The epistemological gift of the Annihilation in God and Subsistence with God from In Ibn-Arabi’s view point

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student of Islamic Philosophy and Theology, Department of Philosophy, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 visiting professor at the Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran; Associate Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Tehran, Tehran, Iran

3 Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Law, Theology and Political Sciences, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran; Professor, Emeritus Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Tehran, Tehran, Iran;

Abstract

Despite the scientific efforts that have been made in the subject of the Annihilation in God and Subsistence with God, the determination of the precious gift of the stage of Annihilation and its souvenirs, and answering the contradiction of the seeker's perception in the state of inherent Annihilation! It is still in an aura of uncertainty. This article claims that the return of this step is the spirit of the seeker, with which a new knowledge of the complete perception of unity with God has been mixed with it. In the many phases of annihilation step by step, the mystic finds direct and obvious knowledge of his own annihilation and of all creatures in the actions, attributes, and nature of Allah. And the truth will be revealed directly to him according to the extent of the human container, regardless of the limits and concepts. According to the correct reading of The Annihilation and its achievements, the basic contradiction is revealed. Because the basis of this apparent paradox is either on the negation of the subject of knowledge or on the soul being empty of knowledge in the state of inherent Annihilation. When the human soul remains without destruction and change, it can become the container of unlimited divine knowledge and it will never be empty of any knowledge.

Keywords


  1.  

    1. قرآن کریم
    2. ابن‌عربی، محیی الدین، فتوحات مکیه، بیروت، دار صادر، بی تا، چاپ اول.
    3. ابن‌عربی، محیی الدین، فتوحات مکیه، تحریر: عثمان یحیی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1994م، چاپ دوم.
    4. ابن‌عربی، محیی الدین، مجموعه رسائل ابن‌عربی: اصطلاح الصوفیة، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1367ق، چاپ اول.
    5. ابن‌عربی، محیی الدین مجموعه رسائل ابن‌عربی: التجلیات، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1367، چاپ اول.
    6. ابن‌عربی، محیی الدین، مجموعه رسائل ابن‌عربی: الفناء فی‏ المشاهدة، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1367ق، چاپ اول.
    7. ابن‌عربی، محیی الدین، رساله ما لا یعول علیه، بی جا، المکتبه الصوفیه الصغیره، 2017م.
    8. ابن‌عربی، محیی الدین، مشاهد الاسرار القدسیة و مطالع الانوار الالهیة، تحریر: سعید عبدالفتاح‏، بیروت، دار الکتب العلمیه، 1426ق، چاپ اول.
    9. ابن‌عربی، محیی الدین، فصوص الحکم، مترجم: ابوالعلاء عفیفی، تهران، انتشارات الزهرا، 1370.
    10. اسیری لاهیجی، محمد، مفاتیح الإعجاز فی شرح گلشن راز، تحریر: میرزامحمد ملک­الکتاب‏. بمبئی، بی نا، 1312.
    11. الحسنی، ابوالعباس احمد بن عجیبة، إیقاظ الهمم فی شرح الحکم، مترجم: محمد عبدالقادر نصار، قاهرة، دار جوامع الکلم، 2005م، چاپ اول.
    12. الحکیم الترمذی، محمد بن علی، ختم الاولیاء، تحریر: عثمان اسماعیل یحیی، بیروت، مهد الآداب الشرقیه، 1422 ق، چاپ دوم.
    13. الفاروقی­السرهندی/ احمد المنزلوی/ محمد مراد، المکتوبات السرهندی (مکتوبات الامام الربانی)، ج2، تحریر: عبدالله احمد الحنفی المصری/ علیرضا قشلی، قاهره، مکتبه النیل، بی تا، چاپ اول.
    14. تهانوی، محمدعلی، کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، بیروت، مکتبه لبنان ناشرون، 1996، چاپ اول.
    15. جامی، عبدالرحمن، نفحات الانس، مترجم: ولیام ناسولیس/ مولوی غلام عیسی/ مولوی عبدالحمید، کلکته، مطبعه لیسی، 1858.
    16. رستمیان، محمد علی، «فنا و نیروانه (مقایسه بین غایت سلوک در عرفان اسلامی و بودایی)» ، هفت آسمان، ۱۳۸۳، شماره ۲۴.
    17. 17. طباطبایی، سیدمحمدحسین، طریق عرفان: ترجمه رسالة الولایة، قم، نشر بخشایش، 1423ق، چاپ اول.
    18. طوسی، ابونصر سراج، اللمع فی التصوف، قاهره، مطبعه بریل لیدن، 1914.
    19. عبداللهی، مهدی، «تحلیل فلسفی فناء فی‌الله از منظر صدرالمتالاهین»، اندیشه دینی، زمستان ۱۳۹۳، شماره ۵۳.
    20. عبدی، حسن/ الاهی­منش، رضا، «بررسی تطبیقی فناء فی‌الله در عرفان اسلامی و مکشه در مکتب ادویته ودانته با تأکید بر آرای ابن‌عربی و شنکره»، انوار معرفت، پاییز 1398، شماره ۱۷.
    21. عرب جعفری محمدآبادی، مهدی/ شعبانزاده، مریم، «مقایسه مفهوم فنا در اندیشه­های ابوسعید ابوالخیر و سهراب سپهری»، فصلنامه عرفانیات در ادب فارسی، تابستان ۱۳۹۵، شماره ۲۷.
    22. فریدی، مریم/ تدین، مهدی، «از فنا تا وحدت در اندیشه مولانا و ابن فارض»، مطالعات تطبیقی، سال هفتم، پاییز ۱۳۹۲، شماره ۲۷.
    23. قیصری، داوود، رسائل قیصری، کتاب التوحید و النبوه و الولایه، مترجم: سیدجلال الدین آشتیانی/ محمدرضا قمشه­ای، مشهد، دانشگاه مشهد، 1357ش.
    24. کاشانی، عبدالرزاق، اصطلاحات الصوفیه، ج4، مترجم: محمد خواجوی، تهران، نشر مولی، 1391 ش.
    25. کاشانی، عزّالدین محمود بن علی، مصباح الهدایة و مفتاح الکفایة، تهران، نشر هما، 1382، چاپ اول.