[1]اکبرنژاد، مهدی؛ محمدی، روح الله (1388). کنکاشی در مقولۀ شور چشمی چشمزخم در قرآن و روایات. تحقیقات علوم قرآن و حدیث، سال ششم، شماره 12، ص 67-90.
[2]اوستا (1385). اوستا کهنترین سرودها و متنهای ایرانی. گزارش و پژوهش جلیل دوستخواه، جلدهای1 و 2، تهران، انتشارات مروارید.
[3]اینسُل، تیموثی (1392). باستانشناسی دین و آیین. ترجمۀ وحید عسکرپور، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه.
[4]بند هشت (1369)، برگرداننده مهرداد بهار، تهران، توس.
[5]حیدری، حسین؛ صدیقی ارفعی، فریبرز؛ عسکری بابادی، مرجان (1391). زمینهیابی تجارب تفسیری (دعا، استخاره، رویای صادقه، لقمه حلال، چشمزخم) از دریافتهای معرفتی در اقشار مردم کاشان. جامعهپژوهی فرهنگی، دوره 3، شماره 2، ص 55-78.
[6]دهخدا، علیاکبر (1376). لغتنامه دهخدا. جلدهای3 و 6 و14، تهران، دانشگاه تهران.
[7]رحمانی، جبار؛ کامل، شهربانو (1392). نمازلیقهای ترکمن، بحثی در باب نمادهای کلیدی و آیینی فرهنگ. مطالعات تطبیقی هنر. دوره 3، شماره 6، ص 73-85.
[8] طوسی، افضل؛ سنجی، عفتالسادات و مونس (1393)، آرایهها و نگارههای مرتبط با چشمزخم در دستبافتههای اقوام ایرانی، نگره، دوره 9، شماره 31، ص 76-91.
[9]غلامحسینزاده، غلامحسین؛ روحالامینی، محمود؛ قنبری، افسون )1389(. عوامل چشمزخم در شعر شاعران فارسی. کهننامة ادب فارسی، دوره 1، شماره 1،ص 93-110.
[10]فریزر، جیمز ج (1383). شاخة زرین پژوهشی در جادو و دین. ترجمه کاظم فیروزمند، تهران، نشر آگاه.
[11]فوکایی، شینجی )1962(. شیشهایرانی. ترجمه آرمان شیشهگر، 1371، تهران، سازمان میراث فرهنگی.
[12]مجلسی، علامه محمدتقی (؟) بحارالانوار. جلدهای 25 و 26.
[13]Bhasin, Veena (2007). "Medical Anthropology; a review". Ethno-Med., 1(1): 1-20.
[14]Durkheim, Emile (1995). The Elementary forms of religious life. The Free Press, New York.
[15]Eller, Jack David (2007). Introducing anthropology of religion; Culture to the ultimate.Routledge, New York.
[16]Lewis, Gilbert (1994). "Magic, religion and the rationality of belief" in: Tim Ingold (ed.) Companion encyclopedia of anthropology; Humanity, culture and social life. Routledge, New York.
[17]Malinowski, Bronislaw (1948). Magic, science and religion and other essays. Beacon Press, Boston.
[18]Morris, Brian (2006). Religion and anthropology; A critical introduction. Cambridge University Press, Cambridge.
[19]Spiro, Alison M. (2005). "NajarOrBhut- Evil eye or ghost affliction; Gujarati views about illness causation". Anthropology and Medicine, 12(1),pp 61-73.
[20]Tylor, Edward B. (1896). Anthropology; An introduction to the study of man and civilization. D. Appleton and Company, New York.