The femininity in Ibn Arabi's cosmology

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

 
Many scholars and researchers have studied about the importance and status of woman in the mystical system of Ibn Arabi so far. Many of them claim that ibn Arabi considers the femininity as the fixed and permanent determination of gender. But studying Ibn Arabi's works, notably al-Futuhat al-Makkiyya and Fusus al-hikam, shows that Ibn Arabi doesn’t look at femininity only as a form and determination of femininity in contrast to masculinity, but employs it widely to explain his mystical understanding of God, universe, and human to the extent that he considers the Divine essence and some of His attributes, like power and will, to be feminine, and sometimes give it superior position in comparison to masculinity. This study shows that femininity is used in Ibn Arabi's mystical ontology in the meanings of passivity, receptivity, and motherhood. Each usage manifests an aspect of various aspects of the being. Femininity is so woven in the warp and woof of the mystical ontology of Ibn Arabi that without it, his system of thought seems to lack the necessary coherence. This understanding is also possible that Ibn Arabi deems the gender to be a relative affair and maintains that the beings have both aspects of femininity and masculinity which in different situations they display one of these aspects of gernder.

Keywords


[1] آشتیانی، جلال‏الدین (1379). شرح مقدمۀ قیصری بر فصوص‏الحکم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه.
[2] ابن عربی، محمد بن علی (2010م) الفتوحات‏المکیه، ج 9-1،  قاهره، المکتبه‏العربی.
[3] ------------------ (1381). رسالة معرفت عالم اکبر و اصغر، مترجم: نجیب مایل هروی، تهران، مولی.
[4] ------------------ (1421ق). مجموعة رسائل ابن  عربی، ج1: شجره‏الکون، بیروت، دارالمحجه‏البیضاء.
[5] ------------------- (1378). ترجمان الاشواق، شرح: رینولد نیکلسون، مترجم: گل‏بابا سعیدی، تهران، روزنه.
[6] ------------------- (بی‏تا). فصوص‏الحکم، تعلیقات ابوالعلاء عفیفی، بیروت، دارالکتاب‏العربی.
[7] ابوزید، نصرحامد (1391). چنین گفت ابن عربی، مترجم: محمد راستگو،  تهران، نی.
[8] القونوی، صدرالدین (1371). الفکوک، مترجم: محمد خواجوی، تهران، مولی.
[9] الیاده، میرچا (1385). رساله در تاریخ ادیان، مترجم: جلال ستاری، تهران، سروش.
[10] شیمل، آنماری (1381). زن در عرفان و تصوف اسلامی، مترجم: فریده مهدوی دامغانی، تهران، تیر.
[11] عفیفی، ابوالعلاء (بی‏تا). تعلیقات علی فصوص‏الحکم، بیروت، دارالکتاب‏العربی.
[15] قیصری، داود بن محمود (1416ق). مطلع‏الخصوص‏الحکم فی معانی فصوص‏الحکم، ج1و 2، بی جا، انوارالهدی.
[13] ----------------- (1357). رسائل: کتاب‏التوحید و النبوه و الولایه. تصحیح و تحقیق: سیدجلال‏الدین آشتیانی، مشهد،  دانشگاه مشهد.
[14] کاشانی. عبدالرزاق (1426ق). اصطلاحات‏الصوفیه. تحقیق و تصحیح:  عاصم ابراهیم الکیالی الحسینی الشاذلی الدرقاوی، بیروت، دارالکتب‏العلمیه.
[15] کربن، هانری (1384). تخیل خلاق در عرفان ابن عربی، مترجم: انشاءالله رحمتی، تهران، جامی.
[16] Murata, Sachiko (1992) Tao of Islam: A sourcebook On Gender Relationships in Islamic Thought.Albany, State university of New York.