The relationship between the contemporary religious modernists’ view and the gender development (Analysis and comparison of views of Qasem Amin and Nazireh Zein Al-din on women)

Document Type : Research Paper

Authors

1 researcher. phd student

2 Associate Professor of Psychology , Shahid Rajai Teacher Training University

Abstract

During the Arabic Renaissance, modernists’ view moved from the static traditions to progressive ideas. The religion’s revival approach was replaced by reformation. Given the developments in modern Muslim societies, particularly about women, and domination of religious attitudes in norms and laws of societies, the comparative-analytical study of the evolutions of the contemporary thinkers’ views in Islamic world, emphasizing the review of Egypt religious thinkers in the twentieth century and analyzing their approaches is an attempt to answer the following questions. What is the relationship between religious intellectuals' view regarding the gender and contemporary world developments? Can it directly affect women lives in Muslim societies according to religious norms and culture? The study findings and the conceptual model derived from hermeneutic analysis of Qasem Amin and Nazireh Zein Al-din views, as religious modernists, can adapt to modern developmental components regarding women. In some cases, the use of their ideas leads to appropriate provision for gender development in Muslim societies

Keywords


[1] آقاجری، سیدهاشم(1386). «10 مورد نقد به روشنفکری دینی»، آفتاب آنلاین، تاریخ دریافت مطلب 10/04/1396 
[2] احمدی، بابک (1370). ساختار و تأویل متن. تهران، نشر مرکز.
[3] پزشکی، محمد (1387). صورت‌بندی مطالعات زنان درجهان اسلام. چاپ دوم، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
[4] ---------- (1384). «صورت‌بندی مطالعات زنان در جهان اسلام 2». ترجمه و تلخیص نفیسه کاظمی، مجله مطالعات راهبردی زنان، سال هشتم، شماره 30، صص 109-73
[5] زین‎الدین، نظیره (1928). «النقد و التألیف: السفور و الحجاب». مجله العُصُور، سپتامبر 1928، ﺍﻟﻌﺪﺩ31 ،صص 106-100.
[6] سروش، عبدالکریم (1373). قبض و بسط تئوریک شریعت:‌ نظریه تکامل معرفت دینی. تهران، مؤسسة فرهنگی صراط.
[7] سن، آمارتیا (1383). توسعه بهمثابه آزادی. ترجمه وحید محمودی. چاپ دوم، تهران، انتشارات دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران.
[8] عباسی، حسین(1385). «گام‎هایی بلند، اما محتاطانه». جام جم، تاریخ دریافت 29/12/1394
[9] علوى نژاد، سید حیدر. «رویکردهاى روشنفکرى به مساله زن در قرآن». فصلنامة الکترونیکی پژوهش‌های قرآنی، اخذ از سایت دانشنامة قرآنی: 6/1/ 1395 http://maarefquran.org/index.php/page,viewArticle/LinkID,299
[10] فروند، ژ (١٣٦٢). آرا و نظریه‌ها در علوم انسانی. ترجمة علی‎محمد کاردان، تهران، نشر دانشگاهی.
[11] گادامر، هانس گئورگ (١٣٨٢). آغاز فلسفه. ترجمة عزت الله فولادوند، تهران، انتشارات هرمس.
[12] ماشینی، فریده (1385). «زنان و نواندیشی دینی،‌ چشم‎انداز و ضرورت‎های نو». مجلة آیین، شمارة 4، صص77-74.
[13]----------- (1387). «ضرورت طرح مسئلة زن و نواندیشی دینی». مجلة آیین، شمارة 15، صص42-45.
[14] مرادی، مجید(1383). «تقریر گفتمان سیدقطب». فصلنامة علوم سیاسی، سال6، شمارة1، .صص200-179
[15]مشرق نیوز(1393). «آشنایی با الأزهر،بزرگ‎ترین مرکز دینی جهان اسلام و جایگاه آن در مصر». کد خبر:۲۴۱۶۴۰، تاریخ مراجعه:7/1/1396،http://www.mashreghnews.ir/fa/news/241640
[16] مهدوی‎زادگان، داود ( 1379). «پروژه روشنفکری دینی و مسأله زنان». مطالعات راهبردی زنان، شمارة 8 ، صص 42-31.
[17] مهریزی، مهدی(1387). «نواندیشی دینی و مسأله زن». مجلة آیین، شمارة 15، صص54–46.