Study of the Factors of Meaning in the Attitude of Abolhossein Noori and Victor Frankl

Document Type : Research Paper

Authors

1 . PhD Candidate, Semnan University

2 Associate Professor, Department of Religions and Mysticism, Semnan University;

Abstract

The present article, considering the spiritual crisis and the existential vacuum of contemporary man, examines the underlying factors of meaning in the opinions of Abolhossein Nouri and Victor Frankel. This research has been written by a descriptive-comparative method and the results show that Frankel emphasizes the central role of meaning in mental health and deviates from reductionist psychology by proposing a meaning-oriented theory. He identifies man as a spiritual being and in need of meaning, which is a superficial manifestation of meta-meaning or God. This brings his psychology closer to the mystical attitude and leads to conceptual congruencies between his and Abul Hussein Nouri's views. Emphasis on freedom, responsibility, and listening to the voice of conscience that relate to meta-meaning, as well as the special place of acceptance of suffering, are specific experiences in the discovery of meaning, including these congruencies. However, their emphasis on meta-meaning varies. The object of Abu al-Hussein's love is God and love for Him is creator of the freedom, sacrifice and attitudinal values. The views of Abolhossein Nouri, who is among of crazies- wises in historical book, can be attributed to a healthy personality in the attitude of the father of psychotherapy.

Keywords


[1]. اصفهانی، ابونعیم، (۱۴۰۹). حلیة الاولیاء و طبقات‌الاصفیاء، بیروت .
[2]. انصاری، خواجه‌عبدالله، (۱۳۶۲). طبقات‌الصوفیه، تصحیح محمدسرور مولایی، تهران: نشر توس.
[3]. زرین‌کوب، عبدالحسین، (۱۳۵۷). جستجو در تصوف ایران، تهران، امیرکبیر.
[4]. ساعتچی، محمود، (۱۳۷۷)، ­نظریه­پردازان و نظریه­ها در روان‌شناسی، تهران: سخن.
[5]. سرّاج، ابونصر، (۱394)، اللُّمَع فی التصوف، ترجمه: قدرت‌الله خیاطیان، محمودخورسندی، سمنان: دانشگاه سمنان.
[6]. سلمی، محمدبن حسین، (۱۴۰۶). طبقات‌الصوفیه، حلب: چاپ نورالدین شریبه.
[7]. شولتس، دوان، (1388). روان‌شناسی کمال، ترجمه گیتی خوشدل، تهران: پیکان.
[8]. شیمل، آنه‌ماری، (۱۳۷۴). ابعاد عرفانی اسلام، ترجمه: عبدالرحیم گواهی، تهران: نشر فرهنگ اسلامی.
[9]. عطار، محمدبن‌ابراهیم، (۱۳۷۸). تذکرة الاولیاء، به کوشش محمد استعلامی، تهران، زوار.
[10]. غنی، قاسم، (1386). تاریخ تصوف در اسلام، تهران: زوار.
[11]. فرانکل، ویکتور امیل، (1386). انسان در جستجوی معنا، ترجمه نهضت صالحیان و مهین میلانی، چ هجدهم، تهران، انتشارات درسا.
[12]. ـــــــــــــــ ، (1372). پزشک و روح، ترجمه فرخ سیف بهزاد، تهران، انتشارات درسا.
[13]. ـــــــــــــــ ، (1375). خدا در ناخودآگاه، ترجمه: ابراهیم‌یزدی، تهران، انتشارات رسا.
[14]. ـــــــــــــــ ، (1381). انسان در جستجوی معنای غایی، ترجمه احمد صبوری و عباس شمیم، تهران، صدا ـ قصیده.
[15]. فروید، زیگموند، (1342). آینده یک پندار، ترجمه: هاشم رضی، تهران، انتشارات آسیا.
[16]. فریامنش، مسعود، (1386). نگاهی به معانی و مفاهیم معنی­درمانی« ارادۀ ­معطوف به معنی»، ماهنامۀ پژوهشی اطلاعات حکمت و معرفت، تهران، شماره ۵، صفحات55ـ60.
[17]. محمد‌پوریزدی، احمدرضا، (1385). ویکتور امیل فرانکل: بنیانگذار معنا درمانی، تهران: نشر دانژه.
[18]. معین، محمد (1375). فرهنگ فارسی، جلد6، تهران، امیرکبیر.
[19]. نویا، پل، (1373). تفسیر قرآنی ­و زبان­ عرفانی، ترجمه: اسماعیل­سعادت، تهران: دانشگاه تهران.
[20]. ـــــــــــــــ ، (۱۳۶8). «رساله مقامات ‌القلوب»، ترجمه علیرضا ذکاوتی قراگزلو، مجلۀ معارف، دوره 6، شماره ۱ و ۲، فروردین ـ آبان، صفحات، 81ـ119.
[21]. هجویری، علی بن­عثمان، (۱۳۸۳) کشف‌المحجوب، تهران: چاپ محمود عابدی.
[22]. Boeree, George, (1998). Viktor Frankl (Personality Theories), Psychology Department, Shippensburg University.
[23]. Smejda, Isabella, (2004). Frankls Logo therapy, Athabasca  University.
[24]. M. Hillman, (2004). Viktor E Frankl’s, Analysis And Logoterapy, Switzerland, Hill Company.
[25]. Massignon, Louis, (1929). Recueil de textes inédits concernant l’histoire de la mystique en pays d’Islam., Paris, Geuthner.