Ibn Barrajan approach and method in describing divine names

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor of Religions and Mysticism, University of Isfahan, Isfahan, Iran

Abstract

One of the Muslim thinkers who has described the divine names is Ibn Barrajan, the mystic and commentator of Andalusia. The purpose of this article is to examine Ibn Barrajan approach and method in the book of explanation of beautiful names of God in a descriptive-analytical method. The findings show that Ibn Barrajan approach in describing divine names is mystical. From his point of view, collecting (Ihsa’) the divine names consist of seven stages, namely: lexical examination, conceptual explanation, recognition of the relation of each name to the superior attributes, compilation of the divine names, recognition of the obedience of each name, practice to the knowledge of the names, and finally attaining to the intuitive knowledge of divine names. He believes that the way to attain to this stage is to gain a rational knowledge of divine names, to obey God's commands, and to reflect on the works of the divine names in the world. He presents his findings on each noun in three sections: lexical analysis, validity, and obedience. He is also interested in theological and ethical issues.

Keywords


[1]. قرآن کریم.
[2]. آیینه وند، صادق، و شهریار نیازی (1379). «معناشناسی اسماء الحسنی»، مجلۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی، تهران، بهار و تابستان 1379، صص. 1ـ18.
[3]. القاری، حسان (2007). «ابن‌برجان اندلسی و جهوده فی التفسیر الصوفی و علم الکلام»، مجلۀ جامعه الدمشق للعلوم، دمشق، مجلد 23، صص. 363ـ424.
[4]. ابن‌بابویه، محمدبن‌علی (1398 ه‍.ق). التوحید، قم، جامعه المدرسین.
[5]. ابن‌برجان، عبدالسلام (2010 م.). شرح اسماء الله الحسنی، دو جلدی، تحقیق و تعلیق احمد فرید المزیدی، بیروت، دارالکتب العلمیه.
[6]. ابن‌عربی، محیی‌الدین (؟). الفتوحات المکیه، (چهار جلدی)، بیروت، دار الصادر.
[7]. ابن‌مسره، محمدبن‌عبدالله (1429 ه‍.ق)، «رساله الاعتبار»، نصوص من التراث الصوفی الغرب الاسلامی، تقدیم و تحقیق محمد العدلونی الادریسی، الطبعه الاولی، اردن، امان، دار الثقافه للنشر و التوزیع، صص. 57ـ67.
[8]. ابن‌منظور، محمدبن‌مکرم (1988 م.). لسان العرب، بیروت، دار صادر.
[9]. خراسانی، شرف‌الدین (1389). «ابن‌مسره»، دائرة المعارف بزرگ اسلامی، تهران، مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، ج4، صص. 611ـ613.
[10]. رنجبر کرمانی، علی اکبر (1384). «سیر اجمالی تصوف در اندلس»، معارف، تهران، شماره 63، صص. 51ـ65.
[11]. شفیق، احمد (2010 م.). «تمهید و تقدیم»، شرح اسماء الله الحسنی، بیروت، دارالکتب العلمیه، جلد اول، صص. 3ـ19.
[12]. گریل، دنی (1380). «قرائت برتر از دیدگاه ابن‌برجان»، ترجمه فاطمه تهامی، آیینه پژوهش، قم، شماره 70، صص. 2ـ8.
[13]. مزیدی، احمد الفرید (1434 ه‍.ق). «مقدمه التحقیق و الدراسه»، تفسیر ابن‌برجان، بیروت، دارالکتب العلمیه، ج1، صص. 3ـ41.
[14]. موسوی بجنوردی، محمد کاظم (1389). «ابن‌برجان»، دائرة المعارف بزرگ اسلامی، تهران، مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، ج3، صص. 97ـ98.
[15]. Bowering, Gerhad and Yousef Casewit (2016). A Qur’an Commentary by Ibn Barrajan, Leiden, Brill.
[16]. Casewit, Yousef (2017). The Mystics of al-Andalus: Ibn Barrajan and Islamic Thought in the Twelfth Century, Cambridge University press, UK.