Unwritten valley""Confrontation of Form and Meaning in the Mystical Poetry of the Mantiq Al-Tayr"

Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate professor, The department of Persian language and literature, University of Qom

2 . Associate professor, The department of Persian language and literature, University of Qom,

Abstract

Attar mentions seven valleys in the Mantiq Al-Tair, but there is one unwritten valley, that is passing from the form to the meaning. In Attar's words, the form is seen in the permissible concept, the pluralities, the appearance, the world and the dependencies on it, and the meaning is also seen in the concept of unity, inwardness, soul, transcendence and attainment of truth. The story of these birds can be considered as passing through the form. Because Attar uses the form of an allegorical story and in the text, he calls the reader and the seeker of the way through appearances and forms and paying attention to the meaning. He sees the way through the face and reaching the world of meaning in cutting off attachments, having effort and justice, and in general in seeking, love and annihilation.

Keywords


[1]. پورجوادی، نصرالله. (1374). شعر و شرع، تهران: اساطیر.
[2]. پورنامداریان، تقی. (1382). دیدار با سیمرغ، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
[3]. حافظ شیرازی. (1370). دیوان اشعار، بر اساس نسخه غنی و قزوینی، به اهتمام منصور موحدزاده، تهران: انتشارات پژوهش.
[4]. رحیمیان، سعید. (1388). مبانی عرفان نظری، تهران: سمت.
[5]. ریتر، هلموت. (1388). دریای جان، ترجمۀ مهرآفاق بایبوردی، تهران: انتشارات الهدی.
[6]. زرین کوب، عبدالحسین. (1383). صدای بال سیمرغ، تهران: انتشارات سخن.
[7]. سعدی، مصلح‌الدین. (1388) . کلیات، تهران: انتشارات ماهرنگ.
[8]. سنایی، مجدود‌بن‌آدم. (1379)، مکاتیب، به اهتمام نذیر احمد، تهران: بنیاد موقوفات افشار.
[9]. شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1380). زبور پارسی، تهران: انتشارات آگه.
[10]. عطار نیشابوری، فریدالدین. (1388). تذکره الاولیاء، تصحیح و توضیح محمد استعلامی، چاپ هفتم، تهران: زوار.
[11]. ــــــــــــــ . (1388). الهی نامه، تصحیح و توضیح محمدرضا شفیعی کدکنی، چاپ پنجم، تهران: سخن.
[12]. ــــــــــــــ . (1390). منطق الطیر، تصحیح و توضیح محمود عابدی، تقی پورنامداریان، تهران: سمت.
[13]. ــــــــــــــ . (1383). منطق الطیر، تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، چاپ اول، تهران: سخن.
[14]. ــــــــــــــ . (1397). مصیبت‌نامه، تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، چاپ هفتم، تهران: سخن.
[15]. عین‌القضات. (1377). تمهیدات، تصحیح عفیف عسیران، تهران: انتشارات منوچهری.
[16]. فروزانفر، بدیع‌الزمان. (1389). شرح احوال و نقد و تحلیل آثار عطار نیشابوری، تهران: زوار.
[17]. فنایی اشکوری، محمد. (1391). «دو ساحت ظاهر و باطن در جهان‌بینی جلال‌الدین مولوی» مجله معرفت، سال بیست و یکم، شمارۀ 177، صص 13-28.
[18]. قُشیری، ابوالقاسم. (1383). رسالۀ قشیریه، ترجمه ابوعلی حسن‌بن‌احمد عثمانی، تهران: علمی و فرهنگی.
[19]. مولوی. (1372-1378). مثنوی معنوی، با شرح جامع کریم زمانی، تهران: انتشارات اطلاعات.
[20]. هُجویری، علی‌بن‌عثمان. (1384). کشف المحجوب، تصحیح و توضیح محمود عابدی، تهران: سروش.