The origin of suffering and the way of deliverance in Buddha's and Abu Sa'id Abi'l-Khayr's Thoughts

Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor, the Department of Comparative Religions and Mysticism, University of Tehran, College of Farabi;

2 Msc, Department Of Comparative Religions and Mysticism, University of Tehran, College of Farabi, Qom, Iran

Abstract

Suffering is an internal-emotional perception (versus internal-cognitive/voluntary and bodily) that all human beings have had such feeling in their life anyhow. So, deliverance from it, is one of the most important problems of people. Abu Said Abi'l-Khayr as a Muslim Mystic and Buddha as a founder of a religious-wise tradition, have paid attention to the origin of suffering and the path of deliverance from this undesirable condition. In this article, we have tried to explain the views of these two thoughtful men, by descriptive-analytic method. In comparison between their views, we find that both of them have made some kind of connection between "suffering” and both "ignorance" and "self". They think that by "true knowledge" and "good morality" we can be delivered from suffering at all. Nonetheless, there are some important differences between their views and prescriptions.

Keywords


[1]. آریا، غلامعلی (1378). «ابوسعید و نظام خانقاهی»، مجموعه‌مقالات سمینار ابوسعید ابوالخیر، انتشارات بین‌المللی الهدی، صص 51-66.
[2]. ابن‌حزم، علی‌بن‌احمد (1416ه.ق). الفصل فی الملل و الأهواء و النحل، جلد 3، دارالکتب العلمیه، بیروت.
[3]. ابوروح، جلال‌الدین (1384). حالات و سخنان ابوسعید؛ مصحح: محمدرضا شفیعی کدکنی، نشر سخن.
[4]. برتلس، یوگنی ادواردویچ (2536 شاهنشاهی). تصوف و ادبیات تصوف، مترجم: سیروس ایزدی، انتشارات امیرکبیر.
[5]. اسفندیار، محمودرضا (1384). «ابوسعید ابوالخیر»، آشنایان ره عشق، به کوشش محمودرضا اسفندیار، مرکز نشر دانشگاهی، صص 113-134.
[6]. پورخالقی، مهدخت (1378). «هیچ‌کس ‌بن‌ هیچ: اندیشۀ فناء فی الله و بقاء الله در آثار ابوسعید ابوالخیر»، مجموعه‌مقالات سمینار ابوسعید ابوالخیر، انتشارات بین المللی الهدی، صص 137-162.
[7]. چاترجی، ساتیش‌چاندرا؛ داتا، دریندراموهان (1384). معرفی مکتب‌های فلسفی هند، مترجم: فرناز ناظرزادۀ کرمانی، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
[8]. خوانساری، محمد (1378). «روان‌شناسی ابوسعید ابوالخیر»، مجموعه‌مقالات سمینار ابوسعید ابوالخیر؛ انتشارات بین‌المللی الهدی، صص 1-14.
[9]. خوشقانی، ندا؛ زروانی، مجتبی (1390). «بررسی تحول آموزۀ رنج از بودا تا ذن»، ادیان و عرفان، 44/1، صص 39-62.
[10]. دیویس، برایان (1391). مقدمه‌ای بر فلسفۀ دین، مترجم: ملیحه صابری نجف‌آبادی، انتشارات سمت.
[11]. رادها کریشنان، سروپالی (1387). تاریخ فلسفه شرق، مترجم: خسرو جهانداری، علمی و فرهنگی، تهران.
[12]. ریپکا، یان و دیگران (1385). تاریخ ادبیات ایران، مترجم: عیسی شهابی، انتشارات علمی و فرهنگی.
[13]. زروانی، مجتبی؛ خوشقانی، ندا (1390). «بررسی تطبیقی خاستگاه و غایت رنج در آموزه‌های بودا و عهد عتیق»، اندیشۀ دینی، شمارۀ 41، صص 81-106.
[14]. زرین‌کوب، عبدالحسین (1379). جستجو در تصوف ایران، انتشارات امیرکبیر.
[16]. سوزوکی، د. ت (1380). راه بودا، مترجم: ع. پاشایی، نگاه معاصر، تهران.
[17]. شایگان، داریوش (1356). ادیان و مکتب­های فلسفی هند، تهران، امیر کبیر، چ چهارم.
[18]. شفیعی کدکنی، محمدرضا (1385). دفتر روشنایی: از میراث بایزید بسطامی، انتشارات سخن.
[19]. شفیعی کدکنی، محمدرضا (1386). چشیدن طعم وقت: مقامات کهن و نویافتۀ ابوسعید، انتشارات سخن.
[20]. شفیعی کدکنی، محمدرضا (1391). نوشته بر دریا: از میراث عرفانی ابوالحسن خرقانی، انتشارات سخن.
[21]. شومان، هانس (1375). آئین بودا: تعلیمات و مکتبهای بودایی، مترجم: ع. پاشایی، نشر فیروزه.
[22]. عطار، محمد‌بن‌ابراهیم (1391). تذکره الأولیاء، مصحح: محمد استعلامی، انتشارات زوار.
