The Political theology in the Islamic first centuries: The Apocalyptic representation of Zoroastrian text (Dēnkard) from the conquest of Iranshahr

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. in History of Ancient Iran, University of Tehran;

2 Ph.D. in History of Islam, University of Tehran

3 PhD Candidate, history of Islam. University of Isfahan;

Abstract

This research is based on Stuart Hall's theory of representation. By adopting this method, it intends to express the relationship between understanding the apocalypse and understanding the historical end with the conquest of Iran by Muslim Arabs according to the contents of Dēnkard's text. Thus, there is no meaningful proposition or belief outside the discourse of the Zoroastrian religion for the followers of that religion; And the causes of events are understood and interpreted in the context of the discourse rather than in the light of contemporary reality This discourse narrates the defeat of the Iranians and the conquest of Iranshahr with the hopeful elements of the end of the millennium, and the promised emergence and end of history.

Keywords


[1]. آموزگار، ژاله (1388). تاریخ اساطیری ایران، از مجموعۀ تاریخ ایران باستان. جلد اول، تهران، سمت.
[2]. ابن اثیر، عزالدین (1385). تاریخ کامل. ترجمه: سید محمدحسین روحانی، جلد چهارم، تهران، اساطیر.
[3]. استریناتی، دومنیک (1384). مقدمه­ای بر نظریه­های فرهنگ عامه. ترجمه: ثریا پاک نظر، چاپ دوم، تهران، گام نو.
[4]. اشپولر، برتولد (1392). تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی. ترجمه: جواد فلاطوری و مریم میراحمدی، تهران، نشر علمی و فرهنگی.
[5]. بلاذری، احمد بن یحیی (1346). فتوح البلدان. ترجمه: آذرتاش آذرنوش، تهران، بنیاد فرهنگ ایران.
[6]. بندهش (1385). نوشته فرنبغ دادگی، گزارنده: مهرداد بهار، تهران، نشر توس.
[7]. بندهش (1384). متن آوانگاری: فضل الله پاکزاد، تهران، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی.
[8]. بویس، مری (1386). زردشتیان، باورها و آداب دینی آن­ها. ترجمه: عسگر بهرامی، تهران، ققنوس.
[9]. بهمن کیقباد (1350). قصۀ سنجان، داستان مهاجرت زرتشتیان ایران به هند. ویراستۀ هاشم رضی، تهران، فروهر.
[10]. پورشریعتی، پروانه (1399). افول و سقوط شاهنشاهی ساسانی؛ اتحادیه ساسانی – پارتی و فتح ایران به دست عرب ها. ترجمه: آوا واحدی نوایی، تهران، نی.
[11]. تفضلی، احمد (1386). تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام. تهران، سخن.
[12]. حصوری، علی (1377). « یک شعار خارجی به زبان فارسی میانه»، مهر و داد و بهار [یادنامۀ استاد دکتر مهرداد بهار]. به کوشش: امیر کاووس بالازاده، تهران، صص83-89.
[13]. کتاب پنجم دینکرد (1388). آوانویسی و ترجمه از ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران، معین.
[14]. کرشاسپ چوکسی، جمشید(1385). ستیز و سازش، زرتشتیان مغلوب و مسلمانان غالب در جامعۀ ایران نخستین سده­های  اسلامی. ترجمه: نادر میرسعیدی، تهران، ققنوس.
[15]. دالوند، حمیدرضا (1399). سنت زردشتی در روزگار اسلامی1؛ تاریخ و سنت زردشتی. تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
[16]. دریایی، تورج (1382الف). منابع ایرانی میانه برای مطالعۀ اوایل دورۀ اسلامی، از مجموعه مقالات تاریخ و فرهنگ ساسانی. ترجمه: مهرداد قدرت دیزجی، تهران، ققنوس.
[17]. ---------- (1382ب). تأملات زردشتیان دربارۀ پیشگویی رستاخیز در سده­های  نخستین اسلامی، از  مجموعه مقالات تاریخ و فرهنگ ساسانی. ترجمه: مهرداد قدرت دیزجی، تهران، ققنوس.
[18].  ---------- (1383ج). سقوط ساسانیان، فاتحان خارجی، مقاومت داخلی و تصویر پایان جهان. ترجمه: منصوره اتحادیه (نظام مافی) و فرحناز امیری، تهران، نشر تاریخ ایران.
[19]. ---------- (1391). فرزندان و نوادگان یزدگرد سوم در چین، از مجموعۀ ناگفته­های امپراتوری ساسانیان. ترجمه: آهنگ حقانی و محمود فاضلی بیرجندی، تهران، پارسه.
[20]. دومناش، ژ (1389). ادبیات زردشتی پس از فتوح مسلمانان، از مجموعه پژوهش دانشگاه کیمبریج.گردآوری: فرای، ریچارد نلسون،  ترجمه: حسن انوشه، جلد چهارم، تهران، نشر امیرکبیر.
[21]. کتاب سوم دینکرد؛ بخش نخست، کرده1-112 (1381). آوانویسی، یادداشت­ها و ترجمه از فریدون فضیلت، تهران، فرهنگ دهخدا.
[22]. کتاب سوم دینکرد؛ دفتر دوم، کرده­های 113-194(1384). آوانویشی، یادداشت­ها وترجمه از فریدون فضیلت، تهران، مهرآیین.
[23]. دینکرد هفتم (1389). آوانویسی و نگارش فارسی از محمدتقی راشد محصل، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
[24]. دینوری، ابوحنیفه احمد بن داود (1384). اخبار الطوال. ترجمه: محمود مهدوی دامغانی، تهران، نی.
[25]. رجبی، پرویز (1389). سده­های  گمشده، فروپاشی ساسانیان تا برآمدن صفاریان. تهران، نشر پژواک کیوان.
[26]. رضایی باغ بیدی، حسن (1388). تاریخ زبان­های ایرانی. تهران، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی.
[27]. روایت امید اشوهیشتان (1376). ترجمه: نزهت صفای اصفهانی، تهران، نشر مرکز.
[28] زرین کوب، عبدالحسین (1389). فتح ایران به دست اعراب و پیامد آن، از مجموعۀ پژوهش دانشگاه.
[29]. ---------- (1383). تاریخ ایران بعد از اسلام. تهران، امیرکبیر.
[30]. زند بهمن یسن (1385). آوانویسی و ترجمه: محمدتقی راشد محصل، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
[31]. شاکد، شائول (1393). از ایران زردشتی تا اسلام، مطالعاتی دربارۀ تاریخ دین و تماس­های میان فرهنگی. ترجمه: مرتضی ثاقب فر، تهران، نشر ققنوس.
[32]. صبوری فر، فرهاد (1399). دادوستدهای فرهنگی میان زرتشتیان و مسلمانان در سه سدۀ نخست هجری. تهران، هیرمبا.
[33]. طبری، محمد بن جریر (1383). تاریخ طبری. ترجمه: ابوالقاسم پاینده، جلد پنجم، تهران، اساطیر.
[34]. متون پهلوی (1371). گردآورنده: جاماسب آسانا، گزارش سعید عریان، تهران، کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران.
[35]. مهدی زاده، سید محمد (1387). رسانه­ها و بازنمایی. تهران، دفتر مطالعات و توسعۀ رسانه­ها.
[36]. فرای، ریچارد  نلسون (1363). عصر زرین فرهنگ ایران. ترجمه: مسعود رجب­نیا، تهران، سروش.
[37]. ---------- (1348). بخارا؛ دستاورد قرون وسطی. ترجمه: محمود محمودی، تهران، علمی و فرهنگی.
[38]. ---------- (1389). تاریخ ایران کمبریج. گردآوری: ترجمه حسن انوشه، جلد چهارم، تهران، نشر امیرکبیر.
[39]. زند وهومن یسن (1342). آوانویسی و ترجمه از صادق هدایت، تهران، امیرکبیر.
[40]. یارشاطر، احسان (1383الف). پیشگفتار، از مجموعۀ تاریخ ایران دانشگاه کیمبریج. گردآورنده: احسان یارشاطر، ترجمه حسن انوشه، جلد سوم، قسمت اول، تهران، امیرکبیر.
[41]. ---------- (1383ب). تاریخ روایی ایران، از مجموعۀ تاریخ ایران دانشگاه کیمبریج. گردآورنده: احسان یارشاطر، ترجمه حسن انوشه، جلد سوم، قسمت اول، تهران، امیرکبیر .
[42]. Bailey, H. W[1930]., “To The Zamasp-Namak. I,” Buiietin of the Society of Oriental and African Studies, Vol. VI, part I.
[43]. Barker, Chris, The stage dictionary of cultural studies, stage publications, London, 2004.
[44]. Boyce, mary,[1984]., “On the Antiquity af Zoroastrian  Apocalyptic” Bulletin of School of Oriental and African Studies 47, pp.57-75.
[45]. Cereti, C.[1996]. “Again on  Wahrām I Warzāwand” , La Persia  el’Asia Central  da  Alessandro  al  X Secolo, Roma, 1996.
[46]. Chavannes, E.[1941]. Documents sur les Tou-kive Oecidentaux, Paris.
[47]. Forte, A.[1996/1]. “On the So-Called Abraham from Persia”, in P.Pelliot, L’Insctiption.
[48]. Hall, Stuart[1997]. Edited, The Work of Representation, In Cultural Representation and Signifying Practice, Sage Publication Nestorienne de Si-ngan-fou, edited  with Supplements by A.Forte, Paris.
[49]. Jamasp-namag[1903]., Ed. And trans. J.J. Modi, as Jamaspi: Pahlavi, Pazend, and Persian Texts. Bombay: Education Society.
[50]. M.G.Morony, [1984]., Iraq  after the Muslim Conquest, Princeton  University  Press, Princeton.
[51]. M.G.Morony,[1982]., Conquerors  and Conquerwd: Iran, rd. G.H.A. jurynbool. Studies  on  the first century of  Islamic Society, Carbondale: S Illinois  University  Press, pp.73-88.
[52]. M.G.Morony,[1987]., Arab  Conquest  of  Iran, in  Encyclopaedia  Iranica, Vol.II, pp.203-210.