Investigating and Analyzing the Semantic Layers of the Term “Eltebas” and Its Relation with the Trinity of “Love, Beauty and Epiphany” in the Mystical Attitude of Sheikh Rozbahan

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Shiraz University, Shiraz, Iran.

2 Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Shiraz University, Shiraz, Iran.

Abstract

Sheikh Rozbahan Baghli Shirazi is one of the most influential people in the development of Sufism, which is less known due to the complexities of his intellectual and linguistic system. One of these complications that is at the center of his mystical attitude is the term "Eltebas". This term has an inseparable connection with the fundamental trinity of his intellectual structure, i.e. love, beauty and epiphany. In spite of the complexity of the concept of "Eltebas" and its importance in the field of understanding the mystical worldview of Rozbahan, no research has been done that will clarify all aspects of this term. In this research, by investigating and pondering the opinions of the sheikh, it became clear that the term "Eltebas" refers to one of the types of epiphany, which is like a curtain or a covering to cover the light of God or the eternal beauty. A Sufi observes God's light from behind a curtain ("Eltebas"), which is of course the medium of epiphany perception, and prepares to observe and meet this light directly.
 If we assume that Sufism accepted by Roozbahan has three main steps (human love, divine love, knowledge and monotheism) "Eltebas", with three different layers of meaning, has an active presence in all stages.

Keywords

Main Subjects


  1.        قرآن مجید؛ ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی؛ تهران؛ دوستان؛ 1392.

    1. ابن‌عربی؛ فصوص الحکم؛ ترجمه و توضیحات محمد علی موحد؛ تهران؛ کارنامه؛ 1395.
    2. ارنست، کارل؛ روزبهان بقلی: عرفان و شطح اولیاء در تصوف اسلامی؛ تهران؛ نشر مرکز؛ 1387.
    3. بختیاری نسب، سمیرا؛ بررسی و مقایسۀ رابطۀ زبان و جهان‌بینی در چهار متن سوانح‌العشاق، عبهرالعاشقین، لمعات و رسالۀ عقل و عشق بر اساس نظریۀ استعارۀ مفهومی؛ استاد راهنما: خیرالله محمودی؛ رسالۀ دکتری؛ شیراز؛ دانشگاه شیراز؛ 1399.
    4. برتلس، یوگنی؛ تصوف و ادبیات تصوف؛ تهران؛ امیرکبیر؛ 1382.
    5. جبارپور، سمیه؛ شیراز برج اولیاء و دیار درویشان (جستاری در تصوف فارس). کنگرۀ بین‌المللی زبان و ادبیات فارسی؛ صص 1-19، 1395.
    6. چیتیک، ویلیام؛ عوالم خیال؛ ترجمۀ قاسم کاکایی؛ تهران؛ هرمس؛ 1390.
    7. خالق زاده، محمد هادی؛ نخستین صوفیان فارس و مشرب ایشان؛ فصل نامۀ تخصصی عرفان اسلامی؛ سال دهم؛ شمارۀ 38؛ صص 77-99؛ 1391.
    8. خوشحال، طاهره؛ «نقد و تحلیل پدیدار شناختی عرفان روزبهان با تأکید بر مبحث «تجلیات التباسی» در عبهرالعاشقین»؛ ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا؛ سال سوم؛ شمارۀ پنجم؛ صص 1-26؛ 1390.
    9. خیراندیش، مهدی؛ پاکان خاکی نهاد فارس؛ شیراز؛ رخشید؛ 1396.
    10. دانش‌پژوه، محمد تقی؛ روزبهان‌نامه؛ تهران؛ انجمن آثار ملی؛ 1347.
    11. رحیمیان، سعید؛ تجلی و ظهور در عرفان نظری؛ قم؛ موسسۀ بوستان کتاب؛ 1367.
    12. روزبهان بقلی شیرازی؛ شرح شطحیات؛ تصحیح هانری کربن؛ تهران؛ طهوری؛ 1394.
    13. .......................................؛ رساله القدس و غلطات السالکین؛ تصحیح و تعلیقات غلام رضا خوش اقبال؛ شیراز؛ برازمان؛ 1398 الف.
    14. .......................................؛ عرایس البیان فی حقایق القرآن؛ ترجمه و تحقیق علی بابایی؛ تهران؛ مولا؛ 1398 ب.
    15. .......................................؛ کشف‌الاسرار و مکاشفات الانوار؛ ترجمۀ محمد خواجوی؛ تهران؛ مولا؛ 1398 ج.
    16. .......................................؛ عبهرالعاشقین؛ به اهتمام هانری کربن و محمد معین؛ تهران؛ انتشارات منوچهری؛ 1366.
    17. زرکوب شیرازی، ابوالعباس؛ شیراز نامه؛ به تصحیح دکتر اکبر نحوی؛ شیراز؛ دانش نامۀ فارس؛ 1390.
    18. زرین کوب، عبدالحسین؛ جست و جو در تصوف؛ تهران؛ امیرکبیر؛ 1396.
    19. سجادی، جعفر؛ فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی؛ تهران؛ طهوری؛ 1370.
    20. سیدرضی؛ نهج البلاغه؛ ترجمۀ سید مهدی جعفری؛ تهران؛ نشر و تحقیقات ذکر؛ 1394.
    21. شایگان، داریوش؛ هانری کربن: آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی؛ ترجمۀ باقر پرهام؛ تهران؛ فرزان روز؛ 1373.
    22. شرف الدین ابراهیم؛ تحفه اهل العرفان فی ذکر سید الاقطاب شیخ روزبهان؛ تهران؛ انجمن آثار ملی؛ 1347.
    23. شکری، همایون؛ «تأثیر اندیشه‌های نوافلاطونی؛ در باب بهره‌مندی و صدور؛ بر وضع اصطلاح «التباس» در اندیشۀ روزبهان بقلی شیرازی»؛ حکمت معاصر؛ سال یازدهم؛ شمارۀ دوم؛ صص 1-25؛ 1399.
    24. عبداللطیف بن روزبهان؛ روح الجنان فی سیره شیخ روزبهان؛ تهران؛ انجمن آثار ملی؛ 1347.
    25. فاموری، مهدی؛ «نگاهی به مفهوم التباس در نزد شیخ روزبهان بقلی شیرازی»؛ مطالعات عرفانی دانشگاه کاشان؛ شمارۀ دوازدهم؛ صص163-182؛ 1398.
    26. قرامصطفی، احمد؛ تصوف: روزگار تکوین؛ ترجمۀ اشکان بحرانی؛ قم؛ دانشگاه مفید؛ 1395.
    27. نصرآبادی، ابوالقاسم؛ اخبارالحلاج؛ تصحیح لوئی ماسینیون؛ ترجمه محمد فضایلی؛ تهران؛ پرسش؛ 1378.
    28. نوری، علی و همکاران؛ «تحلیل و تطبیق سه اصطلاح تمثل و التباس و منازله در نظام فکری عین‌القضات همدانی، روزبهان بقلی و محی الدین بن عربی»؛ پژوهشهای ادب عرفانی؛ سال یازدهم؛ شمارۀ سوم؛ صص97-128؛ 1396.
    29. نیری، محمد یوسف؛ نرگس عاشقان؛ شیراز؛ دانشگاه شیراز؛ 1395.
    30. ....................................؛ عروس حضرت قرآن؛ شیراز؛ مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری؛ 1400.