مولک نزد عبرانیان‏ خدایی عبرانی یا آیینی باستانی؟

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموختۀ کارشناسی ارشد، گروه فلسفه و ادیان، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

2 دانشیار، گروه فلسفه و ادیان، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

چکیده

این آیه در عهد عتیق که «تمامی نخست‌زادگان متعلق به من هستند»، به دو گونه تفسیر شده‌است. یکی اینکه یهوه قربانی نخست زادگان را طلب می‌کرده و کودکان برای او قربانی می‌شده‌اند و دوم اینکه این آیه نفرت و انزجار یهوه از این عمل و هشدارهای سخت او علیه قربانی کودکان، به بنی‌اسرائیل را نشان می‌دهد. نویسندگان عهد عتیق «مولک» در خاور نزدیک باستان را به‌عنوان خدایی معرفی می‌کنند که قربانی کودکان برای او انجام می‌شده‌است. به نظر می‌رسد این نویسندگان به‌طور عمد قربانی کودکان را به خدای مولک نسبت دادند تا آن را عملی بیگانه و مورد نفرت یهوه نشان دهند و مردم را از تقدیم کودکان به یهوه بازدارند. سؤال اصلی این است که ارتباط قربانی کودک با مولک چیست؟ آیا مولک نام یک خداست یا یک آیین خاص؟ این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی است که بر اساس متون مقدس، تاریخی و تفاسیر محققان انجام شده و به بررسی ماهیت، مفهوم و نقش مولک در نزد عبرانیان می‌پردازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


  1. کتاب مقدس

    آشتیانی، جلال‌الدین (1368)، تحقیقی در دین یهود، تهران نشر نگارش

    گواهی، عبدالرحیم (1390)، فرهنگ توصیفی ادیان، تهران پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

    هاکس، جیمز (1377)، قاموس کتاب مقدس، تهران انتشارات اساطیر

     

    The Holy Bible in Persian (1895), London: British and Foreign Bible Society.

    Ashtiani, Jalal al-Din (1989). An Investigation into the Religion of Judaism. Tehran: Negarsh. (in Persian)

    Buber. M. (1967). Kingship of God, London: Humanity Books.

    Danam. G. (2018). The sacrifice of the firstborne in the Hebrew Bible. University of Sheffield Department of Philosophy.

    Day, John (2000). Yahweh and the Gods and Goddesses of Canaan. Sheffield Academic Press. ISBN 1-85075-986-3.

    De Vaux. R. (1964). Studies in Hebrew Bible Sacrifice (Cardiff: University of Wales Press.

    Eissfeldt. O. (1935). Molk als Opferbegriff im Punischen und Hebraischen und das Ende des Gottes Moloch, Halle: Niemeyer.

    Fevrier. (1962). Le rite de substitution dans les textes de N’Gaous.

    Gavahi, Abd al-ahim (2011). A Descriptive Dictionary of Religions. Tehran: Research Institute for Humanities and Cultural Studies. (in Persian)

    Greenberg. M. (1983). The Anchor Bible: Ezekiel 1-20, New York: Dooubleday.

    Hawkes, J. W. (1928), Persian Bible Dictionary, Tehran: Asatir. (in Persian)

    Heider. G. C. (1985). The Cult of Molek: A Reassessment, Sheffield: JSOT Press.

    Jenson. R. W. (2009). Ezekiel, SCM Theological Commentary on the Bible; London: SCM Press.

    Mosca. P. G. (1975). The Child Sacrifice in Canaanite and Israelite Religion: A Study in Mulk and mlk. Unpublished Dissertation; Harvard University.

    Stavrakopoulou. F. (2004). King Manasseh and Child Sacrifice: A Biblical Distortion of Historical Realities. Berlin: Walter de Gruyter.

    Stavrakopoulou, Francesca (2013). The Jerusalem Tophet Ideological Dispute and Religious Transformation. Studi Epigrafici e Linguistici. 30: 137-158.

    Schmidt, Brian B. (2021). «Molech, Moloch: I Hebrew Bible/Old Testament». In Furrey, Constance M.; et al. (eds.). Encyclopedia of the Bible and its Reception. Vol. 19: Midrash and Aggada-Mourning. de Gruyter.

    1. Kornfield. W. (1951). «Der Moloch: eine Untersuchung zur Theorie O. Eissfeldtds, WZKM 51.