The Dominance of Theoretical Analysis over Empirical Description Investigating ‘Over-theorization’ in the Study of New Spiritualitiy

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor, Department of Religions and Mysticism, Faculty of Theology and Religions, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

Abstract

This study examines how Iranian scholars engage with the phenomenon of New Spirituality. Using Braun and Clarke’s thematic analysis method and based on fifteen semi-structured interviews, it reconstructs and expands the main themes. The interviews are analyzed within the theoretical framework of Lorne Dawson, distinguishing between primary accounts (empirical descriptions) and secondary accounts (theoretical analyses). Through this approach, the article seeks to extract qualitative patterns and themes, while also identifying the quantitative weight of each category of themes through a complementary method of secondary quantification. The findings indicate that the primary themes include: (1) spiritual techniques, (2) popular concepts, (3) linguistic and media representations, (4) hybrid lifestyles, and (5) psychological motivations. The secondary themes consist of: (1) epistemological critique, (2) cultural analysis, (3) theological judgment, (4) affirmative engagement, and (5) critique of methodological approaches. The analysis, carried out by mapping the themes onto the selected theoretical framework, shows that among Iranian scholars, secondary accounts significantly outweigh primary accounts both quantitatively and qualitatively. This situation points to a form of “Over-theorization,” stemming from the dominance of theological, ideological, and philosophical interpretations over phenomenological understandings of New Spirituality. Even the available primary accounts do not reflect the lived experience and inner narratives of adherents, but are instead largely shaped by the external manifestations of the phenomenon.

Keywords

Main Subjects


خنیفر، حسین، و مسلمی، ناهید (1402). اصول و مبانی روش‌های پژوهش کیفی. جلد اول. تهران: نگاه دانش.
داوسون، لورن. ‌ال (1397). فرقه‌ها و جنبش‌های نوین دینی. مترجم: کوثر طاهری و ثمانه غلامی. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
شاکرنژاد، احمد (1397). معنویت‌گرایی جدید. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
صادق‌نیا، مهراب (1398). «معنویت‌های جدید به‌مثابۀ مسئله‌ای اجتماعی». در: هادی وکیلی و احمد شاکرنژاد (ویراستاران). مجموعه مقالات همایش ملی معنویت‌های نوظهور (صص. ۳۱۰-۲۸۷). قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
کرایپ، یان (1388). نظریۀ اجتماعی مدرن: از پارسونز تا هابرماس. مترجم: عباس مخبر. تهران: آگاه.
گمان (1399). گزارش نظرسنجی درباره نگرش ایرانیان به دین. هلند: گروه مطالعات افکارسنجی ایرانیان.
مرکز پژوهشی مبنا (1400). سالنامه دین و دینداری در ایران. تهران: مرکز پژوهشی مبنا.
میری، سید جواد و علی‌‌اصغری صدری، علی (1391). «علی شریعتی و پوزیتیویسم». فلسفه علم، 2 (4)، صص124-145.