Art in Islamic Mysticism as a Form of Existential Thinking With Emphasis on the Mysticism of Ibn Arabi

Document Type : Research Paper

Author

PhD, Department of Wisdom, Philosophy and Logic, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares, University Tehran, Iran.

Abstract

"Existential thinking, as a type of non-conceptual knowledge, involves a journey from falsehood to truth and from the outward to the inward, and in its essence, interpretive knowledge seeks to refer forms and appearances to their origin, inwardness, and reality. On the other hand, in the view of great thinkers, art is neither a representation of the external world nor an object of aesthetics but rather the revelation and emergence of truth. If we consider authentic art as the 'unveiling of truth' and 'something that opens a world,' then authentic art will be a kind of genuine openness and revelation of existence, and the artist is someone who manifests existence in their work. Accordingly, what the artist reveals in their art, if approached through the method of interpretation and unveiled, discloses a specific world to us and allows us to progress from the outward appearance of the artistic work to the inwardness of art—namely, the truth of existence and its inward manifestations—to take a step closer to the truth. Therefore, art is accompanied by pre-existing knowledge and insight, which serves as a ladder of knowledge for its practitioner. Authentic art, as something that reveals an aspect of truth, can be discussed in the context of mysticism, especially the mysticism of Ibn Arabi. Since an ascending and cognitive journey from the outward to the inward lies at the core of this art, it also constitutes a form of existential-presential knowledge. This research has been conducted through a library-analytical method."

Keywords

Main Subjects


اسفندیار، حسین؛ فلاح رفیع، علی (۱۴۰۳). «امکانات آموزه‌های ابن عربی در بسط طریقی نو تفکر وجودی»، مجله آینه معرفت، دوره ۲۴، شماره پیاپی ۷۸، اردیبهشت ۱۴۰۳: ص ۳۵-۵۴.
ابن فارس، احمد. (1404ق). معجم مقاییس اللغة. قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
ابن عربی، محی الدین محمد بن علی. (1414 ق). الخیال؛ عالم البرزخ و المثال من کلام الشیخ الاکبر. جمعه محمود محمود غراب، دمشق: دارالکاتب العربی.
ابن عربی، محی الدین محمد بن علی. (1946). فصوص الحکم. بیروت: دارالکتب العلمیة.
ــــــــــ (2000). ذخائر الاعلاق فی شرح ترجمان الاشواق. بیروت: دارالکتب العلمیة.
ــــــــــ (2003). کتاب المعرفة. دمشق: دارالتکوین للطباعة و النشر.
ــــــــــ (بی تا). الفتوحات المکیة. بیروت: دارالصادر.
پازوکی، شهرام. (1384). حکمت هنر و زیبایی در اسلام. تهران: موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری.
حکمت، نصرالله و جمعی از نویسندگان. (1397). «تبیین نسبت وجودی هنر و زیبایی انسان با اسماءالله در هستی‌شناسی عرفانی ابن عربی»، مجله پژوهش‌های هستی‌شناختی. سال هفتم، شماره 13، بهار و تابستان 97: ص 1-20.
حکمت، نصرالله. (1389). متافیزیک خیال در گلشن راز شبستری. تهران: موسسه تالیف ترجمه و نشر آثار هنری.
خاتمی، محمود. (1390). اشاره ای به زیباشناسی از منظر پدیدارشناسی. تهران: موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری.
چیتیک، ویلیام. (1401). عوالم خیال؛ ابن عربی و مسئله اختلاف ادیان، ترجمه قاسم کاکایی. تهران: نشر هرمس، چاپ دهم.
ریخته‌گران، محمدرضا. (1380). هنر، زیبایی، تفکر: تاملی در مبانی نظری هنر. تهران: نشر ساقی.
شبستری، محمود. (۱۳۷۲). گلشن راز. کرمان: انتشارات خدمات فرهنگی.
کاشانی، ملاعبدالرزاق. (1370). شرح فصوص الحکم. قم: انتشارات بیدارفر.
ــــــــــ (1422ق). تفسیر قرآن؛ تأویلات ملا عبدالرزاق. بیروت:‌دار احیاء التراث العربی.
کربن، هانری. (1387). ابن سینا و تمثیل عرفانی. ترجمه انشالله رحمتی، تهران: نشر سوفیا.
ــــــــــ (138۳). تخیل خلاق در عرفان ابن عربی. ترجمه انشالله رحمتی، تهران: نشر جامی
مولانا جلال الدین محمد بلخی. (1373). مثنوی معنوی. مصحح توفیق سبحانی. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی.
نصر، سید حسین. (1375). هنر و معنویت اسلامی. ترجمه رحیم قاسمیان. تهران: دفتر مطالعات دینی.
هایدگر، مارتین. (1381). شعر، زبان و اندیشه رهایی. ترجمه عباس منوچهری، تهران: نشر مولی.