Reflections of Ibn Barrajān’s Mystical Ideas in Ibn ‘Arabi’s Thought

Document Type : Research Paper

Authors

1 Postdoctoral researcher, Department of Mysticism and Religions, Faculty of Humanities, Semnan University, Semnan, Iran.

2 Professor, Department of Mysticism and Religions, Faculty of Humanities, Semnan University, Semnan, Iran.

10.22059/jrm.2024.378642.630533

Abstract

The mystical ideas of Ibn Barrajān, known as the “Ghazali of Andalusia,” play a central role in tracing the origins and development of Ibn 'Arabi’s mystical worldview. This influence has significantly expanded and deepened Ibn 'Arabi's mystical thoughts. This research, using a descriptive-analytical method, seeks to examine Ibn Barrajān's ideas within Ibn 'Arabi's intellectual framework. In doing so, it reveals profound connections between key concepts and foundational terms used by these two prominent thinkers. Among the findings of this research, the deep reflection of Ibn Barrajān's concept of “al-haqq al-makhluq bihi” (the truth created with it) in Ibn 'Arabi's ideas is noteworthy, through symbolic terms such as “al-‘ama’,” “al-nafs al-rahmani,” and “al-haqiqa al-muhammadiyya,” all emphasizing the manifestation and appearance of God in existence. Furthermore, Ibn Barrajān’s influence on Ibn 'Arabi's understanding of “al-insan al-kamil” (the perfect human) is clearly evident through the term “al-‘abd al-kulli” (the universal servant). This highlights Ibn Barrajān's profound impact on Ibn 'Arabi’s ontological understanding of humanity. Additionally, Ibn 'Arabi's extensive use of terms related to divine names and attributes, such as “al-takhalluq bi-asma' Allah” (adopting the divine names), is a testament to his intellectual debt to this pioneer of Andalusian mysticism. Moreover, Ibn Barrajān's mystical and philosophical worldview on the nature of the Quran, existence, and humanity is remarkably reflected in Ibn 'Arabi's works. Thus, this research sheds light on the depth and breadth of Ibn Barrajān’s influence on Ibn 'Arabi's mysticism and demonstrates the dynamic nature of the spiritual and intellectual heritage of Andalusian mysticism.

