بودا در آثار محققان معاصر فرانسه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه ادیان و عرفان تطبیقی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

چکیده

از تاریخ اولین چاپ رساله دربارۀ افسانۀ بودا که در قرن 19 به دست ایمیل سنارت فرانسوی انجام شد و در آن حیات ساکیامونی به نماد و اسطوره تبدیل گردید، بسیاری از هندشناسان فرانسوی با شخصیت معماگونۀ بودا مواجه شدند. آنها با رجوع به متون بودایی زبان سانسکریت و پالی، به تحلیل حیات مبهم وی پرداختند. بودا کیست؟ چرا شخصیت پیچیدۀ او ذهن بسیاری از محققان را به خود مشغول نموده‏است؟ فرانسویان با بررسی محققانه به نظریات متفاوتی رسیده‏اند که می‏توان آنها را به چهار دیدگاه تقسیم‏بندی نمود: گروهی با تحلیل نظام طبقاتی، نقد سنت دینی و با رویکردی تجربی، او را ماتریالیستی موفق و خودآگاه شناختند. برخی بر ویژگی‏های افسانه‏ای او و گروهی با خردگرایی و زدودن جنبه‏های اساطیری، بر جریان بشری او تأکید نمودند و گروه چهارم جنبۀ پرگماتیستی را نسبت به این افسانه که روشی معتدل، منطقی و قابل قبول به نظر می‏رسد، دنبال نمودند.

کلیدواژه‌ها


[1] Ballanfat Marc (1997). Les matérialistes dans l’Inde ancienne. (traduction inédite du sanscrit, notes et commentaire), préface de Pierre-Sylvain Filliozat, Le Harmattan, Paris.
[2] Bareau André (1974). Le Parinirvâna du Buddha et la naissance de la religion bouddhique. Bulletin de l'Ecole d'Extrême-Orient, Tome 61, PP.275-299.
[3] Becker Cécile (2015). Citations Bouddhiques Expliquées. Eyrolles, Paris.
[4] Belzile Jean-François (1998). Philosophiques. vol. 25, n° 1, p. 127-129.
[5] Cuny Romain (2012). Le bouddha amitâbha  dans le bouddhisme chinois : croyances et pratiques spirituelles  des origines aux tang, Edilivre Collection Clqssiaque, France, Paris.
[6] De Milloué L., (1907). Bouddhisme. Editeur Ernest Leroux, Annales de Musée Guimet, Tome XXII, Paris.
[7] de La Vallée Poussin L., (1908 et 1909). Bouddhisme; opinions sur l'histoire de la dogmatique. leçons faites à l'Institut Catholique de Paris et Beauchesne, Paris.
[8] Fillozat J, (1956). Les vies antérieures du Bouddha, d'après les textes et les monuments de l'Inde. par Foucher Alfred, Revue de l'histoire des religions, volume 149, Numéro 1, pp. 103-104, Paris.
[9] Foucher Alfred, (1917). Beginnings of Buddhist Art and Other Essays in Indian and Central Asian Archaeology. translated by L. A. Thomas and F.W. Thomas, Paris & London.
[10] Foucher Alfred, (1949), La vie du Bouddha d'après les textes et les monuments de l'Inde, Payot, Paris.
[11] Frédéric Louis, (1994). L'art de L'Inde et de L'Asie du Sud-Est. Flammarion.
[12] Gilles Béguin (2009). L'art bouddhique. Cnrs éditions, Paris.
[13] Lamairesse E., (1892). La vie du Bouddha, Suivie du Bouddhisme dans l'Indo-Chine. Editeur Georges Carré, Bibliothèque des Religions Comparées, Paris.
[14] Lamotte Ét.(1947). La légende du Buddha. Revue de l'histoire des religions, tome 134 n°1-3, Paris.
[15] Loth Anne-Marie (2006). Art de l'Inde: Diversité et spiritualité. Éditions chapitre douze, Bruxelles-Paris.
[16] Migot.André (1957). LeBouddha. Le club français du livre, Paris.
[17] Mus Paul M. (1926). Le Bouddha paré. Son origine indienne. Befeo,XXVIII, 153-280, Paris.
[18] Oldenberg Hermann, (1934). Le Bouddha, sa vie, sa doctrine, sa communauté. trad. fr. d'A. Foucher, 4e éd., Paris.
[19] Przyluski Jean (1932). Le Bouddhisme. Rieder, Paris.
[20] Saint Hilaire J., Barthélemy (1862). Le Bouddha et sa religion, nouvelle Edition. Didier et C., Libraires Editeurs, Paris.
[21] Senart Émile Charles Marie (1862). Essai sur la légende du Bouddha. Ernest Leroux, Êditeur, Paris.