Study of Ibn Barrajan’s View on “Abd-e Kulli”

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor of Religions and Mysticism, Department of Islamic Studies, University of Isfahan

Abstract

One of the important issues in philosophy and mysticism is the quality of the issuance of plurals from the unit and the issue of the first creature. Ibn Barrajan (d. 536 AH), an Andalusian mystic, had dealt with this issue and had used the term Abd-e Kulli. The purpose of this paper is to study the term Abd-e Kulli from Ibn Barrajan's point of view. Its findings indicate that according to Ibn Barrajan, Abd-e Kulli is the first creature of God and the mediator of the creation, which was created in the image of God. Abd-e Kulli is a comprehensive and unified being that includes all creatures. Abd-e Kulli was created from nothing. According to Ibn Barrajan, the Qur'anic phrase "the whole thing" refers to Abd-e Kulli. Ibn Barrajan uses the allegories of the man in worshiping, Adam (AS) -Abd-e Juz'i- and the ship in explaining Abd-e Kulli. Although the phrase "Abd-e Kulli" has no significant use in mystical works, it seems that he was influenced by the Brethren of Purity in this matter and influenced Ibn Arabi.

Keywords


[1]. قرآن کریم.
[2]. ابن‌ابّار، محمد‌بن‌عبدالله (2008). التکمله لکتاب‌الصله. تصحیح و تعلیق: جلال اسیوطی، جلد 2، بیروت، دار‌الکتب‌العلمیه.
[3]. ابن‌برّجان، عبدالسلام (2016 م.). ایضاح الحکمه بأحکام العبره. تحقیق و مقدمه جرهارد بورینغ و یوسف کاسویت، لیدن، بریل.
[4]. ---------- (2013 م.). تفسیر ابن‌برّجان: تنبیه الأفهام الی تدبر الکتاب الحکیم و تعرف الایات و النبا العظیم. پنج جلدی، تحقیق: احمد فرید المزیدی، بیروت، دارالکتب العلمیه.
[5]. ---------- (2010 م.). شرح اسماء الله الحسنی. دو جلدی، تحقیق و تعلیق احمد فرید المزیدی، بیروت، دارالکتب العلمیه.
[6]. ابن‌خطیب، لسان‌الدین محمد‌بن‌عبد الله (1424). اعمال الاعلام فیمن بویع قبل الاحتلام من ملوک الاسلام و مایتعلق بذلک من الکلام. تحقیق: سید کسروی حسن، جلد 2، بیروت، دار‌الکتب‌العلمیه.
[7]. ابن­عربی، محیی الدین (2003 م.). کتاب المعرفۀ. تحقیق و تصحیح: محمد امین ابوجوهر، دمشق، دار التکوین للطباعۀ و النشر.
[8]. ----------  (1367 ق.). مجموعه رسائل ابن عربی. 2 جلدی، بیروت، دار احیاء التراث العربی.
[9]. ----------  (؟). الفتوحات المکیه. 4 جلدی، بیروت، دار الصادر.
[10]. اخوان الصفا (1412 ق.). رسائل اخوان الصفاء و خلان الوفاء. 4 جلدی، بیروت، الدار الاسلامیۀ.
[11]. ترمذی (1422 ق.). ختم الاولیاء. تحقیق و تصحیح: عثمان اسماعیل یحیی، چاپ دوم، بیروت، مهد الآداب الشرقیة.
[12]. جندی، مؤید الدین (1423 ق.). شرح فصوص الحکم. تحقیق و تصحیح: سید جلال الدین آشتیانی، چاپ دوم، قم، بوستان کتاب.
[13]. جیلی، عبدالکریم (1418 ق.). الانسان الکامل. تحقیق و تصحیح: ابو عبدالرحمن صلاح بن محمد بن عویضه، بیروت، دارالکتب العلمیه.
[14]. حسینی کیلانی، ناصر بن حسن (1428 ق.). حِکَم الفصوص و حِکَم الفتوحات المسمى مجمع البحرین فى شرح الفصین‏. تحقیق و تصحیح: احمد فرید مزیدی، قاهره، دار الآفاق العربیة.
[15]. حکیم، سعاد (؟). المعجم الصوفی. بیروت، دندرة للطباعة و النشر.
[16]. ذهبی، شمس‌الدین محمد‌بن‌احمد (1414). سیر اعلام النبلاء. تحقیق: شعیب الأرنؤوط، الطبعه العاشره، جلد 20، بیروت، موسسه‌الرساله.
[17]. مجریطی (1949 م.). الرسالة الجامعة. جلد 1 و 2، تحقیق: جمیل صلیبا، دمشق، مطبعة الترقی.
[18]. Nasr, Seyyed Hossein (1978), An Introduction to Islamic Cosmological Doctrines, Revised Edition, Thames and Hudson, Great Britain.