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم.
آتش، سلیمان (1381). مکتب تفسیر اشاری. ترجمه توفیق سبحانی. تهران: مرکز نشر دانشگاه.
آشتیانی، سیدجلال الیدن، (1370)، شرح مقدمه قیصری بر فصوص‌الحکم، تهران: امیرکبیر.
آینه‌وند، صادق؛ نیازی، شهریار (1379). «معناشناسی اسماء الحسنی». مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی. تهران. بهار و تابستان. 1-18.
ابن‌ابار، محمد بن عبدالله (1882. م). تکملة. به‌ کوشش‌ فرانسیسکو کودرا. مادرید.
ابن‌برجان (2010). شرح اسماء الله الحسنی. تحقیق و تعلیق احمد فریدالمزیدی. بیروت: دارالکتب العلمیه.
ابن‌برجان (2016). ایضاح‌الحکمة بأحکام العبرة. تحقیق و مقدمه جرهارد بورینغ و یوسف کاسویت. لیدن: بریل.
ابن‌برجان. (1434. ق). تفسیر ابن برجان. بیروت: دارالکتب العلمیة.
ابن‌خطیب، لسان‌الدین محمد بن عبدالله، (1424. ق). اعمال‌الاعلام فیمن بویع قبل الاحتلام من ملوک الاسلام و ما یتعلق بذلک من الکلام. تحقیق سید حسن کسروی. بیروت: دارالکتب‌العلمیة.
ابن‌خطیب‌ (1956. م). لسان‌الدین‌. اعمال‌ الاعلام‌. به‌ کوشش‌ لوی‌ پرووانسال‌. بیروت‌.
ابن‌خلدون‌ (1959. م). شفاء السائل‌ لتهذیب‌ المسائل‌. به‌ کوشش‌ الاب‌ اغناطیوس‌ عبده‌ خلیفة البسوعی‌. بیروت‌.
ابن عربی، محیی‌الدین (1426). اجوبة ابن عربی علی اسئلة الحکیم الترمذی. قاهره: مکتبة الثقافة الدینیة.
ابن‌عربی (1994). الفتوحات المکیه. تحقیق و تصحیح عثمان یحیی. 14 جلدی. بیروت:‌دار احیاء التراث العربی.
ابن‌عربی (1367). مجموعه رسائل ابن عربی (کتاب قربة). بیروت:‌دار احیاء تراث العربی.
ابن‌عربی. (2003). کتاب‌المعرفة. محقق و مصحح: محمد امین ابوجوهر. دمشق: دارالتکوین للطباعة والنشر.
ابن‌عربی. (بی‌تا). الفتوحات المکیه (چهار جلد). بیروت: دارالصادر.
ابن‌عربی، (1426. ق). مشاهد الاسرار القدسیة مطلع‌الانوار الاهیة. محقق و مصحح سعید عبدالفتاح. بیروت:‌دار الکتب العلمیه.
ابن‌عربی، (1336). انشاء الدوائر، محقق مهدی محمد ناصرالدین. لیدن: مطبعة بریل.
الترجمان، سهیلة عبدالباعث (1422). نظریة وحدة الوجود بین ابن عربی و الجیلی. مصحح حربی عباس عطیتو، بیروت: مکتبة خزعلی.
جهانگیری، محسن (1375). محیی الدین ابن عربی چهره برجسته عرفان اسلامی. چ چهارم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
جیلی، عبدالکریم، (1418. ق)، الانسان الکامل، تحقیق و تصحیح ابوعبدالرحمن بن صلاح بن محمد بن عویضه، بیروت: دارالکتب العلمیه.
چیتیک، ویلیام (1395). طریق عرفانی معرفت از دیدگاه ابن عربی. ترجمه مهدی نجفی افرا. تهران: جامی.
الحکیم، سعاد (بی‌تا). المعجم الصوفی. بی‌جا: دارالطباعة و النشر.
خوارزمی، تاج‌الدین حسین (1379). شرح فصوص‌الحکم. محقق و مصحح علامه حسن‌زاده آملی. قم: بوستان کتاب.
ذهبی، شمس‌الدین محمد بم احمد (1414. ق). سیر اعلام النبأ. تحقیق شعیب الأرنؤوط. بیروت: مؤسسة‌الرسالة.
شفیق، احمد (2010). تمهید و تقدیم (شرح اسماء الله الحسنی). بیروت. دارالکتب العلمیه. ج 1. صص 3-19.
عداس، کلود (1387). در جست‌وجوی کبریت احمر (زندگانی ابن عربی). ترجمۀ فریدالدین رادمهر. تهران: نیلوفر.
غرمینی، عبدالسلام (1420). المدارس الصوفیه المغربیه و الاندلسیه فی قرن السادس الهجری. دارالبیضاء.
غزالی، ابوحامد محمد (1416). مجموعه رسائل الامام الغزالی. بیروت: دارالفکر.
القاری، حسان (2007). ابن برجان الأندلسی و جهوده فی تفسیر الصوفی و علم الکلام. مجله جامعة دمشق للعلوم الإقتصادیه و القانونیة. مجلد 23. عدد الأول. صص 363-424.
کحاله، عمر رضا (1973. م). المنتخب من مخطوطات مدینه‌المنوّره. دمشق.
موسوی بجنوردی. کاظم (1374). دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی. ج سوم. تهران: مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی.
نبهانی‌، یوسف‌ بن اسماعیل (1329. ق). جامع‌ کرامات‌ الاولیاء. قاهره‌.
نظرپور، حامد (1398). رویکرد و روش ابن برجان در شرح اسمای الهی. مجله ادیان و عرفان. سال پنجاه و دوم. شماره یکم. بهار و تابستان. صص 165-179.
نظرپور، حامد (1399). «بررسی دیدگاه ابن برجان درباره حق مخلوق به». خردنامه صدرا. شماره 102. صص 87-98.
نظرپور، حامد (1400). «بررسی دیدگاه ابن برجان درباره عبد کلی». مجله ادیان و عرفان. سال پنجاه و چهار. شماره دو. صص 499-514.