A Comparative Study on the Views of Erich Fromm and Karl Rahner Regarding Eschatological Beliefs of Christianity

Document Type : Research Paper

Author

Associate Professor, Department of Mysticism and Religions, Faculty of Humanities, Semnan University, Semnan, Iran.

10.22059/jrm.2024.376381.630524

Abstract

In this article, the subject of Christian eschatology is examined from the perspective of Erich Fromm and Karl Rahner. According to Erich Fromm, from the first to the fourth century AD, there were two general beliefs about the status of Christ, and a psychoanalytic approach to the political, social, and economic situation of the people of Jerusalem can reach their fundamental reasons. By adopting the objective method, which is the essence of Freud's and Marx's approach to religion, Fromm reduced the eschatological movements of the first Christian century and the avoidance of these movements in the fourth century to hidden factors in the collective character of people and their economic motivations. However, Karl Rahner critiqued the reductionist approach to the End of Time with a Thomistic reading of Heidegger's phenomenology. According to Rahner, the Marxist interpretation of the end of Time is based on a linear image of Time and ignores the mystery of the Absolute future. By proposing the concept of the Absolute future, Rahner believes that a Christian person reaches self-understanding in the light of belief in “the end of time”, but the Marxist approach, by adopting a static approach to man, cannot understand the essence of the theological belief in “the end of time”. Despite the challenges raised by the Thomistic reading of Heidegger's ontology, Rahner's point of view is more defensible regarding methodology in discovering the capacities of Christian theology.

Keywords

Main Subjects


کتاب مقدس. (2014). ترجمه هزاره نو از زبان‌های اصلی عبری و یونانی. انتشارات ایلام
عدلی، محمد رضا (1389). فرجام‌شناسی مسیحی: با نگاهی به پیشینه فرجام‌شناسی در سنت‌های یهودی و زرتشتی. قم: نشر ادیان
فروم، اریک (1378). جزم‌اندیشی مسیحی و جستاری در مذهب، روان‌شناسی و فرهنگ. ترجمه منصور گودرزی. تهران: انتشارات مروارید
ــــــــــ (1386). فراسوی زنجیرهای پندار. ترجمه بهزاد برکت. تهران: انتشارات مروارید
فروید، زیگموند. (1351). توتم و تابو. ترجمه محمد علی خنجی. تهران: کتابخانه طهوری
کاپلستون، فردریک. (1392). تاریخ فلسفه قرون وسطی. ج 2. ترجمه ابراهیم دادجو. تهران: انتشارات سروش
کنی، آنتونی. (1398). آکویناس و فلسفه ذهن. ترجمه علی سنایی. تهران: نشر علم
کونگ، هانس. (1389). خدا در اندیشه فیلسوفان غرب. ج 1. ترجمه حسن قنبری. قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب
ویس، ژان ماری (1397). واژه نامه هایدگر. ترجمه شروین اولیایی. تهران: ققنوس
هایدگر، مارتین. (1389). هستی و زمان. ترجمه عبدالکریم رشیدیان. تهران: نشر نی
همیلتون، ملکم. (1387). جامعه‌شناسی دین. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: نشر ثالث
یالوم، اروین د. (1390). روان‌ درمانی اگزیستانسیال. ترجمه سپیده حبیب. تهران: نشر نی