Analysis of Rumi and Suhrawardi’s pictorial reading of the concept of captivity of the bird of the soul (birds' stories in Masnavi and allegorical treatises)

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD candidate in Persian language and literature; University of Allameh Tabatabaei

2 Associate Professor of Persian Language and Literature; University of Allameh Tabatabaei

Abstract

In mysticism and philosophy, the proposition of the descent of the soul has always been reflected in the image of the bird. Rumi and Suhrawardi used this allegory many times to express their intentions. By examining the story of birds in Masnavi and Suhrawardi's allegorical treatises such as "Red Wisdom, Safir Simorgh, Song of Gabriel, Moran's Word and the Story of Western Exile", this article shows that two factors determine the difference between these allegorical images. First, various situations are identified; that the cognitive perception of a phenomenon will be different because of the particular conditions in which it is placed. Therefore, symbols and comparisons used in the symbolic stories might differ regarding the poet's spiritual states. The second is the phenomenon and its manifestation at the level of consciousness; that consciousness causes the phenomenon to manifest in a certain form. In this way, a single proposition or a fixed and ancient meaning such as "captivity of the soul" can appear in connection with the three cognitive factors, phenomenon and language in the form of various cryptic images.

Keywords


[1]. قرآن کریم (1376). ترجمۀ محمدمهدی فولادوند، به خط عثمان طه، چاپ سوم، تهران، دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی.
[2]. احمدی، بابک (1381). ساختار و هرمنوتیک. چاپ دوم، تهران، گام نو.
[3]. افلاطون (1347). چهار رساله: منون، فدروس، ته­تتوس، هی­پیاس بزرگ. ترجمۀ محمود صناعی، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
[4]. ابراهیمی­دینانی، غلامحسین (1379). شعاع اندیشه و شهود در فلسفۀ سهروردی. چاپ پنجم، تهران، حکمت.
[5]. الیاده، میرچا (1386). چشم­اندازهای اسطوره. ترجمۀ جلال ستاری، چاپ دوم، تهران، هرمس.
[6]. پورداوود، ابراهیم (1347). یشتها: قسمتی از کتاب اوستا. جلد اول، تهران، طهوری.
[7]. پورجوادی، نصرالله (1364). درآمدی به فلسفۀ افلوطین. چاپ دوم، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
[8]. پورنامداریان، تقی (1394). عقل سرخ: شرح و تأویل داستان­های رمزی سهروردی. چاپ چهارم، تهران، سخن.
[9]. ــــــــــ (1386). رمز و داستان‌های رمزی در ادب فارسی. چاپ ششم، تهران، علمی و فرهنگی.
[10]. رحیمیان، سعید (1393). مبانی عرفان نظری. چاپ ششم، تهران، سمت .
[11]. زرین­کوب، عبدالحسین (1386). سر نی: نقد شرح تحلیلی و تطبیقی مثنوی. چاپ یازدهم، جلد اول، تهران، علمی.
[12]. زمانی، کریم (1387ـ1397). مثنوی معنوی. دفتر اول، دوم و پنجم، تهران، اطلاعات.
[13]. ستاری، جلال (1386). مدخلی بر رمزشناسی. چاپ سوم، تهران، مرکز.
[14]. سجادی، سیدجعفر (1393). فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی. چاپ دهم، تهران، طهوری.
[15]. سهروردی، شهاب­الدین­یحیی (1380). مجموعه مصنفات شیخ اشراق. به تصحیح و تحشیه سیدحسین نصر، جلد سوم، تهران، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات(پژوهشگاه).
[16]. شایگان، داریوش (1384). هانری کربن: آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی. ترجمۀ باقر پرهام، چاپ سوم، تهران، فروزان.
[17]. شریف، میان­محمد (1371). تاریخ فلسفه در اسلام. ترجمۀ نصرالله پورجوادی، جلد چهارم، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
[18]. شفیعی­کدکنی، محمدرضا (1392). زبان شعر در نثر صوفیه: درآمدی به سبک­شناسی نگاه عرفانی. تهران، سخن.
[19]. شمیسا، سیروس (1387و 1386). فرهنگ اشارات. جلد اول و دوم، تهران، میترا.
[20]. شوالیه، ژان؛ آلن، گربران (1384). فرهنگ نمادها. ترجمۀ سودابه فضایلی، چاپ دوم، جلد دوم، تهران، جیحون.
[21]. فتوحی­رودمعجنی، محمود(1389). بلاغت تصویر. چاپ دوم، تهران، سخن.
[22]. کاپلستون، فردریک­چارلز (1388). تاریخ فلسفه: از مِن دوبیران تا سارتر. ترجمۀ عبدالحسین آذرنگ و سیدمحمود یوسف­ثانی، چاپ چهارم، جلد نهم ، تهران، علمی و فرهنگی.
[23]. ــــــــــــ (1387). تاریخ فلسفه: از فیشته تا نیچه. ترجمۀ داریوش آشوری، جلد هفتم، تهران، علمی و فرهنگی.
[24]. کربن، هانری (1387). ابن­سینا و تمثیل عرفانی. ترجمه و توضیح انشاءالله رحمتی، تهران، جامی.
[25]. ـــــــــــ (1384). بن­مایه­های آیین زرتشت در اندیشه سهروردی. ترجمۀ محمود بهفروزی، تهران، جامی.
[26]. لوتز، کریستین (1387). «گادامر: شکل­گیری هرمنوتیک ایماژها». ترجمۀ علی عامری مهابادی، پژوهشنامۀ فرهنگستان هنر، تهران، شماره 11، زمستان، ص 79ـ 92.
[27]. نصر، سیدحسین (1386). سه حکیم مسلمان. ترجمۀ احمد آرام، چاپ ششم، تهران، امیرکبیر.
[28]. نصری، عبدالله (1383). خدا و انسان در فلسفۀ یاسپرس. تهران، طهوری.
[29]. یاسپرس، کارل (1377). عالم در آینۀ تفکر فلسفی. ترجمۀ محمود عبادیان، تهران، پرسش.
[30]. ـــــــــــــ (1363). فلوطین. ترجمۀ محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی.