دانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556351120180723Qur'anic - narrative study of the approach of "Dhikriya" to the prayer and invocationتحلیل و بررسی قرآنی ـ روایی رویکرد «ذکریان» به نماز و ذکر9266986910.22059/jrm.2019.262810.629806FAعلیرضاحیدری نسباستادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان و بلوچستانمهدیبیات مختاریدانشیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه نیشابورمحبعلیlآبسالاندانشیار ادیان و عرفان دانشگاه سیستان و بلوچستانعبدالاحدرییسیدانش آموخته کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20180726Prayer is a special order of Islam and a measure of acceptance of deeds. The esoteric cult, "Dhikriya", which has been formed in Balochistan since about five centuries ago, claims that what is order in Islam is "Dhik", and the translation of the "Salat" to prayer, which begins with Takbir and finishes with Salam, and contains some special actions and recitation, is a corruption has been committed by Iranians. Therefore, the prayer with its agreed shape and practical method, is abrogated and atheistic. This view is against Qur'anic verses: "When you have established the prayer, remember Allah standing, sitting, and on your sides" and "establish the prayer of My remembrance", which differentiate between Dhikr and prayer; and also with the repeated narrations like "one, who leaves the prayer intentionally, is disbeliever". The study of history and behaviors of the "Dhikriya" shows that their beliefs and behaviors are far from the Qura'n and narrations, and has been originated from Indian esotericism. نماز، مورد سفارش خاص اسلام و معیار پذیرش اعمال است. فرقه باطنیگرای «ذکریه» که از حدود پنج قرن قبل در بلوچستان شکل گرفته مدعی است در اساس آنچه مورد سفارش میباشد، «ذکر» است و ترجمه «صلوة» به نماز، که آغازش تکبیر و فرجامش سلام و متنش حاوی انجام پارهای اعمال و اذکار مخصوص میباشد، اشتباهی رخداده از سوی عجمهاست. بنابراین از منظر «ذکریه» نماز با شاکله معهود و روش عملی آن، منسوخ و اهتمام به آن کفر است. این رویکرد با تصریح آیات «فَإذا قَضَیتُمُ الصَّلَاة فَاذْکُرُوا اللَّهَ قِیامًا وَ قُعُودًا وَ عَلَ جُنُوبِکُمْ» و «أَقِمِ الصَّلَاة لِذِکْرِی» که بین ذکر و نماز تفاوت قائل شده و همچنین با روایات متواتری مانند «من ترک الصلوة متعمداً فقد کفر» واگرایی دارد. تحلیل سوابق و مشاهده رفتار ذکریان، نشان میدهد باورها و رفتارهای این فرقه دور از قرآن و روایات و آیینی عامیانه است که به نظر میرسد از روشهای باطنی هندی نشأت گرفته است.دانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556351120180723Religious Iconography in Buddhist Art (Iconography of Avaloktishvara)شمایل نگاریِ دینی در هنر بودایی (شمایل شناسی اَوَلوکیتشوره)27436987010.22059/jrm.2019.254565.629768FAسجاددهقانزادهاستادیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان0000-0002-8823-6709معصومهآقانژاددانش آموختۀ کارشناسی ارشد ادیان و عرفان دانشگاه شهید مدنی آذربایجانحسننامیاندانش آموختۀ کارشناسی ارشد ادیان و عرفان دانشگاه شهید مدنی آذربایجانJournal Article20180403Religious iconography is a branch of the sacred art and has a high instructional, propagandist, ritualistic and empirical value to religious traditions. This artistic tendency has a high place and impotence in Buddhism and has been manifested perfectly in Bodhisattvas’ miniatures. The present article, using the documentary method wants to show a short account of Holiness’ manifestation in Buddhist art. The results show that the traditional Buddhism, because the lack of mythological and metaphysical codification, was devoid of iconolatry, but later Buddhism, under effects of Greek art of Qandahara and Matura, Iranian religiosity, and inner theological developments, such as, the formulation of Tri-kaya doctrine and by the necessity of appeasing the thirst spirit of Buddhist disciples, approached to iconography. In the present essay, as an example, codification, symbolism and iconography of the Bodhisattva, called Avaloktishvara, has briefly been studied. its findings show that, apparently in Avaloktishvara’s iconography, beads, triple spear, sword, varada-mudra, monarchy diamond stick, and lotus have been prevalent and each of them shows a dimension of his responsibilities.<strong>شمایلنگاری دینی، فصلی از هنر قدسی است و برای سنتهای دینی از ارزشهای تعلیمی، تبلیغی، آیینی و تجربی بالایی برخوردار است. این شاخۀ هنری در بودیسم مهایانه جایگاه و اهمیتِ ارجمندی داشته و مخصوصاً در نگارگری بودیستوهها بهخوبی متجلی است. پژوهش حاضر به روش اسنادی و اساساً با هدف نشان دادن شمهای از تبلور قداست در هنر بودایی انجام گرفته است و یافتههای آن نشان میدهد که گرچه بودیسم سنتی به دلیل فقدان رمزپردازیهای اساطیری و متافیزیکی عاری از هرگونه تمثالپرستی بود، لکن بودیسم متأخر تحت تأثیر هنر یونانی گندهاره و ماتورا، دیانت ایرانی و تحولات الهیاتی درونی از جمله خلق آموزۀ تریکایه و با ضرورتِ تسکین روح تشنۀ سالکان بودایی، به شمایلنگاری روی آورد. در این جستار برای نمونه، رمزپردازی، نمادگرایی و شمایلشناسی بودیستوه اَوَلوکیتشوره مورد واکاوی اجمالی قرار گرفته است و بنابر یافتهها ظاهراً در شمایلنگاری اَوَلوکیتشوره، تسبیح، </strong>نیزۀ سهشاخه، شمشیر، وَرَدَـ مودرَه، عصای الماس شاهی و <strong>نیلوفر آبی کاربرد غالبی دارند و هر یک وجهی از وجوه خویشکاری او را برمیتابد.</strong>دانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556351120180723Karl Barth and the Problem of the salvation of non-Christian nationsکارل بارت و مسئلۀ نجات امتهای غیرمسیحی45646987110.22059/jrm.2019.260363.629795FAمجتبیزروانیدانشیار گروه ادیان و عرفان تطبیقی دانشکده الهیات دانشگاه تهران0000-0001-7454-7306Journal Article20180617Karl Barth, the Christian New Orthodox theologian, is one of the most influential Christian scholars of the twentieth century. Barth's theological approach is one of the three theological traditions of the new Christian theology and is a criterion for Christian theology. His theology lies between John Hick's pluralist tradition and Karl Runner's inclusivism, and is considered exclusivist in Christianity. In the discussion of salvation, of course, Barth can be regarded as exclusivist. The present article, using a content analysis methodology, examines Barthes's view of salvation, and has shown that he, although emphasizing Christ as a way of salvation, can be exclusivist, but he decisively believes in the salvation of all human beings; and, in the soteriology, has an inclusive view. He believes that all human beings, based on their possibility of being and based on the existence of Jesus Christ, are subject to divine mercy and salvation.کارل بارت متأله نوارتدوکسی مسیحی، یکی از تأثیرگذارترین الهیدانان مسیحی سدۀ بیستم میلادی است. رهیافت الهیاتی بارت یکی از سه سنت حوزۀ الهیات جدید مسیحی و معیاری برای آن بهشمار میآید. وی را در مسیحیت انحصارگرا دانستهاند و الهیات او را میانۀ سنت پلورالیستی جان هیک و شمولگرایی کارل رانر قرار دادهاند. از مباحث الهیات مسیحی، در بحث نجاتشناسی بر انحصارگرایی بارت تأکید شده است. مقالۀ حاضر با روش تحلیل محتوا به بررسی دیدگاه بارت در باب نجاتشناسی پرداخته و نشان داده است که وی گرچه به دلیل تأکید بر مسیح به مثابه راه نجات و تأکید آشکار به نجات باورمندان مسیحی انحصارگرا شمرده شده است، اما او در بخشهایی از آثارش به طور قاطع نجات را از آن تمامی نوع بشر دانسته و در نجاتشناسی دیدگاهی شمولگرا را به نمایش میگذارد. او معتقد است که تمامی انسانها بنا بر امکان وجودیشان و بر مبنای وجود عیسیمسیح مشمول رحمت و نجات الهیاند.دانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556351120180723The status and the Political Role of the Jews during the Reign of Khosrow Parvīzوضعیت و نقش سیاسی یهودیان در روزگار خسروپرویز65876987210.22059/jrm.2019.263607.629809FAروزبهزرین کوباستادیار گروه تاریخ دانشگاه تهرانجمشیدقهرمانیدانشجوی دکتری تاریخ ایران باستان، دانشگاه تهران0000-0001-5477-2952Journal Article20180821As a religious minority, Jews used to live in the Middle East for a long time. During the Sassanid era, some of them lived in the territory of Iran and some others in the Byzantine territory. The reign of Khosrow Parvīz is one of the most important parts of the Sasanid history during which the rebellion of Bahrām-i Chūbīn took place. This period also observed twenty five years of war between Iran and The Byzantine Empire; and there