Cognitive Semantics of Nothingness in Maaref of Baha-Valad

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student in Persian language and literature, majoring in mystical literature, Ferdowsi University of Mashhad

2 Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad

3 Associate Professor, Department of Religion and Comparative Mysticism, Ferdowsi University of Mashhad

Abstract

Humans form schemas in their minds to better understand abstract concepts. These schemas are conceptual constructions, resulting from an experience that man gains from his environment. One of these abstract concepts that Baha- Valad sought to objectify is the concept of nothing. Nothing in Islamic mysticism does not mean absolute nothingness. For this reason, many images of nothing have been presented by mystics. When Baha- Valad is speaking of his mystical experiences and revelations, expresses the abstract concept of nothing through the language of various ideas and image schemas. In this article, the authors have studied the image schemas as of nothing in education with a cognitive approach. The method of this research is descriptive-analytical and based on the obtained data, it can be concluded: Each of the schemes of merging, iteration, scale, process, object, force, matching, path, link, splitting and contact somehow can understand the concept of nothing in the form of an objective phenomenon. The containment schema also has the highest frequency, because Baha believes that everything comes into being from nothing. In fact, nothing is a place, where the universe appears to be made from the invisible substances.

Keywords


[1]. افراشی، آزیتا (1386). «پژوهشی در سنجش کارایی طرحواره­‌های تصوری در تحلیل معنی متن ادبی»، دومین هم اندیشی زبان­شناسی و مطالعات بین‌رشته‌ای:کارکرد  گفتمانی ادبیات و هنر. دانشگاه الزهرا، خرداد.
 [2]. بهاءولد، محمد حسین خطیبی بلخی (1352). معارف: مجموعه مواعظ و سخنان سلطان العلما بهاءالدین. به اهتمام بدیع الزمان فروزانفر. چاپ دوم. 2 جلد. تهران، کتابخانه طهور.
[3]. پالمر، فرانک رابرت (1387). نگاهی تازه به معنی شناسی. مترجم: کورش صفوی، چاپ پنجم. تهران، مرکز.
[4]. چامسکی، نوآم (1391). زبان و اندیشه. مترجم: کورش صفوی، چاپ چهارم، تهران، هرمس.
 [5]. راسخ مهند، محمد (1394). درآمدی بر زبان شناسی شناختی: مفاهیم و نظریه‌ها. چاپ پنجم، تهران، سمت.
[6]. روشن، بلقیس و اردبیلی، لیلا (1392). مقدمه‌ای بر معنا شناسی شناختی. تهران، علم.
[7]. زرین­کوب، عبدالحسین (1385). ارزش میراث صوفیه. چاپ دوازدهم، تهران، مؤسسۀ انتشارات امیر کبیر.
[8]. ----------  (1371). پله پله تا ملاقات خدا. چاپ پنجم، تهران، علمی.
[9]. صفوی، کورش ( 1383 ). در آمدی بر معنی شناسی. چاپ چهارم، تهران، سوره مهر.
[10]. ---------- (1382). «بحثی درباره‌ی طرحواره‌های تصویری در دیدگاه معنی‌شناسان شناختی».  فصلنامه فرهنگستان، شمارۀ 21، صص65- 85.
[11]. لانگاکر، رونالد (1397). مبانی دستور شناختی. مترجم: جهانشاه میرزابیگی، تهران، آگه
[12]. لاینز، جان ( 1383 ). مقدمه‌ای بر معناشناسی زبان‌شناختی. مترجم: حسین واله، تهران، گام نو.
[13]. مایر، فریتس (1382). بهاءولد زندگی و عرفان او. ترجمه: مریم مشرف، تهران، نشر دانشگاهی.
[14]. مظفری، علیرضا (1389). «مولانا: عدم و اصالت ماهیت». فصلنامۀ دانشگاه تربیت معلم آذربایجان، تخصصی مولوی پژوهی، شمارۀ 8، صص27-47.
[15]. معین، محمد (1386). فرهنگ فارسی. گردآورنده: عزیزالله علیزاده، چاپ چهارم، 2 جلد، تهران، ادنا.
[16]. هجویری، ابوالحسن علی‌بن‌عثمان (1386). کشف المحجوب. به‌کوشش مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمود عابدی، تهران، سروش.
[17]. Geeraerts, D. (2006). “Introduction: A Rough guide to Cognitive Linguistics , in D. Geeraerts (ed.), Cognitive Linguistics: Basic Readings, Mouton De Gruyter, Berlin.
[18]. Lakoff, George.( 1987). Women, Fire, and Dangerous Things; What Categories Reveal about the Mind; Chicago and London: the University of Chicago Press.
[19]. Mark Johnson. (1987). The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning, Imagination and Reason. Chicago: Chicago, University Press.