The Name of Karim in Islamic mysticism

Document Type : Research Paper

Authors

1 Tasavof and Islamic Mysticism, faculty of denomination, university of Religions and denominations. Qom, Iran

2 Teaching of Islam, faculty of Literature and Humanity, university of Isfahan, Isfahan, Iran

Abstract

This article studies The Name of Karim from perspective of Islamic mysticism. The Names of Allah are very important in both Theoretical and practical of Islamic mysticism that without them, we cannot acquire mystical Knowledge and and have no spiritual Journey. In this article, we researched about The Name of Karim and it’s epistemological, ontological, and spiritual Journey aspects. From first aspect, we found that this name is used for both Allah and human beings. It refers to whom is, Constantly and without any question, bounteous and Forgives others. From the second aspect, the combination of this Name with the Name of Jalil, makes Jalil to be tender and opens the way for human to Allah. This Name is, too, the cause of creation and the way of mercy to them. In the spiritual Journey, it is symbol of a mystic who is educator of world, and has all Virtues and no any abomination.

Keywords


]1[ ابن عربی، محی­الدین (1336). انشاء­الدوائر، ویراستۀ مهدی محمد ناصرالدین‏، مطبعۀ بریل، لیدن.
]2[ ـــــــــــ (؟). الفتوحات­المکیه، دار صادر، بیروت.
]3[ ـــــــــــ (1383). کشف­المعنی عن سر اسما­ء­الله­الحسنی، ویراستۀعلی زمانی، مطبوعات دینی، قم.
]4[ ابن فناری، محمد بن حمزه (1971م). مصباح الأنس بین المعقول و المشهود، دارالکتب‌العلمیه، بیروت.
]5[ ابن منظور، محمد بن مکرم (1414). لسان­العرب، چ سوم، دارصادر، بیروت.
]6[ البونی، احمد بن علی (1427). شمس­المعارف­الکبری، چ دوم، مؤسسه النور­للمطبوعات، بیروت.
]7[ حسینی واسطی زبیدی‏، مرتضی (1414). تاج­العروس فی جواهرالقاموس، دارالفکر، بیروت.
]8[ جَندی، مؤیدالدین (1362). نفحه­الروح و تحفه­الفتوح، مولی، تهران.
]9[ خوارزمی، تاج­الدین (1379). شرح فصوص­الحکم، ویراستۀ آیت­الله حسن­زاده آملی، چ دوم، بوستان کتاب، قم.
]10[ راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412). مفردات الفاظ القرآن، ویراستۀصفوان عدنان داوودی، دارالعلم ـ الدارالشامیه، دمشق­ ـ بیروت.
]11[ سراج طوسی، ابونصر (1914). اللمع فی­التصوف، ویراستۀ رینولد آلین نیکلسون‏، مطبعۀ بریل، لیدن.
]12[ سمعانی، احمد (1384). روح­الارواح فی شرح اسماء­الملک­الفتّاح، ویراستۀ نجیب مایل هروی، چ دوم، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
]13[ سمنانی، علاء­الدوله (1383). مصنفات فارسی سمنانی، ویراستۀ نجیب مایل هروی، چ دوم، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
]14[ طباطبایی، سیدمحمدحسین (1402). الرسائل التوحیدیه، مؤسسه­النعمان، بیروت‏.
]15[ عفیفی، ابوالعلاء (1370). شرحفصوص­الحکم، چ دوم، الزهراء، تهران.
]16[ فخررازی، محمدبن عمر (1406). لوامع­البینات شرح أسماء­الله تعالی و الصفات، مکتبه الکلیات الأزهریه، قاهره.
]17[ فیض کاشانی، محسن (1415). تفسیر الصافی، چ دوم، ویراستۀ حسین اعلمی، انتشارات صدر، تهران.
]18[ قشیری، ابوالقاسم (1422). شرح اسماء­الله­الحسنی، ویراستۀ عبدالرئوف سعید و سعد حسن محمد علی‏، دارالحرم للتراث، قاهره.
]19[ قونوی، صدرالدین (2008). شرح الاسماء­الحسنی، ویراستۀ قاسم تهرانی، دار و مکتبه‌الهلال، بیروت.
]20[ قیصری، داود (1375). شرح فصوص­الحکم، ویراستۀ جلال­الدین آشتیانی، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
]21[ کاشانی، عبدالرزاق (1426). اصطلاحات­الصوفیه، دارالکتب­العلمیه، بیروت.
]22[ ـــــــــــــــ (1426). لطائف­الاعلام فی اشارات اهل­الالهام، مکتبه­الثقافه­الدینیه، قاهره.
]23[ موحد، محمدعلی و صمد موحد (1386). شرح فصوص­الحکم، انتشارات کارنامه، تهران.
]24[ مهائمی، علاء­الدین علی بن أحمد (1428). خصوص­النعم فی شرح فصوص­الحکم، ویراستۀ احمد فرید مزیدی، دارالکتب­العلمیه، بیروت.
]25[ همدانی، عین­القضات (1377). نامه­های عین­القضات، اساطیر، تهران.
]26[ ــــــــــــــ (1373). تمهیدات، ویراستۀ عفیف عسیران، چ چهارم، منوچهری، تهران.