وحدت وجود، عالیترین شکل توحید و محور مسائل و مباحث عرفان نظری است. عرفان نظری به شکل مدوّن و منسجم از زمان محیالدینبن عربی در سدهی هفتم ق شکل گرفت. از آن زمان تا کنون عدهی بسیاری، هم به منظور اثبات و هم به منظور رد کردن وحدت وجود، رسالهها و کتابهایی نگاشتهاند. یکی از افرادی که در این رابطه دست به قلم برده و در صدد اثبات و رد ایرادات و اشکالات وارده به این اصل اساسی عرفان نظری بر آمده است، عبدالعلی محمد بن نظام الدین محمد انصاری از دانشوران طراز اول حنفی مذهب هند در سدهی دوازدهم ق است. وی به پیروی از انگارههای ابن عربی در پی تبیین وحدت وجود و توجیه کثرات و تعینات آن برآمده است. این نوشتار ضمن بیان درون مایهی این رساله، به تصحیح آن به شیوهی قیاسی پرداخته تا از رهگذر آن، مرجعی در عرفان به ویژه یکی از مهمترین و کلیدیترین مباحث آن یعنی وحدت وجود، پیشکش و پژوهشگران حوزه عرفان قرار گیرد.
کفاش تهرانی, احمد, & ابراهیمی, حسن. (1391). تصحیح و مقدمه رسالهی وحدت وجود نگاشته عبدالعلی انصاری. مجله ادیان و عرفان, 45(2), 63-104. doi: 10.22059/jrm.2013.35754
MLA
احمد کفاش تهرانی; حسن ابراهیمی. "تصحیح و مقدمه رسالهی وحدت وجود نگاشته عبدالعلی انصاری", مجله ادیان و عرفان, 45, 2, 1391, 63-104. doi: 10.22059/jrm.2013.35754
HARVARD
کفاش تهرانی, احمد, ابراهیمی, حسن. (1391). 'تصحیح و مقدمه رسالهی وحدت وجود نگاشته عبدالعلی انصاری', مجله ادیان و عرفان, 45(2), pp. 63-104. doi: 10.22059/jrm.2013.35754
VANCOUVER
کفاش تهرانی, احمد, ابراهیمی, حسن. تصحیح و مقدمه رسالهی وحدت وجود نگاشته عبدالعلی انصاری. مجله ادیان و عرفان, 1391; 45(2): 63-104. doi: 10.22059/jrm.2013.35754