A study of the semantics of prayer in "theism" and "pantheism"

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student of philosophy of religion, University of Tehran

2 Associate professor of Islamic Theology and Philosophy, University of Tehran. .

3 Assistant professor of philosophy of religion, University of Tehran.

Abstract

For "theism" prayer is a kind of conversation with a deity. Against this, "pantheism" dismisses this definition and defines it as "meditation" due to its negation of personality. Prayer as, meaning "meditation,"  also faces challenges. This meaning of prayer is not only conceptually incompatible with the impersonal divinity but is also contradictory to the conventional understanding of the prayer and field reality of the believers’ behaviors. Hence, meditation not only does not place "pantheism" in superior standing as compared to “theism,” but also subjects it to challenges under the heading of the definition of religion. . If, by definition, religion fails to reveal a worthy standing for prayer, it is said to be incompatible, and this is a shortcoming that seriously threatens “pantheism”. This article reviews the semantics of prayer in two conceptions of “theism” and “pantheism” to investigate the criticism raised, finally demonstrating shortcomings of the meanings of prayer in “pantheism”, as its meaning in “theism” is more defensible.

Keywords


  1. . قرآن کریم.

    1. عهدین.
    2. ابن‌سینا، حسین بن عبدالله. تعلیقات، تحقیق عبدالرحمن بدوی. بیروت: مکتبه الاعلام الاسلامی، 1404.
    3. ـــــــــــــــــــــــــ. النفس من کتاب الشفاء، تحقیق حسن حسن‌زاده آملی. قم: مؤسسه بوستان کتاب، 1375.
    4. القزوینی الرازی، احمد بن فارس بن زکریاء. معجم مقاییس اللغه. قم: دارالفکر، 1979.
    5. تبریزی، محمد بن حسین بن خلف. برهان قاطع، به اهتمام محمد معین. تهران: ابن‌سینا، 1342.
    6. شایگان، داریوش. ادیان و مکاتب فلسفی هند. تهران: امیرکبیر، 1389.
    7. صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم. شواهد الربوبیه، ترجمه جواد مصلح. تهران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی، 1375.
    8. طباطبایی، محمدحسین. ترجمه و شرح بدایه الحکمه. قم: موسسه بوستان کتاب، 1360.
    9. کاپلستون، فردریک چارلز. تاریخ فلسفه: یونان و روم، ترجمه سیدجلال الدین مجتبوی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1380.
    10. کانت، ایمانوئل. دین در محدوده عقل تنها، ترجمه منوچهر صانعی دره‌بیدی. تهران: انتشارات نقش و نگار، 1380.
    11. مک‌گراث، آلیستر. درسنامه الهیات مسیحی (بخش دوم)، ترجمه محمدرضا بیات و دیگران. قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، 1393.
    12. هایلر، فردریش. نیایش: پژوهشی در تاریخ و روانشناسی دین، ترجمه شهاب­الدین عباسی، تهران: نشر نی، ۱۳۹۲.
    13. Augustine, st. The City of God, Translated by Marcus Dods. Roman Roads Media, 2015.
    14. Brummer, Vincent. The Model Of Love: A study in philosophical theology. New York: Cambridge University Press, 1993.
    15. Geach, Peter. God and the soul. St. Augustine's Press, 2000.
    16. Heiler, Friedrich. Prayer: A Study in the History and Psychology of Religion. New York: Oxford University Press, 1932.
    17. Hudson, Donald. W. “The Concept of Divine Transcendence”. Religious Studies. 15(2): 197-210, 1979.
    18. Levine, Michael, P. Pantheism: a non-theistic concept of deity. London: Routledge, 1994.
    19. Phillips, Dewi Zephaniah. The Concept of Prayer. Seabury Press, 1981.
    20. Swinburne, Richard. The Coherence of Theism. New York: Oxfor, 1993.
    21. Tillich, Paul. Biblical Religion and the Search for Ultimate Reality. The university of Chicago press, 1955.