Abdul Salam Kamuyi, Sheikh al-mashaykh of Suhrawardiyah in Arak, Yazd and Kerman

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor, University of Kashan;

Abstract

Abdul Salam Kamuyi is one of the prominent mystics of Suhrawardiyah during the Ilkhanid era. The relative ratio of Kamuyi is village of Kamou from Kashan. There is no mention of his works except his few references to his students and followers in his writings. The only remaining text from Kamuyi is his letter to Tagi al-ddin Dada. Dada, Abdolmomen Isfahani and Nizamuddin Mahmoud Kermani were among his students. Imad Faqih was also loyal to Kamuyi and vowed with his son and successor Imam al-Din Muhammad. A century later, Pir Jamal Ardestani, in his works, also deliberately addressed Kamuyi. Prior to translating the “Awaref” at 665 AH, Abdolmomen Isfahani joined the circle of Kamuyi comrades. At the same time, Nizamuddin Mahmood came to Kamuyi from Kerman, and after the process of mystical conduct in the year 666 A.H., he was allowed to establish an inhabitation in Kerman. Imad Faqih's Mathnawis, especially Safa Nameh Masnavi and the works of Pir jamal, can provide insights into his life, but it is historically difficult to accept such cases as Kamu'i's visit to Suhrawardi. A spiritual dynasty also originated from Kamuyi and spread to areas such as Na’in and Ardestan called Pirjmaliya. The studies of the article show that the Kamuiyyah was extended from Kashan, Isfahan and Ardestan to Na’in, Yazd and Kerman, and continued after that by its children.

Keywords


[1]. اردستانی، پیرجمال (1389). رسایل، تصحیح امید سروری، تهران، مرکز پژوهش کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
[2]. ــــــــــــــ (1376). دیوان اشعار، تصحیح ابو طالب میر عابدینی، تهران، رروزنه.
[3]. ــــــــــــــ (1388). شرح الکنوز و بحر الرموز، تصحیح امید سروری، تهران، مرکز پژوهش کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
[4]. ــــــــــــــ  (1367). مراه الافراد، تصحیح حسین انیسی‌پور، تهران، زوار.
[5]. ــــــــــــــ (1380). مصباح الارواح، تصحیح و مقدمه: سید ابوطالب عابدینی، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
[6]. جامی، عبدالرحمن (1375). نفحات الانس من حضرات القدس، تصحیح محمود عابدی، تهران، موسسه اطلاعات.
[7]. چیتیک، ویلیام (1391). قلب فلسفه اسلامی (در جستجوی خودشناسی در تعالیم افضل الدین کاشانی)، ترجمه شهاب‌الدین عباسی، تهران، مروارید.
[8]. حموئی یزدی؛ نظام‌الدین اسحاق، نجم‌الدین محمد، سالک‌الدین محمد اول، مالک‌الدین مؤید و سالک‌الدین محمد دوم. المشیخه (کنز السالکین)، دستنوشت شمارۀ 2143 کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران.
[9]. خطیب، سعید (محرابی کرمانی) (1383). تذکره الاولیا یا مزارات کرمان، کرمان، مرکز کرمان‌شناسی.
[10]. خوافی، فسیح احمد (1340). مجمل فصیحی، بخش دوم، خبرنامه کتاب‌های رایگان فارسی.
[11]. خوشحال دستجردی، طاهره (1381). «مقایسه طریق نامه عمادالدین فقیه کرمانی و مصباح الهدایه عزالدین محمود کاشانی»، مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان، جلد چهاردهم، شماره 2، ص 77ـ100.
[12]. زرین‌کوب، عبدالحسین (1385). جستجو در تصوف ایران، انتشارات امیر کبیر، تهران.
[13]. سهروردی، شهاب‌الدین عمر (1374). عوارف المعارف، ترجمه ابومنصور بن عبدالمومن اصفهانی، به اهتمام قاسم انصاری، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران،
[14]. شیرازی، معصوم علیشاه (1319). طرایق الحقایق، تصحیح محمدجعفر محجوب، کتابخانه سنایی.
[15]. شیروانی، زین العابدین (1342). بستان السیاحه، تهران، کتابخانه سنایی.
[16]. کاشانی، عزالدین بن علی محمود (1388). مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه، تصحیح جلال‌الدین همایی، سازمان چاپ و انتشارات، تهران.
[17]. کرمانی، عماد الدین علی (1374). طریقت‌نامه، به تصحیح و تحشیه: رکن الدین همایونفرّخ، تهران، اساطیر.
[18]. ــــــــــــــ (1380). مثنوی‌های عماد کرمانی، تصحیح محمدرضا صرفی و داریوش کاظمی، کرمان، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان کرمان.
[19]. مستوفی بافقی، محمد مفید (1384). جامع مفیدی، به کوشش ایرج افشار، تهران، اساطیر.