A Comparative Study of “Good and Evil” in Sufism and Kabbalah

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD candidate, Persian Language and Literature Department, University of Tabriz;

2 Associate Professor, Persian Language and Literature Department, University of Tabriz

Abstract

“Good and Evil”, and their relation to the origin of being, as well as their being issued from the single principle, or dual and multiple principles, are the most critical topics in the teachings of mystical schools. Sufism and Kabbalah also have particular views about Good and Evil, their relationship with each other, the source of their authenticity, or their relativity in the world. This paper attempts to explain these views using a comparative study. Sufism and Kabbalah consider God as an absolute Good, but at the same time, they can not deny the existence of evil in this world. Meanwhile, Sufism has solved the paradox of attributing evil to absolute Goodness by grabbing the concept of relativity. But most of the Kabbalists ignored this contradiction and attributed the evil directly to God. The great figures in Sufism consider the good as innate and the evil as accidental. But some Kabbalists regard certain evil as intrinsic, and others, like Sufis, regard evil as accidental.

Keywords


[1]. قرآن کریم (1388). مشهد، کامیاب.
[2]. تورات، اسفار خمسه (1362). انجمن کتاب مقدس ایران.
[3]. ابن­ترکه، علی‌بن‌محمد (1378). شرح فصوص‌الحکم ابن‌عربی، جلد اول، به کوشش محسن بیدارفر، قم، بیدار.
[4]. ابن­عربـی، محیـی‌الدین (1405ق). شجـرۀ‌الکون، مصحح: ریاض‌عبـدالله، بیـروت، مکتبه دارالعلم.
[5]. ـــــــــــــــ (1400ق). فصوص­الحکم، مصحح: ابوعلاء عفیفی، بیروت، دارالکتب­ العربیه.
[6]. ابن­میمون، موسی (؟). دلالۀ ­الحائرین، ترجمۀ حسین ­اتای، قاهره، مکتبه ­الثقافه ­الدینیه.
[7]. ابونعیم اصفهانی، احمد (1387ق). حلیۀ ­الاولیاء و طبقات ­الاصفیاء، بیروت، دارالکتاب­ العربی.
[8]. اپستاین، ایزیدور (1393). یهودیت: بررسی تاریخی، ترجمۀ بهزاد سالکی، چاپ سوم، تهران، مؤسسۀ حکمت و فلسفۀ ایران.
[9]. اخوان­الصفا (1412ق). رسایل اخوان­الصفا و خلاّن­الوفاء، چهار جلد، بیروت، الدار ­الاسلامیه.
[10]. الیاده، میرچا (1396). تاریخ اندیشه­های دینی، جلد سوم، ترجمۀ مانی صالحی علامه، تهران، نیلوفر.
[11]. انترمن، اَلن (1391). باورها و آیین‌های یهودی، ترجمۀ رضا فرزین، چاپ دوم، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب.
[12]. تستری، سهل بن عبدالله (1423ق). تفسیر التستری، تحشیۀ محمد باسل عیون ­السُّود، بیروت، دارالکتب ­العلمیه، الطبعه ­الاولی.
[13]. تیواری، کدارنات (1393). دین­شنـاسی تطبیقی، ترجمـۀ مرضیـه شنـکایی، چاپ دوم، تهران، سمت.
[14]. حکیم، سعاد (1401ق). معجم­ الصوفی: الحکمه فی ­حدود الکلمه، لبنان، دندره.
[15]. دانیلو، ژان (1393). ریشه­های مسیحیت در اسناد بحرالمیت، ترجمۀ علی مهدی­زاده، چاپ دوم، قم، نشر ادیان.
[16]. دقیقیان، شیرین­دخت (1379). نردبانی ­به آسمان نیایشگاه در تاریخ ­و فلسفۀ یهود، تهران، ویدا.