[23]. گراهام، تری (1384). «ابوسعید‌بن‌ابی‌الخیر و مکتب خراسان»، میراث تصوف، ویراستار: لئونارد لویزن، مترجم: مجدالدین کیوانی، نشر مرکز، ج1، صص 215-264.
[24]. مایر، فرتیس (1378). ابوسعید: حقیقت و افسانه، مترجم: مهرآفاق بایبوردی، نشر دانشگاهی.
[25]. مایل هروی، نجیب (1374). «ابوسعید»، دایره المعارف بزرگ اسلامی، جلد 5، صص 521-532.
[26]. مجر، مارک (1384). «دیدگاه‌های بودایی دربارۀ خاستگاه رنج»، مترجم: خلیل قنبری، مجله هفت آسمان؛ شماره 26، صص 55-62.
[27]. منورمیهنی، محمد (1381). اسرارالتوحید، 2 جلد، محقق: محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران، انتشارات آگاه.
[28]. نفیسی، سعید (1334). سخنان منظوم ابوسعید ابوالخیر، نشر کتابخانه شمس.
[29]. هجویری، علی‌بن‌عثمان (1389). گزیدۀ کشف المحجوب، محقق: محمود عابدی، انتشارات سخن.
[30]. هیک، جان، (1381). فلسفه دین، مترجم: بهزاد سالکی، انتشارات الهدی.
[31]. Bemporad, jack (2005). “suffering”, Encyclopedia of Religion, editor: Lindsay jones, Vol 13,pp 8804-8809.
[32]. Bowering, G (1983). “Abu Sa’id Abi’l-Ķayr”, Encyclopedia Iranica, Vol 1, pp. 377-380.
[33]. Bowker, John (1970). Problem of Suffering in Religions of the World, Cambridge University, London
[34]. Carter, John. R (2005). “Four Noble Truth”, Encyclopedia of religion, editor: Lindsay Jones, Vol 4, pp. 3178-3180.
[35]. Collins, David (2010). Nirvana: Concept, Imagery, Narrative, Cambridge.
[36]. Dalai Lama (1998). The Four Noble Truths, London.
[37]. Dasgupta, Surendranath (1922). A History of Indian Philosophy, Vol 1, Cambridge.
[38]. Davids, T.W.Rhys; William Stede (1921-1925). Pali-English Dictionary, the Pali Text Society.
[39]. Deussen, Paul (1980). Sixty Upanishads of the Veda, Vol 1, Delhi.
[40]. Dhammapada (1950). Translator: S. Radhakrishnan, Oxford.
[41]. Digha Nikãya: The Long Discourses of the Buddha (1995), translator: Maurice Walshe, Boston.
[42]. Gombrich, Richard (2006). How Buddhism Began, Routledge.
[43]. Gomez, Luis (2004). “Nirvãna”, Encyclopedia of Buddhism, editor: Robert Buswell, Vol II, Thomson Gale, London.
[44]. Humphreys, Christmas (2005). A Popular Dictionary of Buddhism, London.
[45]. Irons, Edward (2008). Encyclopedia of Buddhism, Facts on File.
[46]. Kalupahana, David (1986). Causality: The Central Philosophy of Buddha, the University Press of Hawaii.
[47]. Karen, Scheib (2014). “suffering and sacred pain”, Encyclopedia of Psychology and Religion, editor: Anais Spitzer & David leeming, pp.1743-1746.
[48]. Kasulis, Thomas (2005). “Nirvãna”, Encyclopedia of Religion, editor: Lindsay Jones, Vol 10, pp. 6628-6635.
[49]. Keith, Berriedale (1923). Buddhist Philosophy, Oxford.
[50]. Kilpatrick, T. B (1922). “Suffering”, Encyclopedia of Religion and Ethics, editor: J. Hastings, Vol 12, pp. 1-10.
[51]. Majjhima Nikãya: The Middle Length discourses of the Buddha (2009). Translators: Bhikkhu Nanamoli & Bhijjhu Bodhi, Boston.
[52]. Malinowski, Bronislaw (1948). magic, science and religion, Boston.
[53]. Nicholson, Reynold.A (1921). Studies in Islamic mysticism, Cambridge.
[54]. Nirvãna-Sutra, Mahaparinirvana-Sutra (2013). Translator: Mark Blum, Vol I, Bukkyo Dendo Kyokai America.
[55]. Reynolds, Frank; Hallisey, Charles (2005). “Buddha”, Encyclopedia of Religion, editor: Lindsey Jones, Vol 2, pp. 1059-1071.
[56]. Ritter, Hellmut (1986). “Abu-Sa’id”, Encyclopedia of Islam(EI2), Vol 1, pp. 145-147.
[57]. Samyutta Nikãya: The Connected Discourse of the Buddha (2003). Translator: Bhikkhu Bodhi, Wisdom Publications.
[58]. Smith, Brian (1987). ”samsara”, Encyclopedia of Religion, editor: Mircea Eliade, Vol 12, pp. 56-57.
[59]. Snelling, John (1988). The Buddhist Handbook, Barnes & Noble, New York.
[60]. Trimingham, J. Spencer (1971). The Sufi Orders in Islam, Oxford.