The most important features of Roozbehan's Mystical Worldview )Concerning Abhar Al-Ashiqin(

Document Type : Research Paper

Authors

1 Shiraz Hafez Research professor

2 Associate Professor of persian Language and Literature Department Shirz Universit

Abstract

Roozbehan is a mystic who loves beauty, and "revelation and intuition", "love" and "hope" are the three distinctive features of his mysticism. The current research is focused on this fundamental question: how does Roozbehan think about "God", "man" and "being", when his mysticism focuses on the aforementioned three characteristics? In order to find the answer, we have analyzed Abar al-Asheqeen with a descriptive and analytical approach and focusing on the fundamental concepts of "God", "man" and "being". In Roozbehan’s view, on the one hand, eternity is understood with beauty and light, and on the other hand, creation is the result of the manifestation of eternity in two intrinsic and current forms, which leads to the emergence of old and created concepts. "Manifestation of works" implies love and hope, and "metaphorical relationship" of accidental and eternal beauty implies discovery and intuition in the mystical view of Rozbahan. Also, all aspects of the metaphorical relationship between accidental and eternal beauty are gathered in the term "Eltebas". This concept is also based on the field of human "imagination" which ultimately creates the kind of discovery of Roozbehan.

Keywords

Main Subjects


  1.  

    1 . قرآن­ کریم. ترجمه­ی بهاءالدین خرمشاهی، تهران: دوستان.1396.

    1. آذرنوش، آذرتاش.. فرهنگ معاصر عربی - فارسی. براساس فرهنگ عربی - انگلیسی هانس­ور، تهران: نشر نی.1379
    2. بزرگ بیگدلی، سعید و همکاران. «بررسی سبک نثر شاعرانه در عبهرالعاشقین». پژوهش­نامه­ی زبان و ادبیات فارسی، شماره­ی6، صص31-49. 1385

    4 .آقاحسینی، حسین، میرباقری­فرد، سیدعلی­اصغر؛ نافلی، مریم.. «بررسی تشبیهات حوزه­ای عشق در عبهرالعاشقین روزبهان بقلی». مجله­ی ادب فارسی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران)، دوره­ی 6، شماره­ی1، صص 57_76. 1395

    5 .بختیاری­نسب، سمیرا. بررسی و مقایسه رابطه زبان و جهان بینی در چهار متن سوانح العشاق، عبهرالعاشقین، لمعاتف رساله عشق و عقل براساس نظریه استعاره مفهومی. رساله دکتری. دانشگاه شیراز. راهنما: دکتر خیراله محمودی. 1399

    6 . بختیاری­نسب، سمیرا؛ محمودی، خیراله. ««بهشت»، «نور» و زیبایی»؛ استعاره های بنیادن عبهرالعاشقین». مجله فنون ادبی، سال 14، شماره 2، صص 1-16. 1401.

    7 . تمدن، الهام. بررسی و تحلیل مشرب عرفانی روزبهان. رساله­ی دکتری، استاد راهنما: محمدرضا نصراصفهانی. دانشگاه اصفهان. 1397

    8 . روزبهان بقلی. شرح شطحیات. تصحیح هانری کربن، تهران: انجمن ایران­شناسی فرانسه.1360.

    1. ـــــــــــــــ . عبهرالعاشقین. تصحیح هانری کربن و محمد معین، تهران: منوچهری.1366.
    2. ـــــــــــــــ . کشف­الاسرار، تصحیح و ترجمه مریم حسینی، تهران: سخن. 1393.
    3. ـــــــــــــــ . عبهرالعاشقین.تصحیح:عاطفه ترابی،رساله‌ی دکتری، دانشگاه اصفهان. 1396.
    4. زرین کوب، عبدالحسین. کارنامه اسلام. چاپ سوم، تهران: امیرکبیر. 1362.

    13 . ستاری، جلال. عشق صوفیانه. چاپ دوم، تهران: مرکز. 1375.

    1. شاه­نعمت­الله ولی. رسائل. تصحیح جواد نوربخش، تهران: خانقاه نعمت­اللهی. 1357.
    2. عین­القضات همدانی، عبدالله­بن­محمد، 1348.
    3. نامه­های عین­القضات همدانی. تصحیح علی­نقی منزوی و عفیف عسیران، ج2، تهران: بی­تا.
    4. غنی، قاسم. تاریخ تصوف در اسلام. چاپ نهم، تهران: زوار. 1383.
    5. فتوحی­رود معجنی، محمود؛ رحمانی، هما. «کارکرد استعاره در بیان تجارب عرفانی روزبهان بقلی در عبهرالعاشقین»، پژوهشنامه­ی عرفان، صص 138-164. 1396.
    6. مستملی بخاری، ابوابراهیم اسماعیل محمد. شرح التعرف لمذهب التصوف. با مقدمه و تصحیح محمد روشن، تهران: انتشارات اساطیر. 1366.
    7. میرباقری فرد، سیدعلی اصغر. «عرفان عملی و نظری یا سنت اول و دوم عرفانی؟»، گوهر گویا، سال ششم، پیاپی 22، صص 65-86. 1391.