[17]. ریتر، هلموت (1388). دریای­جان: سیری ­در آراء­ و احوال­ عطار نیشابوری، جلد ­دوم، تهران، نشر ­الهدی.
[18]. سنایی، مجدود (1329). حدیقۀ ­الحقیقه ­و ­شریعۀ ­الطریقه، مصحح: مدرس­رضوی، تهران، دانشگاه تهران.
[19]. سهروردی، شهاب­الدین ­یحیی (1372). مجموعۀ مصنفات شیخ ­اشراق، به اهتمام: هانری کُربَن، تهران، موسسۀ مطالعات و تحقیقیات فرهنگی (پژوهشگاه).
[20]. ـــــــــــ (1377). حکمه ­الاشـراق، ترجمـۀ سید جعفـر­ سجادی، تهران، دانشگاه تهران.
[21]. شبستری، شیخ محمود (1385). گلشن راز، تهران، آگاه.
[22]. شولم، گرشوم (1389). جریانات بزرگ در عرفان یهودی، ترجمۀ فریدالدین رادمهر، چاپ دوم، تهران، نیلوفر.
[23]. عبدالحکیم، خلیفه (1354). عرفان مولوی، ترجمۀ احمد محمدی و احمد میرعلایی، چاپ سوم، تهران، سپهر.
[24]. غزالی، ابی­حامد محمد (2009م). احیاء علوم ­الدین، صیدا، المکتبه العصریه.
[25]. کلاباذی، محمد (1422ق). التعرّف لِمَذهب اهل ­التصوف، بیروت، دارالکتب ­العلمیه، منشورات محمدعلی بیضون.
[26]. کلینی، محمد (1369). أصول­ الکافی، جلد اول، ترجمۀ هاشم رسولی و جواد مصطفوی، تهران، کتاب­فروشی علمیه اسلامیه.
[27]. کهن، آبراهام (1390). گنجینه­ای از تلمود، ترجمۀ امیر فریدون­گرگانی، چاپ دوم، تهران، اساطیر.
[28]. گنون، رنه (1374). معانی رمز صلیب: تحقیقی در فن معارف تطبیقی، ترجمۀ بابک عالی­خانی، تهران، سروش.
[29]. مستملی، اسماعیل (1349). خلاصۀ شرح تعرف: بر اساس نسخۀ منحصر به فرد مورخ 713 قمری، تهران، بنیاد فرهنگ ایران.
[30]. مظاهری­سیف، حمیدرضا (1388). تجربه­های عرفانی در ادیان، قم، مؤسسه بوستان کتاب.
[31]. مولوی، جلال­الدین ­محمد (1376). کلیات شمس، به اهتمام بدیع­الزمان فروزانفر، تهران، امیرکبیر.
[32]. ــــــــــ (1390). مثنوی معنوی، مصحح؛ رینولد نیکلسون، چاپ پنجم، تهران، هرمس.
[33]. نظامی­گنجوی، الیاس­بن­یوسف (1320). مخزن ­الاسرار، به تصحیح وحید دستگردی، تهران، ارمغان.
[34]. هجویری، ابوالحسن علی (1392). کشف ­المحجوب، به کوشش دکتر محمود عابدی، تهران، سروش.
[35]. همدانی، عین­القضات (1367). نامه­های عین­القضّات همدانی، سه جلدی، به اهتمام عفیف عسیران و علیقلی منزوی، چاپ دوم، تهران، نشر مشترک کتابفروشی منوچهری و زوار.
[36]. ــــــــــــ (1392). تمهیدات، تصحیح و تحشیه عفیف عسیران، چاپ نهم، تهران، منوچهری.
[37]. Ben Jochai, Simeon (1980).The Sepher Ha-Zohar: or the book of light: Bereshith to Lekh Lekha, tr. Nurho de Manhar, San Diego, Wisard's, Bookshelf, and New York, Theosophical Publishing Company; internet source: http://www.sacred-texts.com/jud/zdm/index.htm.
[38]. Block, Tom, (2007). "The Sufi Influence on Spanish Jews", American Culture/Popular Culture conference, Boston, MA, April 5, 2007-PP 1-7. http://www.tomblock.com/shalom_jewishsufi3.
[39]. Scholem, Gershom (1995). Major Trends in Jewish Mysticism, with a new fore word by Robert Alter, New York, and Schocken books.
[40]. The Zohar, (1931). Translated by Harry Sperling and Maurice Simon, With an Introduction by Dr. J. Abelson, 5vols. First Edition, London, Soncino Press.