Salvation and the Path to it in the Commentary of Kashf Al-Asrār Wa ʿUddat Al-Abrār by Abu’l-Faḍl Rashīd Al-Dīn Maybudī

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor of the Department of Religions and Mysticism, Azarbaijan Shahid Madani University

2 Associate Professor of the Department of Religions and Mysticism, University of Tehran

Abstract

Salvation is one of the most fundamental issues in the Abrahamic religions of Judaism, Christianity, and Islam. In these religions, God put Adam into paradise or the Garden of Eden. Adam disobeyed God's command commandment through the Devil; Consequently, he was expelled of it. In fact, all human beings descended. Hence, human being needs to be saved and return to paradise. In Islam, God has revealed the Qur'an to save all humanity. In the Holy Qur'an, the salvation of the prophets and believers is mentioned. Given the importance of salvation in the Holy Qur'an, it is obvious that it should be considered in the Quranic commentary. One of the interpretations that have examined this issue in detail and in terms of interpretation and mysticism is the interpretation of Kashf Al-Asrār Wa ʿUddat Al-Abrār (“The Unveiling of the Mysteries and the Provision of the Pious”) by Abu’l-Faḍl Rashīd Al-Dīn Maybudī. This article, written by descriptive and analytical method, explains the role of God in eternal bliss and eternal affliction‚ the relationship of obedience and sin with happiness and cruelty, the role of prophets in happiness and cruelty, and ... in this commentary. In Maybudi’s view, although God has determined the sayings and the deeds of his servants in the eternity, and creates them in the servants at the time of acting‚ the servants acquire them. Meybudi considers the same acquisition as the cause of being rewarded and punished. He also considers reward and punishment as relating to the decrees of obligation and not to the decrees of determination. In Meybudi’s view, they are based on commandment and prohibition and not on divine grace and abandonment; because determination is principle and deed is branch‚ and reward and punishment relate to the decrees of the branches and not to the decrees of the principles.