are reports of the situation of the Jews during these events. At that time, Jews in the Byzantine territory were under the great religious pressure of the Christian Empire of their time, and they rebelled to liberate themselves from that situation and joined the Iranian armies. They played an important role in conquering Jerusalem. Khosrow Parvīz also contributed them in the administration of some parts of Palestine. Many scholars believe that after several years and seeing the importance of the Christians in the region, Khosrow Parvīz changed his policy towards the Jews and suppressed them. This article re-examines the sources of that era, and has come to a different conclusion; that is, the Jews kept their authority until the end of Khosrow's era, and were in good shape.یهودیان بهعنوان اقلیتی دینی از دیرباز در خاور نزدیک سکونت داشتند و در روزگار ساسانیان، برخی از آنها در قلمرو ایران و برخی دیگر در قلمرو بیزانس زندگی میکردند. روزگار خسروپرویز یکی از مقاطع مهم تاریخ ساسانیان است که در آن شاهد شورش بهرام چوبین و جنگهای بیست و پنج سالۀ ایران و بیزانس هستیم و گزارشهایی از وضعیت یهودیان در طی این رویدادها داریم. در آن زمان، یهودیان ساکن در قلمرو بیزانس تحت فشار دینی شدید امپراتوری مسیحی زمان خویش قرار داشتند و برای رها ساختن خود از آن وضعیت شورش کردند، به سپاهیان ایران پیوستند و به ویژه در فتح بیتالمقدس نقش مهمی ایفا کردند. خسروپرویز نیز آنها را در ادارۀ برخی از مناطق فلسطین سهیم کرد. بسیاری از پژوهشگران بر این باور هستند که خسروپرویز، پس از چند سال، به دلیل اهمیت بیشتر مسیحیان منطقه سیاست خود را در قبال یهودیان تغییر داد و آنها را سرکوب کرد. ما در این مقاله منابع آن دوران را دوباره بررسی کردهایم و به نتیجه متفاوتی رسیدهایم، مبنی بر اینکه یهودیان تا پایان روزگار خسروپرویز اقتدار خود را حفظ کرده و در شرایط مناسبی به سر میبردند.دانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556351120180723Comparative Study of degrees of spirits in the viewpoint of Nasafi and Najm al-Din Raziبررسی تطبیقی مراتب ارواح از منظر عزیز نسفی و نجمالدین رازی891086987310.22059/jrm.2019.254580.629769FAالهامسیداناستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهانJournal Article20180403This paper attempts to study the degrees of spirits in the viewpoint of <em>Nasafi</em> and <em>Najm al-Din Razi</em>. <em>Nasafi</em> and <em>Najm al-Din Razi. The results of the study show that although </em>both of this mystics wre influenced by the view of philosophers, but had some innovations about it. There is common ground in their views. Regardless of formal similarities, there are also similarities in terms of content between their views, including: 1. The degrees of spirits are conferred and there is no change in them; 2. The perfection of man is in the attachment of the spirit to the body, because the body is the place of dimness and darkness, and the background of seeking the perfection; 3- By planning the degrees of spirits, both mystics explain the arc of descent in the universe. Paying attention to the steady flow and return to the origin also, they depicts the arc of ascension in the circle of the universe. These similarities can be considered as a reason for the Nasafi's influence of Najmuddin Razi.در پژوهش حاضر آرای نجمالدین رازی و عزیز نسفی در باب مراتب ارواح و وجوه اشتراک و افتراق آنها بررسی میشود. نتایج نشان میدهد آرای آنها در باب هستی و آفرینش ضمن تأثیرپذیری از دیدگاه حکما با نوآوریهای بسیاری همراه است و زمینههای مشترکی در دیدگاههای آنها مشاهده میشود. صرفنظر از تشابهات صوری و بهرهگیری از یک تشبیه مشترک، از نظر محتوایی نیز شباهتهایی بین دیدگاههای آنها وجود دارد؛ از جمله: 1ـ مراتب ارواح عطایی هستند و در آنها تبدیلی صورت نمیگیرد؛ 2ـ کمال انسان در تعلق روح به قالب است، زیرا جسم معدن کدورت و ظلمت است و زمینۀ طلب کمال را در انسان فراهم میکند؛ 3ـ هر دو عارف با طرح مراتب ارواح به تبیین قوس نزول در دایرۀ هستی میپردازند. توجه به سیر استکمالی و بازگشت به مبدأ نیز قوس صعود را در دایرۀ هستی ترسیم میکند. شباهتهای مذکور میتواند دلیلی بر اثرپذیری عزیز نسفی از نجمالدین رازی تلقی شود.دانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556351120180723A Comparative Study of “Good and Evil” in Sufism and Kabbalahبررسی تطبیقی «خیر و شر» در تصوف اسلامی و قبّالای یهودی1091276987410.22059/jrm.2019.258805.629785FAحسینشهبازیدانشجوی دکتری تخصصی رشتۀ زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تبریز0000-0001-7611-4862محمدرضاعابدیدانشیار گروه زبان وادبیات فارسی دانشگاه تبریزJournal Article20180529“Good and Evil”, and their relation to the origin of being, as well as their being issued from the single principle, or dual and multiple principles, are the most critical topics in the teachings of mystical schools. Sufism and Kabbalah also have particular views about Good and Evil, their relationship with each other, the source of their authenticity, or their relativity in the world. This paper attempts to explain these views using a comparative study. Sufism and Kabbalah consider God as an absolute Good, but at the same time, they can not deny the existence of evil in this world. Meanwhile, Sufism has solved the paradox of attributing evil to absolute Goodness by grabbing the concept of relativity. But most of the Kabbalists ignored this contradiction and attributed the evil directly to God. The great figures in Sufism consider the good as innate and the evil as accidental. But some Kabbalists regard certain evil as intrinsic, and others, like Sufis, regard evil as accidental.خیر و شر و نسبت آنها با مبدأ هستی، و صدورشان از اصل واحد یا اصول دوگانه یا چندگانه مهمترین بحث در آموزههای مکاتب عرفانی است. تصوف و قبّالا نیز متأثر از آبشخورهای فکری خود دربارۀ وجود خیر و شر و نسبت آن دو با یکدیگر و نیز منشأ صدور آنها و اصالت یا نسبیتشان در عالم دیدگاههای ویژهای دارند که نوشتار حاضر در صدد تبیین تطبیقی این دیدگاهها است. صوفیه و قبالا خداوند را خیر محض میدانند و در عین حال نمیتوانند وجود شر را در این عالم انکارکنند. در این میان، صوفیه با تمسک به مفهوم نسبیت، تناقضی را که از نسبت دادن شر به خیر محض پدید میآمد، حل کردهاند؛ اما بیشتر قبالائیان این تناقض را نادیده گرفته و شر را مستقیماً به خدا نسبت دادهاند. بزرگان صوفیه خیر را امری ذاتی و شر را عَرَضی میدانند اما قبالائیان، برخی شر را نیز ذاتی میدانند و برخی دیگر، مانند صوفیه، شر را ناشی از محدود بودن موجودات میپندارند.دانشگاه تهرانمجله ادیان و عرفان2228-556351120180723Facilities of Johann Baptist Metz’s Political Theology for Narrative Theologyظرفیتهای الهیات سیاسی یوهان باپتیست متس برای الهیات روایی1291516987510.22059/jrm.2019.265949.629823FAجعفرفلاحیاستادیار گروه ادیان و عرفان، دانشگاه سمنان0009-0000-7373-1048Journal Article20180926Emphasizing on narrative mode and criticizing global standards of enlightenment, narrative theology made its identity in 1970s Christian thought of United States. However, the emphasis on narratives of a group or community’s culture or tradition, led to a seclusion in our multicultural world, and furthermore, being far from praxis. On the other hand, Johann Baptist Metz’s political theology, by stressing on notions that narrative is their pivot, introduces some facilities to narrative theology. Metz’s theology aims to praxis as well as interest in multicultural dialogue. So, Metz’s political theology can endow some facilities to narrative theology for solving their problems, although it is not counted as a narrative theology in proper word.الهیات روایی با تأکید بر روایت و نقد سیطرۀ معیارهای کلی و عام برخاسته از روشنگری در الهیات مسیحی، هویتی متمایز یافت. تأکید بر روایتهای سنتی و درونفرهنگی هر گروه و اجتماع، در این الهیات منجر به دوری این نحله از پراکسیس، و علاوه بر این، منجر به انزوای فرهنگی و دوری از جهان معاصر چندفرهنگی شده است. از سوی دیگر الهیات سیاسی متأله آلمانی یوهان باپتیست متس با تکیه بر مفاهیم روایت، خاطره و همبستگی، که مؤلفۀ روایت در آنها نقش اساسی دارد، هم متوجه پراکسیس است و هم دغدغۀ گفتگوی بینا فرهنگی دارد. بنابراین شاهد آن هستیم که الهیات سیاسی یوهان باپتیست متس، اگر چه در زمرۀ الهیات روایی به معنای اخص به حساب نمیآید، با این حال با تکیه بر مفاهیم خاطره، روایت و همبستگی، امکاناتی را در اختیار الهیات روایی میگذارد که این الهیات با تکیه بر آنها میتواند از تنگنای انزوای فرهنگی و انفعال اجتماعی بیرون آید.