A Reflection on "Straight Way" in the View of Ibn Arabi and some Commentators of Theories

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor of Persian Language and Literature, University of Razi

2 Ph.D Candidate in Persian Language and Literature, University of Razi.

Abstract

Straight Way is a challenging issue which has been attended to in various fields by the researchers, experts and commentators. Mystics, especially Muhyiddin Arabi and the mystics after him, have paid special attention to this issue. The purpose of the present study was to analyze the mystical perspective of Ibn Arabi and some commentators of his mystical theories on Straight Way which have been proposed with regard to the mystical approach to verse 56 of Hud Surah. This study was a descriptive-analytical study. Interruption in the punishment of hell residents without departing from hell, the division of Straight Way to Behavioral and Existential, and the distinction between "the Straight Way" (Allah`s way) and "Straight Way" (god`s way) were among the topics discussed in this study.
The findings of this inquiry indicated that, according to the opinion of mystics, the Existential Straight Way existing in the Descending Arc of creation is related to all entities with no distinction and differences; while, "the Behavioral Straight Way" is related to the Ascending Arc of creation and is restricted to humans; it is what distinguishes humans from other creatures and also determines the position of each human being in achieving human perfection. In addition, punishment is eventually removed from hell residents because the mercy of God is prior to his wrath; despite their residence in hell, the residents are released from its pains and punishments.
 

Keywords


[1] آشتیانی، جلال‎الدین (1370). شرح مقدمۀ قیصری بر فصوص‌الحکم. ترجمۀ: سید حسین نصر، مقدمه هانری کربن، تهران، امیرکبیر.
[2] ابن‏عربی، محیی‌الدین (1946). فصوص‌الحکم. قاهره، دار احیاء کتب العربیه.
[3] ---------- (1425). الشجره النعمانیه.شرح: صدرالدین القونوى، بیروت،‏ دارالکتب العلمیه‏.
[4] ---------- (1370). فصوص‌الحکم. چاپ دوم، تهران، انتشارات الزهرا.
[5] ---------- (1367). مجموعه رسائل ابن عربى(مجلدان). بیروت، دار احیاء التراث العربى‏.
 [6] ---------- (1336). التدبیرات الالهیه فى اصلاح المملکه الانسانیه. لیدن، مطبعه بریل.
[7] ---------- (؟). فتوحات‌المکیه (4جلدی). بیروت، دار صادر.
[8] بالی زاده، مصطفی‏بن سلیمان (1422). شرح فصوص‏الحکم. بیروت، دار الکتب العلمیه.
[9] پارسا، خواجه محمد (1366). شرح فصوص‌الحکم. تصحیح: جلیل مسگرنژاد، تهران، مرکز نشر دانشگاهی تهران.
[10] پورحسن، قاسم، (1384)، «تفسیر عرفانی»، نشریۀ قرآن و حدیث پیام جاویدان، شمارۀ 9، زمستان، صص25-46.
[11] جامی، عبدالرحمن (1381). نقدالنصوص فی شرح الفصوص. مقدمه و تصحیح: ویلیام چیتیک، چاپ ششم، تهران، مؤسسۀ پژوهشی.
[12] جودی نعمتی، اکرم (1388). شیخ شورآفرین. زیرنظر: علیرضا مختارپور قهرودی، تهران، همشهری.
[13] جهانگیری، محسن (1390). محیی‌الدین ابن‌عربی. چاپ ششم، تهران، مؤسسۀ انتشارات دانشگاه تهران.
[14] جیلانی، عبدالکریم‏بن‏ محمد (؟). الانسان الکامل فی معرفه الاواخر والاوائل. تصحیح: ابن عویضه، بیروت، دارالکتب العلمیه.
[15] حر عاملی، محمدبن حسن (1409). وسائل الشیعه. قم، مؤسسه آل‏البیت علیهم‏السلام.
[16] حقی بروسوی، اسماعیل (؟).  تفسیر روح البیان. بیروت، احیاء التراث العربی.
[17] حویزی، عبدعلی‏بن جمعه (1412). تفسیر نورالثقلین. تصحیح: سیدهاشم رسولی محلاتی، چاپ چهارم، قم، موسسه اسماعیلیان.
[18] خمینی، روح‏اله (1381). آداب نماز. چاپ هفتم، تهران، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی،.
[19] ---------- (1385). تفسیر سورۀ حمد. تهران، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چاپ سیزدهم.
[20] خوارزمی، تاج‏الدین حسین‏بن حسن (1368). شرح فصوص‌الحکم. چاپ دوم، تهران، انتشارات مولی.
[21] سیدابن طاووس، رضی‏الدین علی‏بن طاووس (1413).  الیقین.  تحقیق: انصاری، قم، مؤسسۀ دار الکتاب.
[22] عفیفی، ابوالعلاء (1380)، شرحی بر فصوص‌الحکم.  ترجمه: نصرالله حکمت، تهران، الهام.
[23] فیض کاشانی، مولی محمدمحسن (1418). تفسیر الاصفی. قم، مرکز النشر التابع لمکتب الاعلام الاسلامی.
[24] قندوزی، سلیمان‏بن ابراهیم (1416). ینابیع الموده لذوی القربى. تحقیق: سیدعلی‏جمال أشرف الحسینی، دار الأسوه للطباعه والنشر.
[25] قیصری رومی، داوود (1375). شرح فصوص‌الحکم. به کوشش: سید جلال‎الدین آشتیانی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
[26] کاشانی، عبدالرزاق (1370). شرح فصوص‌الحکم. چاپ چهارم، قم، انتشارات بیدار.
[27] مالمیر، محمدابراهیم، (1384)، «تأویل استنباطی و مستنبطات تأویلی در عرفان و تصوف»، مجلة علمی پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دوره 56، شماره 176، صص 141-160.
[28] مجلسی، محمدباقر (1403). بحار الأنوار. تحقیق: علی‏اکبر غفاری، چاپ دوم، بیروت، مؤسسۀ الوفاء.
 [29] نصر، حسین، (1392)، «امام خمینی و عرفان نظری»، ترجمه: انشاءالله رحمتی،
مجله حکمت و معرفت، زمستان.                       http://kualalumpur.icro.ir /index.aspx?siteid=262&pageid=31313 (1392/11/16)
[30] نصر، حسین (1388). سه حکیم مسلمان. مترجم: احمد آرام، چاپ نهم، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.­