Analysis of the concepts of "self" and "other": based on the mystical principles of Ibn Arabi

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor, the Department of Islamic Mysticism, Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution

Abstract

Some scholars believe that mystical monism, by denying human distinctions, leaves no room for the formation of the concepts of "self" and "other" and the "I-you" relationship, which is essential for moral thinking. Therefore, the subject of this article is how to develop the concepts of "self" and "The Other" based on the ontology of Ibn Arabi's unity of existence  and tried to show by the analytical method based on the mystical principles of "unity in plurality", "Names manifestation", "multiplicity of directions" and the principle of "No repetition in theophany" that in Ibn Arabi's theory of unity of existence, human distinctions are not eliminated and we can speak of a relationship based on "I-you" under the concepts of "self" and "other", which thus provides the condition for the possibility of morality. The monistic mystic also sees both the "self" before the "other" and finds the "other" within himself without reducing the other to himself and questioning his originality and otherness. At the same time, it is argued that the belief to the fundamental unity of human beings not only does not make morality impossible, but is one of its essential conditions.
 

Keywords


[1]. ابن‌عربی، محیی­الدین (؟). الفتوحات­ المکیه، 4جلد، بیروت، دار الصادر.
[2]. ـــــــ (1946م). فصوص الحکم، تعلیقات: ابوالعلاء عفیفی، قاهره، دار إحیاء الکتب العربیه.
[3]. بوبر، مارتین (1398). من و تو، ترجمه ابوتراب سهراب و الهام عطاردی، تهران، نشر فروزان روز.
[4]. جندی، مویدالدین (1423ق). شرح فصوص الحکم، تصحیح: سید جلال­الدین آشتیانی، قم، بوستان کتاب.
[5]. چیتیک، ویلیام (1390). طریق عرفانی معرفت از دیدگاه ابن‌عربی، ترجمه: مهدی نجفی­افزا، تهران، انتشارات جامی.
[6]. ــــــــــ (1383). عوالم خیال: ابن‌عربی و مسألۀ کثرت دینی، ترجمه: سیدمحمود یوسف­ثانی، تهران، پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی.
[7]. خمینی، روح­الله (1386). تفسیر سورۀ حمد، تهران، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س).
[8]. دیویس، کالین (1386). درآمدی بر اندیشۀ لویناس، ترجمه: مسعود علیا، تهران، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
[9]. علیا، مسعود علیا (1395). کشف دیگری همراه با لویناس، تهران، نشر نی.
[10]. فرغانی، سعیدالدّین سعید (1392). مشارق الدّراری، مقدمه و تعلیقات: سید جلال­الدین آشتیانی، قم، بوستان کتاب.
[11]. فناری‏، شمس­الدین محمد حمزه (2010م). مصباح الأنس بین المعقول و المشهود، محقق / مصحح: عاصم ابراهیم الکیالی، بیروت، دارالکتب العلمیه‏.
[12]. قیصری، داود (1375). شرح فصوص الحکم، تصحیح: سید جلال­الدین آشتیانی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
[13]. کین، سم (1382). گابریل مارسل، ترجمه مصطفی ملکیان، تهران، نگاه معاصر.
[14]. مهدی‌پور، حسن (1398). «مسئله امکان اخلاق و وحدت­گرایی عرفانی»، ادیان و عرفان، تهران، سال پنجاه و دوم، شماره دوم، پاییز و زمستان. صص 325-347.