Knowledge of Perfect man from Sey Heidar Amoli’s Point of View

Document Type : Research Paper

Authors

1 Professor, Shahid Rajaee Teacher Training University, Iran.

2 Assistant Professor,Shahid Rajaee Teacher Training University, Iran.

3 PhD Candidate, Shahid Rajaee Teacher Training University, Iran

Abstract

Subject matter of the Islamic Sufism is the Unity and unitary, i.e. Perfect man and there are many deep and valuable conversations about that as one of the main fundamentals of Islamic Sufism. One of the clear characteristics of a perfect human is the knowledge. This research aims to study the nature of knowledge from SeyyedHeidarAmoli’s Point of View. Results of the research are as follows: SeyedHeidarAmoli’s had shown the comprehensiveness, originality and superiority of perfect man’s knowledge via establish therelationbetween knowledge and the intuitive knowledgebetween with the aim of triple (Sharia, Tariqa and haqiqa), also Elm-Alyaghin, Eyn-Alyaghin, Hagh-Alyaghin. Thus, he believes that nature of the knowledge of perfect man is the same as intuition and its components are: comprehensiveness, continuity, holly assurance, instant, inherited, blessing and originality. SeyedHeidar, also has determined the knowledge of perfect man in two Accenting and descanting ways based on personal unity and with the aim of union. Moreover, as a Shiat, he believes that Prophet Mohammad and Imams are samples of perfect man.

Keywords


          [1] قرآن کریم
 [2] نهج‌البلاغه
          [3] آملی، سیدحیدر (1362). اسرارالشریعه و اطوار الطریقه و انوار الحقیقه. تهران، انتشارات     
 مؤسسۀ اطلاعات و تحقیقات فرهنگی.
 [4] آملی، سیدحیدر (1367). المقدمات من کتاب نص النصوص. مشهد، انتشارات توس.
 [5] آملی، سیدحیدر (1422ق). تفسیرالمحیط الاعظم والبحر الخضم. تحقیق: سید محسن
 موسوی تبریزی، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد.
 [6] آملی، سیدحیدر (1368). جامع الاسرار و منبع الانوار. تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
 [7] ابن‌أبی جمهور، محمدبن زین‌الدین (1405). عوالی اللئالی العزیزیه فی الاحادیث الدینیه.
 محقق: مجتبی عراقی، قم، دارسیدالشهداء للنشر. 
 [8] ابن‌عربی، محی‌الدین (1405ق،). الفتوحات المکیه (14جلدی). تحقیق: عثمان یحیی،
 مصر.
 [9] ابن‌عربی، محی‌الدین (1370). فصوص الحکم. بی جا، انتشرات الزهراء.
 [10]جوادی آملی، عبدالله (1386). رحیق مختوم: شرح حکمت متعالیه، تنظیم و تدوین: حمید          
  پارسانیا، قم، انتشارات اسراء.
 [11] حافظ برسی، رجب‌بن محمد ( 1422). مشارق أنوار الیقین فی أسرار امیرالمؤمنین علیه
  السلام. محقق: علی عاشور، بیروت، انتشارات اعلمی.
 [12] حسن‌زاده آملی، حسن (1383). انسان کامل از دیدگاه نهج‌البلاغه. تهران، الف لام میم.
 [13]...................................... ( 1378). ممدالهمم در شرح فصوص الحکم. تهران، وزارت ارشاد.
 [14] ....................................... (1375). نصوص الحکم بر فصوص الحکم. تهران، رجاء.
 [15] حکمت، نصرالله (1393). تقلید از خدا. تهران، انتشارات الهام.
 [16] خوارزمی تاج‌الدین حسین (1368). شرح فصوص‌الحکم. تهران، انتشارات مولی.
 [17] صدرالمتألهین شیرازی (1981). الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه. بیروت، دار   
  إحیاءالتراث.
 [18]....................................... (1360). الشواهد الربوبیه. تصحیح وتحقیق: سیدجلال‌الدین
 آشتیانی، مشهد، المرکز الجامعی للنشر.
 [19] قمی، عباس (1386). کلیات مفاتیح الجنان. ترجمه: کمره‌ای، تصحیح: محمدرضا
 اشرفی، تهران، انتشارات شرکت تعاونی کار آفرینان فرهنگ و هنر.
 [20] قیصری، داودبن محمود (1375). شرح فصوص الحکم. به کوشش سید جلال‌الدین
 آشتیانی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
 [21] کبیر، یحیی(1386). عرفان و معرفت قدسی. چاپ طه.
 [22] مجلسی، محمدباقر ( 1403ق). بحارالأنوار، بیروت، دارإحیاء التراث العربی.
 
 [23] منصوری لاریجانی، اسماعیل (1380). ساحت ربوبی: شرح رساله نقد النقود فی معرفه
  الوجود سیدحیدر آملی، تهران، مؤسسۀ فرهنگی انتشارات آیه.
 [24] نوری، حسین‌بن محمدتقی (1408ق) مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، مصحح و    
 محقق: مؤسسۀ آل‌البیت علیهم‌السلام، قم، انتشارات مؤسسۀ آل‌البیت علیهم‌السلام.
 [26] هاشمی خویی، میرزا حبیب‌الله (1400ق). منهاج البراعه فی شرح النهج البلاغه، مترجم:
 حسن حسن‌زاده آملی و محمدباقر کمره‌ای، مصحح: ابراهیم میانجی، تهران، مکتبه الإسلامیه .     
 [27] یزدان‌پناه، سیدیدالله (1389). مبانی و اصول عرفان نظری، نگارش: سیدعطاء انزلی، قم،     
  انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).