The role of wisdom in mediating grace (A Comparative Study of Jewish Mysticism and Islamic Mysticism)

Document Type : Research Paper

Authors

Assistant Professor, Department of Religions and Mysticism, Ahl al-Bayt International University

Abstract

According to Jewish mysticism and Islamic mysticism, God Almighty has placed a mediator between himself and his creatures, who have common names in the sacred texts of both religions. One of them is "Wisdom". In this article, based on the comparative method, the concept of "wisdom" in Jewish mysticism and Islam is analyzed. The most important innovation of this research is to prove the hypothesis that although in Judaism "hesed" and love are the life-giving principles and in Islamic mysticism the movement of love has the same role, but in both mysticisms, before the divine love that has manifested manifestations. Wisdom has played a role. Therefore, the theological doubt that if God is always loving and at the same time capable, then he should have creation from eternity, is answered in Qabalah mysticism and Islamic mysticism in such a way that God, prior to intrinsic love, is wise and is His wisdom. Which pours out his love.

Keywords


قرآن
عهد عتیق
تلمود
[1]. ابن‌عربی (بی­تا)، الفتوحات (4- ج)، بیروت، ‏دار الصادر، اول.‏
[2]. ابن‌عربی (1426)، عنقاء مغرب فی ختم الاولیاء و شمس المغرب، بیروت، دارالکتب العلمیة، اول.
[3]. اپستاین، ایزیدور (1388)، یهودیت: بررسی تاریخی، ترجمۀ بهزاد سالکی، تهران، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، چاپ دوم.
[4]. اشتاین سالتز، آدین (1384)، سیری در تلمود، ترجمۀ باقر طالبی دارابی، قم، ادیان و مذاهب، دوم.
[5]. الیاده، میرچا (1395)، تاریخ اندیشه­های دینی (ج1)، ترجمۀ سالکی، بهزاد، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه، دوم.
[6]. آملی، سید حیدر (1368)، جامع الاسرار، مرکز انتشارات علمی و فرهنگی وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی، تهران،‏‏ اول.‏
[7]. بحرانی، عبدالله (1382)، عوالم العلوم و المعارف و الأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال قم‏، مؤسسة الإمام المهدی‏، دوم‏. ‏
[8]. ثقفی، ابراهیم‌بن‌محمدبن‌سعیدبن‌هلال‏ (1410)، الغارات، قم، ‏دار الکتاب الإسلامی‏، اول.‏
[9]. جیلی، ‏عبدالکریم (2004 م)، المناظر الإلهیة، بیروت، دار الکتب العلمیة، اول.
[10]. سجادی، سید جعفر (1370)، فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، تهران، طهوری، اول.
[11]. شعیری، محمد (بی تا)، جامع الأخبار، نجف، مطبعة حیدریة، اول.
[12]. شولم، گرشوم (1385)، جریانات بزرگ عرفان یهودی، ترجمۀ فریدالدّین رادمهر، تهران، نیلوفر، چ اول.
[13]. شیخ صدوق (ابن‌بابویه)، محمد (1362)، خصال، قم، جامعه مدرسین‏، اول.
[14]. قمی، علی‌بن‌ابراهیم (1404)، تفسیر قمی، دار الکتاب‏، قم، سوم.
[15]. کاشانی، ‏عبدالرزاق (1426)، اصطلاحات الصوفیة، بیروت، دار الکتب العلمیة، اول.
[16]. کاویانی، شیوا (1389)، آیین قبالا (عرفان و فلسفه یهود)، نشر فراروان، سوم.
[17]. کلینی، محمدبن‌یعقوب (1407)، کافی، دار الکتب الإسلامیة، تهران،‏ چهارم. ‏
[18]. کهن، آبراهام (1382)، گنجینه‌ای از تلمود، ترجمۀ امیر فریدون گرگانی، تهران، اساطیر، اول.
[19]. کاشانی، ‏عبدالرزاق (1426)، اصطلاحات الصوفیه، بیروت، دار الکتب العلمیة؛ اول.
[20]. مجلسی، محمدباقر (1403)، بحارالانوار، دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت‏، دوم‏.
[21]. موسی‌بن‌میمون (1972)، دلالة الحائرین، ترکیه، مکتبة الثقافة الدینیة.
[22]. هاکس، جیمز (۱۹۲۸)، قاموس کتاب مقدس، بیروت: مطبعه آمریکائی بیروت، اول.
[23]. حاج ابراهیمی، طاهره (1382)، «عرفان یهودی و مکتب گنوسی»، نشریه هفت آسمان، دوره هشتم، شماره 17.
[24]. Adam Kamesar, (2009), Philo, Cambridge University press, Newyork.
[25]. Scholem, Gershom Gerhard, (1971– 1972), (KABBALAH entry, the historical development of the kabbala), (Wigoder, Geoffrey, Fern Seckbach, Thomson Gale) in the Encyclopedia Judaica, JerusalemKeter Publishing House.
[26]. group of books including commentary on the mystical aspects of the Torah, (1977), Zohar: The Book of Splendor: Basic Readings from the Kabbalah, Schocken books, Newyork.
[27]. Scholem, Gershom Gerhard, (1995), Major Trends in Jewish Mysticism, the chapter: "General Characteristics of Jewish Mysticism", Newyork.
[28]. Wolfson, Harry Austryn, (1979), Repercussions of the Kalam in Jewish Philosophy, Cambridge, Mass., and London: Harvard University Press.
[29]. Peters, Francis Edward, (2021), Judaism, Christianity, and Islam: The Classical Texts and Their Interpretation, Volume I: From Convenant to Community (Judaism, Christianity & Islam), Princeton University Press.
[30]. Rodkinson, Michael. L, (1918), The Babylonian Talmud, Retrieved from: www.ultimatebiblereferencelibrary.com.