Ibn ʿarabī’s Perspective on the Reflection of the Principle of «Waḥdat al-Wujūd» in the Valorisation of Human Social Relations

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Student, Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology and Ahl-al-Bayt (Prophet’s Descendants) Studies, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

2 Associate Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology and Ahl-al-Bayt (Prophet’s Descendants) Studies, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

3 Associate Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology and Ahl-al-Bayt (Prophet’s Descendants) Studies, University of Isfahan, Isfahan, Iran

Abstract

The concept of Waḥdat al-Wujūd (Unity of Being) is one of the most fundamental pillars of Ibn ʿarabī's theoretical mysticism, emphasizing the absolute oneness of existence and its manifestation in the various forms of being. This Perspective not only provides a mystical and theological understanding of the human relationship with God but can also serve as an ethical and social model. The present study, employing a descriptive-analytical approach, examines the potential of the concept of *Waḥdat al-Wujūd* to enhance the quality of human social relations. According to this view, all beings are manifestations of a single reality, and this intrinsic unity forms the basis for accepting others, reducing conflicts, and promoting mutual understanding. This insight can underpin values such as respect for human dignity, unconditional love, social justice, and peaceful coexistence in society. Ibn ʿarabī's thought, by negating rigid boundaries between self and other, provides the foundation for a form of spiritual humanism emerging from Islamic mysticism. In today's world, faced with crises of identity, violence, and social fragmentation, revisiting this thought can offer a robust response to humanity's need to rebuild and restructure interpersonal relations. Ultimately, Waḥdat al-Wujūd can be regarded as an ethical paradigm linking mystical knowledge with social action

Keywords

Main Subjects


ابن عربی، محمد بن علی (بی تا). الفتوحات المکیه،‌دار صادر، بیروت
ــــــــــ (1375). فصوص الحکم، تهران: انتشارات الزهرا
ــــــــــ (1380). فصوص الحکم، تصحیح و تعلیق ابوالعلا عفیفی، تهران: انتشارات الزهرا.
ــــــــــ (1332). تهذیب الاخلاق، کویت: عالم الفکر.
ــــــــــ (1946). رساله غوثیه، ترجمه: حسن گیلانی، تصحیح: نجیب مایل هروی، تهران: انتشارات مولی
ــــــــــ (1336). انشاء الدوائر، لیدن به کوشش نیبرگ
ــــــــــ (1391). مواقع النجوم، تصحیح محمد خواجوی، تهران: انتشارات مولی.
بهارنژاد، زکریا (1386). ابن عربی و نظریه وحدت وجود، نشریه آیینه معرفت، دوره پنجم، شماره دهم.
توسلی، غلامعباس (1386). نظریه‌های جامعه‌شناسی، تهران: انتشارات سمت.
جهانگیری، محسن (1359). محیی الدین عربی چهره برجسته عرفان اسلامی، تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانش. 11-حسینی نسب، سیدداوود، مصطفی پور، کبری، 1391، بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی مدیران باسلامت سازمانی مدارس
رابرتسون، یان (1372). درآمدی بر جامعه، ترجمه حسین بهروان، مشهد: آستان قدس رضوی.
شجاری، مرتضی (1389). مسئولیت اخلاقی از دیدگاه ابن عربی، فصلنامه تأملات فلسفی، شماره ششم.
قیصری، داوود (1387). شرح قیصری بر فصوص الحکم ابن عربی، ترجمه و تعلیق محمد خواجوی، تهران: انتشارات مولی
علمی سولا، محمدکاظم، رسولی، زهرا (1383). نتایج کاربردی و نقش باور به نظریه وحدت شخصی وجود ابن عربی در زندگی انسان، نشریه قبسات، دوره چهارم، شماره هفتاد و ششم
لوپز، خوزه، اسکات، جان (1391). ساختار اجتماعی، ترجمه یوسف صفاری، تهران: آشتیان.
مهدی پور، حسن (1402). تبیین امکان اخلاق بر اساس نظریه وحدت وجود ابن عربی، تهران: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.
ویسی، زاهد (1392). ترجمه تهذیب الاخلاق، تهران: نشر جامی