so far. Many of them claim that ibn Arabi considers the femininity as the fixed and permanent determination of gender. But studying Ibn Arabi's works, notably al-Futuhat al-Makkiyya and Fusus al-hikam, shows that Ibn Arabi doesn’t look at femininity only as a form and determination of femininity in contrast to masculinity, but employs it widely to explain his mystical understanding of God, universe, and human to the extent that he considers the Divine essence and some of His attributes, like power and will, to be feminine, and sometimes give it superior position in comparison to masculinity. This study shows that femininity is used in Ibn Arabi's mystical ontology in the meanings of passivity, receptivity, and motherhood. Each usage manifests an aspect of various aspects of the being. Femininity is so woven in the warp and woof of the mystical ontology of Ibn Arabi that without it, his system of thought seems to lack the necessary coherence. This understanding is also possible that Ibn Arabi deems the gender to be a relative affair and maintains that the beings have both aspects of femininity and masculinity which in different situations they display one of these aspects of gernder.اندیشمندان و محققان بسیاری دربارة جایگاه و اهمیت زن در نظام عرفانی <em>ابن عربی</em> به تحقیق و تفحص پرداختهاند؛ چنانکه گویی وی زنانگی را همچون تعینی ثابت و پایدار از جنسیت مینگرد. اما تحقیق و تفحص در آثار ابن عربی، بهویژه «فتوحاتالمکیه» و «فصوصالحکم»، نشان میدهد که وی، زنانگی را تنها بهعنوان صورت و تعینی از جنسیت در تمیز از مردانگی نمینگرد، بلکه آن را در گسترهای وسیع در تبیین خداشناسی، جهانشناسی و انسانشناسی عرفانی خویش به کار میبرد، تا جایی که وی ذات الهی و برخی از صفات او مانند قدرت و اراده را مؤنث دانسته و گاه آن را در مقامی برتر و بالاتر از مردانگی نشاندهاست. تحقیق حاضر نشان می دهد که تأنیث به معانی منفعل بودن، اثرپذیری و مادری، در هستیشناسی عرفانی ابن عربی به کار رفته و در هر کاربرد وجهی از وجوه گوناگون هستی را به نمایش گذاشتهاست. تأنیث چنان در تار و پود هستیشناسی عرفانی ابن عربی تنیده شدهاست که بدون آن نمیتوان نظام اندیشگی او را واجد انسجام لازم دانست. همچنین میتوان اینگونه برداشت کرد که ابن عربی جنسیت را امری نسبی تلقی کرده و موجودات را دارای دو بعد زنانگی و مردانگی میدانستهاست که در موقعیتهای مختلف یکی از جنسیتها را از خود نشان میدهند.