Thinking about the anthropological developments in the Christian tradition and its impact on modern political theology

Document Type : Research Paper

Authors

1 political science department, human science faculty, tarbiat modares university, tehran, tehran

2 political science department, human science faculty, tarbiat modares university, Iran, Tehran

Abstract

The development of the theological realms is a category that has always been interpreted in conjunction with the interconnected components. Anthropological changes, especially in the Christian tradition paradigm, are among the important factors that influence the ontology of modern theology and its relation to the political affair, and explain the final form of contemporary human existence. The main purpose of the present article is to examine the theological developments in the modern era, which, as a theoretical finding, examines the technology of making human beings in the dialectic of religion and politics. In this case, we are confronted with the question of how the ontological and humanistic changes of Christian theology have influenced the development of modern political theology? In response to this question and with the help of a descriptive-analytical method, we have tried to assess the hypothesis that since Christian political theology is coherent on the basis of the conceptual role [of human focus] of man, and it is possible to study the paradigm of it Thus, in light of the developments in Christian theology, it can be seen that the process of the formation of modern political theology is the product of the discontinuity and appendages in the field of philosophy, theology, and politics, which are documented and conceptual systems corresponding to the form Is compiled.

Keywords


[1] آرنت، هانا (1395). وضع بشر، مترجم: مسعود علیا، تهران، ققنوس.
[2] اسپنسر، هربرت (1381). جامعه سنتی، جامعه مدرن (مدرنیته؛ مفاهیم انتقادی)، ویراستار: مالکوم واترز، مترجم: منصور انصاری، تهران، نقش جهان.
[3] اسپینوزا، بندیکت (1396). رسالۀ الهی ـ سیاسی، مترجم: علی فردوسی، تهران، شرکت سهامی انتشار.
[4] آربلاستر، آنتونی (1368). ظهور و سقوط لیبرالیسم غرب، مترجم: عباس مخبر، تهران، نشر مرکز.
[5] آدامز، دانیل جی (1384). «الهیات پسا مدرن»، پگاه حوزه. قم، شماره171. آبان 1384، صص: 16ـ26.
[6] باربیه، موریس (1389). دین و سیاست در اندیشۀ مدرن، مترجم: امیر رضایی، تهران، نشر قصیده سرا.
[7] بودریار، ژان (1378). « وانموده»، سرگشتگی نشانه­ها: نمونه­هایی از نقد پسامدرن، مترجم: مانی حقیقی، تهران، نشر مرکز.
[8] پرز راموس، آنتونیو (1392). فرانسیس بیکن و قلمرو دو وجهی انسان، تاریخ فلسفه راتلج، ج 4: رنسانس و عقل باوری سده هفدهم. ویراستار ج. اچ. آر. پارکینسون. ترجمه حسن مرتضوی، تهران، پویه نگار.
[9] تیلیش، پل (1396). الهیات سیستماتیک، ج 1، مترجم: حسین نوروزی، تهران، محراب.
[10] ـــــ (1376). الهیات فرهنگ، مترجم: مراد فرهاد پور و فضل الله پاکزاد، تهران، طرح نو.
[11] تیلور، مارک سوسی (1380). «الهیات پست مدرن»، نامۀ فرهنگ، 42شماره، تهران، زمستان 1380، صص: 168ـ172.
[12] جولی، نیکلاس (1392). لایب نیتس: حقیقت، شناخت و متافیزیک، تاریخ فلسفه راتلج، ج4: رنسانس و عقل باوری سدۀ هفدهم. ترجمه حسن مرتضوی. ویراستار: ج. اچ. آر. پارکینسون، تهران، دالاهو.
[13] دیرکس، هانس (1391). انسان شناسی فلسفی، ترجمه: محمدرضا بهشتی، تهران، هرمس.
[14] دیل، ویلیام و تیموتی، بیل (1391). نظریه برای پژوهش دینی، مترجم: حمید پرنیان، تهران، انتشارات زمانه.
[15] کانت، ایمانوئل (1383). سنجش خرد ناب، مترجم: میرشمس‌الدین ادیب سلطانی، تهران، امیرکبیر.
[16] ـــــــــــــ (1388). دین در محدودۀ عقل تنها، مترجم: منوچهر صانعی دره بیدی، تهران، نقش و نگار.
[17] کاپلستون، فردریک (1385). تاریخ فلسفه، ج 4: از دکارت تا لایب نیتس، مترجم: غلامرضا اعوانی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی و انتشارات سروش.
[18] گادامر، هانس گئورک (1382). مثال خیر در فلسفۀ افلاطونی ـ ارسطویی، مترجم: دکتر حسن فتحی، تهران، حکمت.
[19] گریفین، دیویدری (1388). خدا و دین در جهان پسامدرن، مترجم: حمیدرضا آیت اللهی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
[20] لایب نیتس، گوتفرید ویلهلم (1372). مونادولوژی و چند مقالۀ فلسفی دیگر، ترجمه به انگلیسی: پال شاکر و ان مارتین شرکر، ترجمه به فارسی: عبدالکریم رشیدیان، تهران، نشر ماهی.
[21] لوگوف، ژاک (1391). اروپا مولود قرون وسطی: بررسی تاریخی فرایند تکوین و تکامل اروپا در قرون وسطی (سده های 4 تا 16 میلادی)، مترجم: بهاء الدین بازرگانی گیلانی، تهران، کویر.
[22] مک گراث، آلیستر (1393). درسنامۀ الهیات مسیحی (بخش نخست: دوره‌ها، چهره‌ها، منابع و شیوه‌ها)، مترجم: بهروز حدادی، قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
[23] نصر، سیدحسین (1388). معرفت و معنویت، ترجمه: دکتر انشاء الله رحمتی، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
[24] ویور، مری‌جو (1393). درآمدی به مسیحیت، مترجم: حسن قنبری، قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
[25] وبر، ماکس (1394). دین، قدرت، جامعه، مترجم: احمد تدین، تهران، هرمس.
[26] Bacon, F (2006). The Advancement of Learning. DoDo Press.
[27] Kafmel, E (2007). Comparative Political Theology. Paris: SCIS.
[28] Macfarlane, G (2002). Review of Niels Henric Gregersen, The Human Person in Science and Theology. London: T. & T. Clark.
[29] Metz, J.B (2013). Political Theology: Contemporary & Future Directions. (Tow- Fold Political Theology). Edited by Michael Welker, Francis Schussler Fiorenza & Klaus Tanner. Louisville, Kentucky: Westminster John Knox Press.
[30] Phillips, E (2012). Political Theology: A Guide for the Perplexed. UK: T & T Clark.
[31] Wilson, Holly L (2006). Kant,s Pragmatic Anthropology, It,s Origin, Meaning, and Critical Significance.Albany: State University of New York.