A Historical Study of the Hierarchy of the Seeker's relation to Divine Names in Ibn Arabi School

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor of Tehran University, Islamic Teaching and Thought's College, Ethics and Islamic Sources Department.

Abstract

The great emphasis of religious teachings on the name of the Divine beautiful names caused the Muslim mystics to speak first of all about the spiritual benefits of the seekers of Divine names. This idea has gradually evolved and consolidated, and manifested itself in the mystic language, in the form of the three kinds of relation of "belonging", "creation" and "realization" to Divine names. Usually, "belonging" is considered the first rank of the conjunction with Divine Names, and "creation" is the intermediate rank and the "realization" is the final rank. Ibn Arabi in his works has tried to explain various aspects of this issue and his followers have paid special attention to this issue and promoted this idea. This study explores the historical roots of this topic by examining the mystics' view of the triangle of 'belonging', ‘creation’ and 'realization' to Divine Names, and follows its evolution in Ibn Arabi's school in order to unveil the ambiguities of the problem and open a window into the important topic of Divine Names in the field of Islamic mysticism.

Keywords


[1]. قرآن کریم
[2]. ابن‌برجان اشبیلی، (2010م). شرح اسماء الله الحسنی، تحقیق: احمد فرید المزیدی، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول.
[3]. ابن‌خمیس الموصلی، الحسین‌بن‌نصربن‌محمد (1427ق). مناقب الأبرار و محاسن الأخیار فی طبقات الصوفیة، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول.
[4]. ابن‌العربی المعافری الاشبیلی، محمد (2015م). الامد الاقصی: فی شرح اسماء الله الحسنی، تحقیق: عبدالله التوراتی و احمد عروبی، مغرب، دارالحدیث الکیانیة، چاپ اول.
[5]. ابن‌عربی، محیی‌الدین (1370). فصوص الحکم، تهران، انتشارات الزهراء، چاپ دوم.
[6]. ــــــــــــــ (1383). کشف المعنی عن سر اسماء الله الحسنی، قم، مطبوعات دینی، چاپ اول.
[7]. ــــــــــــــ (1420 ق). ذخائر الاعلاق: شرح ترجمان الاشواق، بیروت، دارالکتب العلمیة، چاپ اول.
[8]. ــــــــــــــ (بی‌تا). الفتوحات المکیة (اربع مجلدات)، بیروت، دار الصادر، چاپ اول.
[9]. ابومدین اشبیلی مغربی، (2011م). انس الوحید و نزهة المرید، تحقیق عبدالحمید حاجیات، الجزایر، انتشارت عالم  المعرفة.
[10]. ابونصر السراج الطوسی، (1914م). اللمع فی التصوف، لیدن، مطبعة بریل.
[11]. البونی، احمدبن‌علی (1427ق). شمس المعارف الکبری، بیروت، موسسة النور للمطبوعات، چاپ دوم.
[12]. امام‌خمینی، روح‌الله (1410ق). تعلیقات علی شرح «فصوص الحکم» و «مصباح الأنس»، پاسدار اسلام، چاپ اول.
[13]. آملی، سیدحیدر (1422ق). تفسیر المحیط الأعظم، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی، چاپ سوم.
[14]. امینی‌نژاد، علی (1394). آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی، قم، انتشارات مؤسسۀ امام‌خمینی، چاپ چهارم.
[15]. انصاری، خواجه عبدالله (1377). مجموعه رسائل فارسی خواجه عبدالله انصاری، تهران، انتشارات توس، چاپ دوم.
[16]. حقی بروسوی، اسماعیل (بی‌تا). تفسیر روح البیان، بیروت، دار الفکر، چاپ اول.
