بررسی الگوی انسان‌شناسی توماس آکویناس بر مبنای ایدۀ «مشارکت»‏

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

روایت کتاب مقدس از رویداد آفرینش اشاره می‌کند که خداوند انسان را به صورت خود آفرید تا شبیه او باشد. این روایت دو حوزه الوهی و بشری را در ارتباط نزدیک نشان می‌دهد: یکی (انسان)، شبیه دیگری (خدا). با توجه به اینکه در الهیات مسیحی، آموزه گناه ازلی به معنای گسسته شدن ارتباط میان خداوند و بشر تلقی شده، نحوه بازیابی این ارتباط و چگونگی امکان آن (نجات) از جنبه‌های متعدد مورد بحث قرار گرفته‌است. آکویناس هستی و شباهت انسان به خداوند را از منظر مفهوم «مشارکت» مطرح می‌کند. او معتقد است که هستی انسان حاصل مشارکت در هستی الهی است. هستی مشارکتی انسان درواقع مشارکت در خیر الهی (فعلیت اول) است. و هدف اصلی انسان تلاش برای به فعلیت رساندن این خیر بالقوه در خود است. قوس نزولی انسان مشارکت در هستی الهی (آفرینش)، و قوس صعودی او تبدیل شدن به ابزار عملیاتی خداوند در طبیعت (تداوم مشارکت) است. درواقع او در فرآیند کمال است که غایت وجودی خویش را بالفعل نموده و به «صورت خدا» در می‌آید. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی وضعیت انسان و موضوعات فرعی آن از قبیل «شر»، «ایمان» و «نجات»، در نگاه آکویناس از منظر مفهوم مشارکت می‌پردازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


کتاب مقدس
آگوستین (1381)، اعترافات، ترجمه سایه میثمی، تهران، نشر سهروری.
ارسطو (1378)، اخلاق نیکوماخوس، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران، نشر طرح نو.
ــــــــــ (1385) متافیزیک، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران، نشر طرح نو.
افلاطون (1380)، دوره آثار افلاطون، محمد حسن لطفی و رضا کاویانی، تهران، ج 1، 2 و3، خوارزمی.
کاپلستون (1368)، فردریک، تاریخ فلسفه، سید جلال الدین مجتبوى، ج 1، تهران، انتشارات علمى و فرهنگى.
Bible. (2014). Translation of the new millennium (Hezareh No) from the original Hebrew and Greek languages. Publication of Ilam. (in Persian)
Aertsen, Jan A. , (1985) , the Convertibility of Being and Good in St. Thomas Aquinas. In The New Scholasticism 59, P 449-70.
----- (1992) «Ontology and henology in Medieval Philosophy» in On Proclus and his influence in medieval philosophy Edited by Bos, E. P, Meijer, P. A, Brill.
Aquinas. Thomas, (1996) , Commentary on the Book of Causes, trans by Vincent A. Guagliardo, Charles R. Hess, Richard C. Taylor, Catholic University of America Press.
----- (1905) , Of God and His Creatures, Trans by Joseph Ricaby, Burnes& Oates: London.
----- (2007), seremon in sentence, vol iii, trans by John McClernon, Ignatius press.
----- (1952) Summa Theologica,trans by Daniel J. Sullivan, vol I-II,William Benton Chicago.
----- (2020) , Quodlibetal Questions Translated by Turner Nevitt and Brian Davies, Oxford.
----- (2005) , The Summa Contra Gentiles (S C G) , Trans by Joseph Rickaby, S. J. , the Catholic Primer.
----- (2011) , On Creation [Quaestiones Disputatae de Potentia Dei, Q. 3] , Translated by S. C. Selner-Wright, The Catholic University of America Press.
----- (2020) Thomas Aquinas’s Quodlibetal Questions, Trans by Turner Nevitt and Brain Davies, Oxford Press.
Aretsen. Jan A, (1982) «The Circulation-Motive and Man in the Thought of Thomas Aquinas«, Congress of medieval Philosophy, Louvain-Ia-Neuve.
Aristotle, (1987) , On the Soul, Trans by Hicks. Robert Drew, Penguin Classics.
----- (2006). Metaphysics. Trans by Mohamad hassan Lutfi. Tehran: Nashr Tarhe Nou. (in Persian)
----- (2000). Nicomachean Ethics. Trans by Mohamad Hassan Lutfi. Tehran: Nashr Tarhe Nou. (in Persian)
Augustin. (2002) , Confessions. trans by Sayeh Meysami. Tehran: nashre suhrevardi. (in Persian)
Copleston, Frederick. (1989). A History of Philosophy. Trans by seyyed jalal aldin Mojtabavi. Vol. I. Tehran: Entesharat Elmi Farhangi. (in Persian)
Henle. R. J, (1956) Saint Thomas and Platonism;: A study of the Plato and Platonici texts in the writings of Saint Thomas Hardcover, Martinus Nijhoff.
Gilson. Etienne, (1952) , Being and Some Philosophers, ‎ Pontifical Institute of Mediaeval Studies.
Kahm. Nicholas, (2017) , Aquinas and Aristotlians on the whether the soul is group of powers, History of PhilosoPhy QuarterlyVolume 34, Number 2.
Fabro. Cornelio, «Participation«, (2024) , New Catholic Encyclopedia Encyclopedia. com, September 11.
Fogleman, Alex. (2023) , The Doctrine of Participation in Augustine’s Totus Christus Ecclesiology. Scottish Journal of Theology 76, no. 4: 305-16.
Kahn. Charles H. , (2009) , «Why Existence Does Not Emerge as a Distinct Concept in Greek Philosophy,»» in essays on being, Oxford, pp 62-74.
Kenny. Anthony, (2005) Aquinas on Being, Oxford.
Hughes. Christopher, (2015) , Aquinas on Being, Goodness and God, Routledge.
MacDonald. Scott, (1991) , The Relation between Being and Goodness» in Being and Goodness, edited by Scott MacDonald, Cornell University Press.
Plato. (2001). Plato complete works. Trans by Mohamad Hassan Lutfi& Reza Kaviani. Vol I. II. III. Tehran: Nashr Kharazmi. (in Persian)
Proclus, (1971) , Element of theology, edited by E. R. Dodds, Oxford.
Stump, Eleonore, (2003) , Aquinas, Abingdon: Routledge.
Te Velde. Rudi A, (1995) , Participation and Substantiality in Thomas, Brill.
Wippel. John F, (1987) , Thomas Aquinas and Participation in Studies in Medieval Philosophy edited by John F. Wippel,The Catholic University Of America press.
Wisse. Maartin, (2011) , Trinitarian Theology beyond Participation: Augustine’s De Trinitate and Contemporary Theology, London, T& T Clark.