    21 . میرباقری فرد، سیدعلی اصغر؛ رئیسی، احسان. «شیوه تبیین سنت و مشرب عرفانی، (نمونه مطالعاتی: عزیز نسفی)»، دوفصلنامه علمی پژوهشی ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا. سال نهم، شماره 16، صص 171-202. 1396.

    1. نفیسی، سعید. سرچشمه تصوف در ایران. تهران: کتابفروشی فروغی. بی‌تا.
    2. نوربخش، جواد. فرهنگ نوربخش (اصطلاحات تصوف).ج4،تهران: نوربخش. 1372
    3. ـــــــــــــ . فرهنگ نوربخش (اصطلاحات تصوف). ج 2، تهران: نوربخش. 1373.
    4. ـــــــــــــ . فرهنگ نوربخش (اصطلاحات تصوف). ج 1، تهران: نوربخش. 1378.
    5. هاشمی، زهره. عشق صوفیانه در آینه­ی استعاره: نظام­های استعاری عشق در متون عرفانیِ منثور براساس نظریه­ی استعاره‌ی شناختی. تهران: انتشارات علمی. 1394.
    6. یاسپرس، کارل. فلوطین. ترجمه محمدحسن لطفی، چاپ اول، تهران: انتشارات خوارزمی. 1363.
    7. Holy Qouran. B. Khoramshahi (Trans). Tehran: Doostan. 2017.
    8. Agha Hosseini, H., & Mir Bagheri Fard, S., & Nafeli, M. (2016). Reviewing the Love Domain Similes in Roozbehanbaghili’s 30.Abhar al-Ashqin. Persian Literature (Faculty of Letters and Humanities, Tehran University), 6 (1), 57-76.
    9. Azarnoosh, A. A modern Arabic-Persian Dictionary, based on The Hans Wehr Dictionary of Modern Written Arabic. Tehran: Nei Publication. 2000.
    10. Bakhtiyari Nasab, S. Reviewing the Relationship between.
    11. Language and Perspective in four texts of Savaneh Al-Oshaq, Abhar al-Ashqin, Lammat Eshq, and the Book of Mind and Heart based on the Conceptual Metaphor Theory [Unpublished doctoral dissertation]. Shiraz University. 2020
    12. Baqli, R. Sharh-e Shathîyât. H. Corbin (Ed.). Tehran: France’s Association of Iranology. 1981.
    13. Baqli, R. Abhar al-Ashqin. H. Corbin, & M. Moeen (Eds.). Tehran: Manouchehri. 1987.
    14. Baqli, R. Kashf al-Asrar. M. Hossein (Ed. & Trans). Tehran: Sokhan. 2014.
    15. Bozorg Bigdeli, S., & Nikoubakht, N., & Hosseini Moakhtar, S. A Study on the Poetry-Oriented Prose Style in Abhar al-Ashqin. Journal of Persian Language and Literature, 6, 31-49. 2006.
    16. Fotoohi Rudmajani, M., & Rahmani, H. Ruzbahan Baqli’s Use of Metaphor in Expressing Mystical experiences in Abhar al-Ashqin. Journal of Mysticisms, 138-164. 2017.
    17. Ghani, G. the History of Mysticism in Iran, 9th ed. Tehran: Zavvar. 2004.
    18. Hamedani, E., & Mohammad, A. Ayn al-Quzat Hamadani’s Letters, Vol.2. A. Monzavi & A. Asiran (Eds.). Tehran: Bina.1969.
    19. Hashemi, Sufism Love in the Mirror of Metaphor. Tehran: Elmi Publications. 2015.
    20. Jaspers, C. Plato, 1st ed. Lotfi, M. (Trans). Tehran: Kharazmi Publications.1984.
    21. Mirbagherifard, A. Practical and Intellectual Mysticism; or First and Second Mystical Traditions. Gawhari Guya, 6(2 (sequential22)), 65-87. 2012.
    22. Mostameli Bokhari, A. An Introduction to the Mysticism Religion. M. Roshan (Ed.). Tehran: Asatir Publictions. 1987.
    23. Nafisi, S.Origin of Mysticism in Iran. Tehran: Forughi Publication. 1966.
    24. Nourbakhsh, J. Nourbakhsh Dictionary (Mystical Expressions), VOL 4. Tehran: Nourbakhsh. 1994.
    25. Nourbakhsh, J. Nourbakhsh Dictionary (Mystical Expressions), VOL 2. Tehran: Nourbakhsh. 1995.
    26. Nourbakhsh, J. Nourbakhsh Dictionary (Mystical Expressions), VOL 1. Tehran: Nourbakhsh. 1999.
    27. Sattari, J. the Mystical Love, 2nd ed. Tehran: Markaz. 1996.
    28. Tamadon, E. Analysis of Ruzbahan Mysticism [Unpublished doctoral dissertation]. Esfahan University. 2018.
    29. Torabi, A. A revison of Abhar al-Ashqin [Unpublished doctoral dissertation]. Isfahan University. 2017.
    30. Wali, S. The Books. J. Nurbaksh (Ed.). Tehran: Khanghah Ni'matallahi. 1978.
    31. Zarrinkoub, A. Islam Record Book, 3rd ed. Tehran: Amirkabir. 1983.