Analyzing Mohammad's path, religion, and position in Fih-e-Ma-Fih

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD candidate of Persian literature at guilan university

2 assistant professor of Persian literature at guilan university

Abstract

Fih-e-ma-Fih is one of the most important works of Molavi in which there are deep issues about holly Mohammad and his position. We plan to analyze the Molavi's distinct attitude toward Mohammad by comparing him to other prophets in Fih-e-Ma-Fih at this paper, a fact which can analyze Molavi's point of view thoroughly about this subject at two chapters: first, Mohammad's path and Mohammad's religion at which aspects of distinction between Islam and Mohammad's path will been explain by describing the both of them, and second chapter is Mohammad's position which will been study and analyze in five important principles: guardianship (velayat), visitation state, gentility of Mohammad's existence as a first creature and logos, divine love and influence station of God's names.

Keywords


[1] قرآن کریم.
[2] ابن‌عربی، محی‌الدین (۱۳۸۶)، انسان کامل، گردآورند‌ه محمود محمود غراب، ترجمۀ گل‌بابا سعیدی، تهران، جامی.
[3] ـــــــــــــــــــ (1367)، التجلیات الالهیه، تعلیقات ابن‌سودکین، چاپ عثمان اسماعیل یحیى، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
[4] ـــــــــــــــــــ (1370)، فصوص الحکم، تعلیقات ابوالعلاء عفیفی، تهران، الزهرا.
[5] انصاری، عبدالله (1356)، سخنان پیر هرات، به سعی محمدجواد شریعت، تهران، شرکت سهامی کتب جیبی.
[6] ــــــــــــــــــــ (1362)، طبقات‌الصوفیه، تصحیح محمد سرور مولایی، تهران، توس.
[7] حمویه، سعد الدین (1362)، المصباح فی التصوف، تصحیح نجیب مایل هروی، تهران، مولی.
[8] بقلی شیرازی، روزبهان (1360)، شرح شطحیات، تصحیح هانری کربن، تهران، انجمن ایران­شناسی فرانسه
[9] ــــــــــــــــــــ (1349)، عبهرالعاشقین، به سعی جواد نوربخش، تهران، نشر خانقاه نعمت‌اللهی.
[10] پازوکی، شهرام (1386)، «جامع‌الاسرار سیدحیدر آملی؛ جامع تصوف و تشیع»، عرفان شیعی به روایت سید حیدر آملی، به کوشش محمد کریمی زنجانی اصل، چ دوم، تهران، اطلاعات، صص 15-41.
[11] شمس تبریزی (۱۳۷۸)، مقالات شمس، ویرایش متن جعفر مدرس صادقی، چ سوم، تهران، مرکز.
[12] صاحب‌الزمانی، ناصرالدین (1380)، خطّ سوم دربارۀ شخصیت، سخنان و اندیشۀ شمس تبریزی، تهران، عطایی.
[13] غنی، قاسم (1330)، تاریخ تصوف در اسلام، چاپ دوم، تهران، ابن‌سینا.
[14] قشیری، ابوالقاسم (1361)، ترجمۀ رسالۀ قشیریه، تصحیح بدیع‌الزمان فروزانفر، چ دوم، تهران، علمی و فرهنگی.
[15] لاهیجی، محمد (1386)، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، تهران، سنایی.
[16] لینگز، مارتین (1389)، کتاب یقین، ترجمۀ زهره حاجی میرصادقی، تهران، هرمس.
[17] مولوی، جلال­الدین محمد (۱۳6۲)، فیه‏مافیه، تصحیح بدیع‌الزمان فروزان­فر، چ دوم، تهران، امیرکبیر.
[18] ــــــــــــــــــــــــــ (1375)، مثنوی معنوی، تصحیح نیکلسون، تهران، توس.
[19] نجم رازی (۱۳65)، مرصادالعباد، به اهتمام محمدامین ریاحی، چ دوم، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
[20] نسفی، عزیز الدین (1371)، الانسان الکامل، تصحیح ماژیران موله، چ سوم، تهران، کتابخانۀ طهوری.
[21] ــــــــــــــــــ (۱۳۴۴)، کشف­ الحقایق، تصحیح احمد مهدوی دامغانی، تهران، بنگاه نشر و ترجمۀ کتاب.
[22] واعظ کاشفی، حسین (1319)، لبّ لباب مثنوی، تصحیح سعید نفیسی، تهران، بنگاه افشاری.
[23] هجویری، علی‌­‌بن‌­عثمان (۱۳۷۱)، کشف­المحجوب، تصحیح ژوکوفسکی، چ دوم، تهران، کتابخانۀ طهوری.
[24] همایی، جلال‌الدین (1355)، مولوی‌نامه، چاپ دوم ، جلد دوم ، تهران، آگاه.