Keywords


[1]. القرآن الکریم.
[2]. البغدادی، ابی‌منصور عبدالقاهر بن‌ طاهر بن محمد‌ (بی‌تا). الفرق‌ بین‌ الفرق، تحقیق: محمد محیی‌الدین‌ عبدالحمید، بیروت‌، دارالمعرفة‌.
[3]. المیبدی، ابوالفضل رشیدالدین (1382ش). کشف‌الاسرار و عُدَّة‌الابرار، معروف به تفسیر خواجه عبدالله انصاری، به سعی و اهتمام: علی اصغر حکمت، تهران، مؤسسۀ انتشارات امیرکبیر.
[4]. ایّوب‌علی، م. ا (1362ش). «ماتریدیّه»، مترجم: غلامرضا اعوانی، تاریخ فلسفه در اسلام، به کوشش: میان محمد شریف، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
[5]. بدوی، عبدالرحمن (1374). تاریخ اندیشه‌های کلامی در اسلام، مترجم: حسین صابری، مشهد‌، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی.
[6]. بهناﻣﻔﺮ، ﻣﺤﻤﺪ؛ ﭘﺎﮐﻤﻬﺮ، ﻧﯿﺮﻩ (1397ش). «بررسی دیدگاه میبدی پیرامون شیطان در دو نوبت شرعی و عرفانی کشف‌الاسرار براساس تحلیل صورت‌بندی گفتمانی وی در این دو نوبت»، دو فصلنامۀ پژوهشنامۀ عرفان، سال نهم، شمارۀ هجدهم، بهار و تابستان، ص28ـ1.
[7]. رزمجو، حسین (1378ش). «ابلیس در دو چهرۀ مردود و مقبول»، یادنامۀ ابوالفضل رشیدالدین میبدی، صاحب تفسیر کشف‌الاسرار و عُدَّة‌الابرار (جلد اول)، به کوشش یدالله جلالی پنداری، یزد، انتشارات یزد.
[8]. شهرستانی، ابوالفتح محمد بن عبدالکریم (1413ه‍ ـ1992م). الملل و النحل، صَحَّحَهُ وَ عَلَّقَ عَلَیْهِ: احمد فهیمی محمد، بیروت (لبنان)، دارالکتب العلمیة.
[9]. شیراﻧﯽ، ﻣﺮﯾﻢ؛ ﻣﺤﻤّﺪی ﻓﺸﺎرﮐﯽ، ﻣﺤﺴﻦ؛ ﻣﯿﺮﺑﺎﻗﺮیﻓﺮد، ﻋﻠﯽاﺻﻐﺮ [1395ش]. «رشیدالدین میبدی؛ اﻫﻞ ﺣﺪﯾﺚ ﯾﺎ اﺷﻌﺮی؟»، ﻓﺼﻠﻨﺎمۀ علمی ـ ‌پژوهشی ﮐﺎوش‌ناﻣﻪ، ﺳﺎل ﻫﻔﺪﻫﻢ، ﺷﻤﺎرۀ 32، ص76ـ47.
[10]. عبدالحی، ا. ک. م (1362). «مذهب اشعری»، مترجمان: نصرالله پورجوادی و عبدالحسین آذرنگ، تاریخ فلسفه در اسلام، به کوشش: میان محمد شریف، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
[11]. کاشانی، عزّالدّین محمود بن علی (1325ش). مصباح الهدایة و مفتاح الکفایة، با تصحیح و مقدمه و تعلیقات: جلال‌الدّین همایی، ﺗﻬﺮان، انتشارات کتابخانۀ سنایی.
[12]. کتاب مقدس یعنی کتب عهد عتیق و عهد جدید (88ـ1986م). ایران، انجمن کتب مقدسه.
[13]. کیلر، آﻧﺎﺑﻞ (1394ش). ﻫﺮﻣﻨﻮﺗﯿﮏ ﺻﻮﻓﯿﺎﻧﻪ در ﺗﻔﺴﯿﺮ ﮐﺸﻒاﻻﺳﺮار ﻣﯿﺒﺪی، ﻣﺘﺮﺟﻢ: ﺟﻮاد ﻗﺎﺳﻤﯽ، ﺗﻬﺮان، ﻣﯿﺮاث ﻣﮑﺘﻮب ﺑﺎ ﻫﻤﮑﺎری ﺑﻨﯿﺎد ﻣﯿﺒﺪی.
[14]. لاهیجی، شمس‌الدین محمد (1371ش). مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، مقدمه، تصحیح و تعلیقات: محمدرضا برزگر خالقی و عفت کرباسی، تهران، انتشارات زوار.
[15]. لطفی، اکبر؛ ماحوزی، مهدی (1391ش). «تحلیل ﻣﻔﻬﻮم ﻫﺒﻮط در ﻧﻮبۀ ﺳﻮم ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻛﺸﻒاﻻﺳﺮار و عُدَّة‌الابرار ﻣﻴﺒﺪی»، ﻓﺼﻠﻨﺎمۀ علمی‌ ـ ‌پژوهشی ﭘﮋوﻫﺶ زﺑﺎن و ادﺑﻴﺎت ﻓﺎرسی، شمارۀ بیست و هفتم، زمستان، ص42ـ25.
[16]. محمّدی پارسا، عبدالله؛ سعیدی، حسن (1392ش). «بررسی و نقد جریان جبرگرایی عرفانی در دفاع از ابلیس»، مجلۀ ادیان و عرفان، سال چهل و ششم، شمارۀ یکم، بهار و تابستان، ص109ـ85.
[17]. مولانا، جلال‌الدین محمد بلخی ـ رومی (1375ش). مثنوی، با مقدمه، تصحیح، تعلیقات و فهرست‌ها: محمد استعلامی، تهران، انتشارات زوّار.
[18]. ولی‌الدین، میر (1362ش). «معتزله»، مترجم: غلامعلی حدادعادل، تاریخ فلسفه در اسلام، به کوشش: میان محمد شریف، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
[19]. یزدی مطلق (فاضل)، محمود (1379ش). «سیری در آرای کلامی میبدی در تفسیر کشف‌الاسرار»، یادنامۀ ابوالفضل رشیدالدّین میبدی، صاحب تفسیر کشف‌الاسرار و عُدَّة‌الابرار (جلد دوم)، به کوشش مهدی ملک‌ثابت، یزد، انتشارات نیکوروش.
[20]. Coward‚ Harold (2003). Sin and Salvation in the World religions: A Short Introduction‚ Oxford: Oneworld Publications.
[21]. Mohamed‚Yasien (2006). “Fate”‚ The Qur’an: an Encyclopedia‚ Edited by Oliver Leaman‚ London and New York: Routledge.