Concepts, Idioms and Metaphors of Compiled Mysticism in Daei Shirazi's Works

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Yazd University

2 Graduate of Persian language and literature; Yazd University

Abstract

 
 
In this article, which is dedicated to the study of concepts, terms and metaphors of Ibn Arabi's works; An attempt has been made to review and study the structures and elements of mystical schools in the works of the Integrators of the ninth century, relying on the works of Shah Daei Shirazi, one of the great integrators of Persian literature. Studies show that Shah Daei, in his treatises and poems, paid much attention to the two currents of romantic formalism and semantic-argumentative currents after Ibn Arabi and made great efforts to synchronize them together. In addition to explaining his existential unity on the works of Shabestari, Hamwiyah and Rumi, he has also given a scientific explanation of Ibn Arabi's thoughts; Also, by expressing the terms of theoretical mysticism, he has proved the issue of the unity of existence in an argumentative way. In many cases, he has used help from others to explain her meanings and has combined reasoning and literary taste.

Keywords


[1]. ابن­ترکه، علی بن محمد (1375). شرح گلشن راز. تصحیح: دکتر کاظم دزفولیان، تهران، آفرینش.
[2]. ابن عربی، محیی­الدین (؟). الفتوحات المکیه. بیروت، دار صادر.
[3]. بیدهندی، محمد (1383). «بررسی و تحلیل معناشناسی تأویل و اعتبار معرفتی آن در اندیشه ملاصدرا»، نامۀ مفید، قم، دانشگاه مفید، شمارۀ 41، صص54-39.
[4]. حمویه، سعدالدین (1389).  المصباح فی­التصوّف. تصحیح: نجیب مایل هروی، چاپ دوم، تهران، مولی.
[5]. دادبه، اصغر؛ داوودی­پور، غلامرضا (1392). «از دریا تا خورشید»، فصلنامۀ زبان و ادب فارسی (ادب عرفان)، بهار 1392، شمارۀ 14، ص 136.
[6]. داعی شیرازی، نظام­الدین محمود (1339).  کلّیّات شاه داعی شیرازی مشتمل بر مثنوی­های شش­گانه و دیوان­های سه‌گانه. به کوشش: محمّد دبیرسیاقی،  جلد 2،  تهران، کانون معرفت.
[7]. ---------- (1340). شانزده رساله از شاه داعی شیرازی، به کوشش: محمّد دبیرسیاقی، تهران، موسسۀ مطبوعاتی علمی.
[8].---------- (1365). «جواهر­الکنوز؛ شرح داعی شیرازی بر رباعیات سعدالدین حمویه». تصحیح: نجیب مایل هروی، معارف، شمارۀ3، آذر-اسفند، صص574-605.
[9]. ---------- (1377).  نسایم گلشن (شرح گلشن راز شیخ محمود شبستری). به کوشش: پرویز عباسی داکانی، تهران، الهام.
[10]. دانشنامۀ جهان اسلام، به کوشش بنیاد دائرة­المعارف اسلامی، تهران، نشر بنیاد دائرة­المعارف اسلامی، ذیل حرف ی.
[11]. شبستری، شیخ محمود بن عبدالکریم (1317). مجموعۀ عوارف­المعارف (شامل رسالات حقّ­الیقین، مرآت‌المحقّقین و مراتب­العارفین شبستری به انضمام ترجیع‌بند هاتف، ترجیع­بند عراقی، ترجیع­بند و غزلیات نعمت­الله ولی، جامع­الاسرار و رسائلی دیگر از نورعلیشاه). شیراز، کتابفروشی جهان­نما.
[12]. ---------- (1382). متن و شرح گلشن راز بر اساس قدیمی­ترین و مهم‌ترین شروح. به کوشش: کاظم دزفولیان، تهران، طلایه.
[13]. کاکایی، قاسم (1380). «قرآن و روش تفسیر از دیدگاه ابن­عربی». بینات، مؤسسۀ معارف اسلامی امام رضا (ع)، شمارۀ 32، صص86-107.
[14]. ---------- (1389). وحدت وجود به روایت ابن­عربی و مایستر اکهارت. تهران، هرمس.
[15]. لاهیجی، شمس الدین محمّد (1377). مفاتیح­الاعجاز (شرح گلشن راز). به کوشش: علیقلی محمودی بختیاری، تهران، علم.
[16]. مایل هروی، نجیب (1365). «جواهر­الکنوز؛ شرح داعی شیرازی بر رباعیات سعدالدین حمویه». معارف، شمارۀ 3، آذر-اسفند، صص574-605.
[17]. مؤید شیرازی، جعفر (1357). «مثلثات سعدی حافظ و شاه داعی». یغما، شمارۀ 362.
[18]. نصر، سیّدحسین (1386). سه حکیم مسلمان. ترجمه: احمد آرام، تهران، امیر کبیر.
[19]. نفیسی، سعید (1324). «احوال بزرگان: سعدالدین حمویی». یادگار، شمارۀ 10، خرداد، صص35-50.
[20]. یثربی، سیّد­یحیی (1374). عرفان نظری. قم، دفتر تبلیغات اسلامی.