Comparative Study of degrees of spirits in the viewpoint of Nasafi and Najm al-Din Razi

Document Type : Research Paper

Author

Assistant professor of Persian language and literature, University of Isfahan

Abstract

This paper attempts to study the degrees of spirits in the viewpoint of Nasafi and Najm al-Din Razi. Nasafi and Najm al-Din Razi. The results of the study show that although both of this mystics wre influenced by the view of philosophers, but had some innovations about it. There is common ground in their views. Regardless of formal similarities, there are also similarities in terms of content between their views, including: 1. The degrees of spirits are conferred and there is no change in them; 2. The perfection of man is in the attachment of the spirit to the body, because the body is the place of dimness and darkness, and the background of seeking the perfection; 3- By planning the degrees of spirits, both mystics explain the arc of descent in the universe. Paying attention to the steady flow and return to the origin also, they depicts the arc of ascension in the circle of the universe. These similarities can be considered as a reason for the Nasafi's influence of Najmuddin Razi.

Keywords


[1]. قرآن کریم.
[2]. اسدی گرمارودی، محمد؛ عزیزی، بابک (1390). «تبیین مراتب انسان کامل در اندیشۀ عزیزالدین نسفی»، پژوهشنامۀ عرفان، سال دوم، ش 4، صص 14ـ1.
[3]. رئیسی، احسان و دیگران (1392). «هستی و مراتب آن از دیدگاه عزیز نسفی»، ادبیات عرفانی، سال پنجم، ش 8، صص 93ـ121.
[4]. رحیمیان، سعید (1388). مبانی عرفان نظری، ویراست2، تهران، سمت.
[5]. فدایی مهربانی، مهدی (1387). «درآمدی بر ارتباط نظام معرفت‌شناختی و هستی‌شناختی عزیز نسفی»، پژوهش‌های فلسفی ـ کلامی، سال نهم، ش 3، صص 160ـ133.
[6]. کلابادی، ابوبکر محمد بن ابراهیم (1933م). التعرف لمذهب التصوف، مصر، مطبعة السعادة.
[7]. محاسبی، حارث. (1428). آداب‌النفوس، بیروت، موسسۀ الکتب الثقافیه.
[8]. مستملی بخاری، اسماعیل (1363). شرح التعرف لمذهب التصوف، تصحیح محمد روشن، ج1، تهران، اساطیر.
[9]. میبدی، ابوالفضل رشید الدین (1371). کشف‌الاسرار و عدۀ الابرار، ج4. تهران. امیرکبیر.
[10]. میرباقری‌فرد، سید‌علی‌اصغر (1379). «نسفی و وحدت وجود». مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی، دورۀ 8، ش 30 و 31، صص 144-125.
[11]. میرباقری‌فرد، سید علی اصغر و مهدی دهباشی (1386). تاریخ تصوف(1)، چاپ دوم، تهران، سمت.
[12]. نجم‌الدین رازی، ابوبکر عبدالله (1383). مرصادالعباد، به اهتمام: محمد امین ریاحی، تهران، علمی و فرهنگی.
[13]. نسفی، عزیزالدین بن محمد (1391). بیان‌التنزیل، شرح احوال، تحلیل آثار، تصحیح و تعلیق: سیدعلی اصغر میرباقری‌فرد، تهران، سخن.
[14]. ـــــــــــــــــــ (1391). کشف‌الحقایق، مقدمه، تصحیح و تعلیقات: سیدعلی اصغر میرباقری‌فرد، تهران، سخن.
[15]. ـــــــــــــــــ  (1386). انسان کامل، تحصیح: ماریژان موله، تهران، طهوری.
[16]. ـــــــــــــــــ (1381). زبدة‌الحقائق، تصحیح: حق‌وردی ناصری، تهران، طهوری.