Postmodern Religiosity and National Alienation

Document Type : Research Paper

Author

Abstract

Religion is no doubt an effective and determinative part of national identity. Therefore, we may conclude that the postmodernization of religion, has a huge impression on the identity. In this article we try to examine analytically the relation between postmodern religiosity and national alienation. Postmodern religiosity is very superficial, consumer, denominationalist and secular. Besides, it is so that we can call it "self-religion". It means that postmodern religiosity is concentrated on self-realization and self-centralization. These characteristics result in national alienation, because they destroy social, cultural and religious patterns. They also obscure the common goals and deprive the society from solidarity which is infused by religion. Pluralism is another result of postmodernization of religion that amplifies the razzle-dazzle of identity and supports the national alienation.
 

Keywords


[1] اتو، رودلف (1380). مفهوم امر قدسی، ترجمه: همایون همتی، تهران، نقش جهان.
[2] الیاده، میرچا (ویراستار‌) (1375). دین‏پژوهی، ترجمه: بهاء‏الدین خرمشاهی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
[3] ایلیا (م. رام‏الله‌) (بی‏تا). جریان هدایت الهی یا تعالیم حق، تدوین: پیمان الهی، تهران، تعالیم مقدس.
[4] برانتون، پل (1383). تفسیرهای پل برانتون از کتب مقدس، ترجمه: هما شهرام‏بخت، تهران، جم.
[5] براون، استیون اف (1391). دینهای جهان: آیین پروتستان، ترجمه: فریبرز مجیدی، قم، ادیان.
[6] بروجردی، مهرزاد (1377). « بحثی در باب تعابیر ملی‏گرایانه از هویت ایرانی»، کیان، شمارة 47.
[7] بل، دانیل (1380). «دین و فرهنگ در جامعه پساصنعتی»، ترجمه: مهسا کرم‌پور، ارغنون، شمارة 18، پاییز، صص 183 –159.
[8] بیرو، آلن (1380). فرهنگ علوم اجتماعی، باقر ساروخانی، تهران، کیهان.
[9] پیرسون، کریستوفر (1384). معنای مدرنیت: گفتگو با آنتونی گیدنز، علی اصغر سعیدی، تهران، کویر.
[10] چلبی، مسعود (1375).نظم اجتماعی، تهران،  نی‌.
[11] حمیدیه، بهزاد (1391). معنویت در سبد مصرف، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی.
[12] رزازی‌فر، افسر (1379). «الگوی جامعه‏شناختی هویت ملی در ایران (با تأکید بر رابطة میان هویت ملی و ابعاد آن‌«، فصلنامة مطالعات ملی، شمارة 5.
[13] رستگار، علی‏عباس (1389). معنویت در سازمان با رویکرد روان‌شناختی، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
[14] ریتزر، جرج (1374). جامعه‏شناسی در دوران معاصر، ترجمه: محسن ثلاثی، تهران، علمی.
[15] عاملی، سعیدرضا (1380). «تعامل جهانی شدن، شهروندی و دین»، نامة علوم اجتماعی، شمارة 18، پاییز و زمستان.
[16] کریسایدز، جرج د (1382). «تعریف معنویت‏گرایی جدید»، ترجمه: باقر طالبی‌ دارابی، فصلنامة تخصصی هفت آسمان، شمارة 19.
[17] گل‏محمدی، احمد (1381). جهانی شدن، فرهنگ، هویت،تهران، نی.
[18] ملتون، گوردون (1385)، «ظهور رشتة مطالعات ادیان نوپدید از دیدگاه ملتون»، ترجمه: بهزاد حمیدیه و مجتبی کرباسچی، مجلة راهبرد مرکز تحقیقات استراتژیک، شمارة 39، بهار، صص 342- 319.
[19] همیلتون، ملکم (1377).جامعه‏شناسی دین، محسن ثلاثی، تهران، تبیان.
[20] واترز، مالکوم (1379). جهانی شدن، اسماعیل مردانی گیوی و سیاوش مریدی، تهران، سازمان مدیریت صنعتی.
[21] یوسفی، علی (1380). «روابط بین قومی و تأثیر آن بر هویت ملی اقوام در ایران»، فصلنامة مطالعات ملی، شمارة 8، سال دوم، تابستان.
[22] Bauman, Zygmunt (2000), Liquid Modernity, Cambridge: Polity Press.
[23] Beck, Ulrich (1986), Risk Society: Towards a New Modernity,London: Sage.
[24] Berger, Peter (2006), Speaking on Religion in Globalizing World, in: http://pewforum.org/events/linex.php?EventID=136.
[25] Calhoun, Craig (1995), Critical Social Theory, Basil Blackwell.
[26] Campbell, Colin (1999), The Easternisation of the West, in: Bryan Wilson & Jamie Cresswell (eds.), New Religious Movements, Challenge And Response, London and New York: Routledge, pp. 35- 48.
[27] Callinicos, Alex (1999), Social Theory: Historical Introduction, New York: New York University Press.
[28] Castells, Manuel (1996), The Rise of the Network Society, Wiley-Blackwell.
[29] ‏‏‏‏---------- (1997) ), The Power of Identity, Oxford: Blackwell.
[30] Clarke, Peter (2006), New Religions in Global Perspective, New York: Routledge.
[31] Geertz, Clifford (1973), The Interpretation of Cultures, New York: Basic Books. 
[32] Giddens, Anthony (1990), The Consequences of Modernity, Cambridge: Polity Press.
[33] Harvey, David (1989), The Condition of Postmodernity, An enquiry into the origins of cultural change, Oxford: Blackwell.
[34] Jameson, Fredric (1991), Postmodernism, or the Cultural Logic of Late Capitalism, London: Verso.
[35] Li, Rebecca S. K. (2002), Alternative Routes To State Breakdown: Toward an Integrated Mode of Territorial Disintegratio, in: Sociological Theory, N. 20, March.
[36] Lyotard, Jean Francois (1984), The Postmodern Condition: A Report on Knowledge, tr. Geoff Bennigton and Brain Massumi, Minneapolis: University of Minnesota Press.
[37] Melton, J. Gordon (1999), The Rise of the Study of New Religions, A Paper at CESNUR 99, Bryn Athyn, Pennsylvania- Preliminary Version © J. Gordon Melton, 1999 (http://www.cesnur.org).
[38] Miller, Vincent J. (2004), Consuming Religion, Christian Faith and Practice in a Consumer Culture, New York: Continuum.
[39] Paxton, Pamela (2002), Social Capital and Democracy, in: American Journal of Sociology ,V. 67.
[40] Wilson, Bryan (1999), Introduction, in: Bryan Wilson & Jamie Cresswell (eds.), New Religious Movements, Challenge and Response, London & New York: Routledge.