Comparative Analysis of Theoretical Foundations of Mysticism and Magic in Abrahamic Religions Emphasis on Islamic Mysticism, Kabbalah, and Christianity

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Student, Department of Religions and Mysticism, YI.C., Islamic Azad University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor, Department of Religions and Mysticism, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

Abstract

Mysticism and magic, as two dimensions of esoteric experience within Abrahamic religions, exhibit significant convergences and distinctions. This article undertakes a comparative analysis of the theoretical foundations of mysticism and magic across the three major Abrahamic traditions—Judaism, Christianity, and Islam—aiming to elucidate their theoretical and practical convergences and distinctions through an examination of sacred sources, mystical texts, and theological stances. The findings demonstrate that concepts such as the unity of existence, the correspondence between the macrocosm and microcosm, and the duality of good and evil play foundational roles in both domains. Accordingly, being is an integrated system wherein influencing one part or layer enables intervention in another part or layer. Furthermore, across these religious traditions, magic is generally regarded as reprehensible, whereas mysticism, manifested through purposeful, inwardly oriented spiritual practices, holds an elevated status. Nevertheless, the boundary between mysticism and magic is occasionally blurred, particularly in domains such as saintly miracles (karāmāt), permissible magic (siḥr ḥalāl), or the extraordinary manifestations of mystics, which may be conflated with magic in external perceptions. By analysing the structure of foundational beliefs and each religion's engagement with supernatural experiences, this article seeks to provide a lucid depiction of the relationship between mysticism and magic within Abrahamic traditions

Keywords

Main Subjects


ابن عربی، محمد بن علی (1370). فصوص الحکم، تهران: طبع الزهرا.
ــــــــــ (بی‌تا). الفتوحات المکیه فی معرفة الاسرار المالکیة و الملکیه، بیروت:‌دار صادر.
اسمارت، نینیان (1383). تجربه دینی بشر، ترجمه محمدرضا رضایی و ابوالفضل محمودی، سمت، تهران
امین، نصرت بیگم (1361). مخزن العرفان در تفسیر قرآن، اصفهان: نشر نهضت زنان مسلمان.
بورکهارت، تیتوس (1397). نجوم کهن در آموزه‌های ابن‌عربی، لیلا کبریتچی و مهدی حبیب‌زاده، تهران: مولی
بونی، احمد بن علی (م. 622ق) (1427ق). شمس المعارف کبری، چاپ دوم، بیروت: موسسه النور للمطبوعات.
حقی بروسوی، اسماعیل (1138ق). تفسیر روح البیان، بیروت: دارالفکر.
جامی، عبدالرحمن (م. 898ق) (1370). نقد النصوص فی شرح الفصوص، تصحیح سیدجلال الدین آشتیانی، تهران: سازمان چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
رجایی بخارایی، احمدعلی (1373). فرهنگ اشعار حافظ، چاپ هفتم، تهران: علمی.
رودگر، محمد (1397). کرامات اولیا، بازشناسی و بازتعریف، پژوهش‌های عرفانی، 1، صص 49-75؛ http: //noo. rs/AAY4J
زرین‌کوب، عبدالحسین (1387). سرّ نی، چاپ هفتم، تهران: علمی.
ساکت، امیرحسین (1394). پروکلوس و مسأله خوریسموس، جاویدان خرد، دوره 12، 27، صص 51-68؛ http: //noo. rs/pWnQM
شولم، گرشوم گرهارد (1401). گرایش‌ها و مکاتب اصلی عرفان یهود، ترجمه علیرضا فهیم، چاپ سوم، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم (1360). الشواهد الربوبیه فی المنهاج السلوکیه، تهران: مرکز نشر دانشگاهی
کربن، هانری (1399). چشم‌اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی، ترجمه انشاءالله رحمتی، تهران: سوفیا.
گاردنر، هلن (1399). هنر در گذر زمان، ترجمه محمدتقی فرامرزی، چاپ سی‌ام، تهران: نگاه.
مشار، خان بابا (1350). فهرست کتاب‌های چاپی فارسی، تهران: خانبابا مشار.
موحدیان عطار، علی (1401). مفهوم عرفان، چاپ سوم، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
موس، مارسل (1397). نظریه عمومی جادو، ترجمه حسین ترکمن‌نژاد، چاپ دوم، تهران: مرکز.
میبدی، ابوالفضل رشید الدین (1371). کشف الاسرار و عده الابرار، تصحیح علی اصغر حکمت، تهران: امیرکبیر.
میرداماد، مولانا محمدباقر میرحسینی فندرسکی (بی‌تا). خودآموز در علوم و فنون غریبه در تسخیرات و ختومات، کوئته: مکتبه عربیه.
نجم‌الدین رازی، ابوبکر عبدالله بن محمد (1312). مرصادالعباد، به‌اهتمام حسین‌الحسینی، تهران: مطبعه مجلس.
نسفی، عزیزالدین (1386). الإنسان الکامل، تصحیح ماریژان موله، تهران: طهوری.
ــــــــــ (1379). بیان التنزیل، تصحیح سید علی اصغر میرباقری فرد، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
هینلز، جان راسل (1385). فرهنگ ادیان جهان، سر ویراستار و مترجم: ع. پاشایی، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.