[17]. حکیم ترمذی، (1422ق). ختم الاولیاء، بیروت، مهد الآداب الشرقیة، چاپ دوم.
[18]. حمویه جوینی، سعدالدین (1383). مقاصد السالکین (این برگ‏های پیر)، تهران، نشر نی، چاپ دوم.
[19]. خرگوشی، ابوسعد عبدالملک‌بن‌محمد (1427ق). تهذیب الاسرار فی اصول التصوف، بیروت، دارالکتب العلمیة، چاپ اول.
[20]. رفیق العجم (1999م). موسوعة مصطلحات التصوف، بیروت، مکتبة لبنان الناشرون، چاپ اول.
[21]. سلمی، ابوعبدالرحمن محمدبن‌الحسین (1369). مجموعة آثار السلمی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ اول.
[22]. صائن‌الدین علی‌بن‌ترکه (1378). شرح فصوص الحکم، قم، انتشارات بیدار، چاپ اول.
[23]. صدوق، محمدبن‌علی (1398ق). التوحید، قم، جامعه مدرسین، چاپ اول.
[24]. طباطبایی، سید محمد حسین (1417ق). المیزان فی تفسیر القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزۀ علمیه قم، چاپ پنجم.
[25]. عثمان یحیی؛ احمد محمد الطیب (2001م)، مؤلفات ابن‌عربی تاریخُها و تصنیفُها، مصر، الهیئة المصریة العامة للکتاب، چاپ اول.
[26]. عطار نیشابوری، فرید الدین (1386). تذکرة الأولیاء، تهران، انتشارات زوار، چاپ شانزدهم.
[27]. غزالی، ابوحامد (1421ق). المقصد الاسنی، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول.
[28]. ــــــــــــــ (بی‌تا). إحیاء علوم الدین، بیروت، دار الکتاب العربی، چاپ اول.
[29]. ابرهیمی دینانی، غلامحسین (1381). اسماء و صفات حق، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
[30]. فرغانی، سعیدالدین (1428ق). منتهی المدارک: فی شرح تائیة ابن‌فارض، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول.
[31]. ــــــــــــــ (1379). مشارق الدراری: شرح تائیه ابن‌فارض، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ دوم.
[32]. فناری، شمس الدین محمد حمزه (1374). مصباح الأنس بین المعقول و المشهود، تهران، انتشارات مولی، چاپ اول.
[33]. قشیری، ابوالقاسم عبدالکریم (1374). الرسالة القشیریة، قم، انتشارات بیدار، چاپ اول.
[34]. ــــــــــــــ (1422ق). شرح أسماء الله الحسنی، قاهره، دار الحرم للتراث، چاپ اول.
[35]. قیصری، داود (1375). شرح فصوص الحکم، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول.
[36]. کاشانی، عبدالرزاق (الف) (1426ق). اصطلاحات الصوفیة، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول.
[37]. ــــــــــــــ (ب) (1426ق). لطائف الأعلام فی إشارات أهل الإلهام، قاهره، مکتبة الثقافة الدینیة، چاپ اول.
[38]. ــــــــــــــ (1370). شرح فصوص الحکم، قم، انتشارات بیدار، چاپ چهارم.
[39]. ــــــــــــــ (1380). مجموعه رسائل و مصنفات کاشانی، تهران، میراث مکتوب، چاپ دوم.
[40]. کلینی، محمدبن‌یعقوب‌بن‌اسحاق (1407ق). الکافی، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم.
[41]. مجلسی، محمدباقربن‌محمدتقی (1403ق). بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم.
[42]. ملاصدرا (1383). شرح أصول الکافی، تهران، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی، چاپ اول.
[43]. المناوی، محمد عبدالرؤوف (1999م). الکواکب الدریة فی تراجم السادة الصوفیة، بیروت، دارالصادر، چاپ اول.
[44]. مؤید الدین الجندی (1362). نفحة الروح و تحفة الفتوح، تهران، انتشارات مولی، چاپ اول.
[45]. میهنی، محمدبن‌منور (1386). أسرار التوحید فی مقامات أبی سعید، تهران، انتشارات آگاه، چاپ هفتم.
[46]. یزدان‌پناه، سید یدالله (1389). مبانی و اصول عرفان نظری، قم، انتشارات مؤسسۀ امام‌خمینی.